|
|||||||
| Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Epikur
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?De tre mislykkede tomatplantene i fjor kostet meg 10 000.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 07-05-13 kl 16:13. |
|
|
|
|
|
#242 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?
|
|
|
|
|
|
#243 |
|
Epikur
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Ja, jeg skal så erteblomster nå.
|
|
|
#244 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg har dyrket store mengder tomater i potter på veranda så det er ikke noe problem bare de 1) er riktig sort 2) får nok vann 3) får nok næring 4) ikke settes ut for tidlig og 5) tilvennes sterk sol gradvis. |
|
|
|
|
|
#245 |
|
Epikur
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Men det er nå gøy med drivhus, da.
|
|
|
#246 |
|
Glamorøs
|
Ja, planter kan også bli solbrente. Særlig tomat. Om den har stått inne og plutselig står ute i sterk sol så kan de få solskader på bladene. Mine har alltid overlevd, men man anbefaler å henge litt jordbærduk over dem, f.eks.
|
|
|
#247 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Fine forslag, HV, jeg skal jammen se på slike minidrivhus du viser til. |
|
|
|
|
|
#248 |
|
Curlingkone
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Da har jeg vært på en planteskole her og fått masse gode tips ang et bed jeg skal forandre på i år. Og kjøpte kugjødselkompost, gjødsel, en hengelobelia med hengekrukke og to agurkplanter. Lobeliaen er hengt opp i vinterhagen. Der har jeg to bed i hjørnene som går rett ned i jorda. Veldig kjekt. I det ene står en vinranke som er på full fart opp veggen. Den fikk litt ny jord og gjødsel, og så byttet jeg ut mye av jorda i det andre bedet. Der skal agurkplantene stå, men de skal få bli bittelitt større først.
|
|
|
#249 |
|
Har fått viljen sin
|
Jeg har kjøpt meg drivhus i år (eller rettere sagt - i fjor på salg) jeg også, men der skal først og fremst agurkene stå. Det er en sort miniagurker en kompis har hatt stor suksess med på sin veranda, så de vil nok trives ekstra godt i drivhus. |
|
|
|
|
|
#250 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Takk for tips. Vi tok en runde med roundup i fjor + luket en del, passet på å putte den i restavfallet i stedet for komposten. Det hjalp faktisk godt.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#251 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Gresset er faktisk litt grønnere i dag, og tulipanene blomstrer hvert øyeblikk! Jeg er veldig spent på hva som vil blomstre til 17.mai. Magnoliaen, f.eks, burde vært ute for lenge siden.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#253 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
Ikke gjør som jeg gjorde første året med drivhus da.
|
|
|
#254 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Jeg har en to år gammel Magnolia (ca 1,5 meter høy så langt), og den blomstret faktisk allerede i fjor (i to omganger!), selv om jeg ble fortalt at jeg nok måtte vente et par-tre år på blomstring da jeg kjøpte det. Spent på om det gjentar seg i år. |
|
|
|
|
|
#256 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
|
|
#257 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?fYTTI, ASSA. to BEDRITNE BRUNSNEGLER SATT I DAG PÅ AUBRETIAENE MINE OG GNAFSET I VEI. jEG HAR LEST FLERE STEDER AT SNEGLER IKKE LIKER A) hageputer og b) aubretia. Jeg blir gal, altså. Ikke før er snøen borte før de gyver på.
|
|
|
#258 |
|
Curlingkone
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Æsj. Brunsnegler er ekle greier.
|
|
|
#259 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Har også begynt å drømme om minidrivhus. Så dette i Jula-katalogen. 1795,-
|
|
|
|
#260 |
|
Curlingkone
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?De der ser veldig smarte ut, GinaK!
|
![]() |
|
|