Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-13, 15:59   #241
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

De tre mislykkede tomatplantene i fjor kostet meg 10 000. Jegmåtte jo ha drivhus og alt inni og vekstlampe og...Men nå skal det bli planter! Jeg har tre små tomater allerede!

Sist redigert av Harriet Vane : 07-05-13 kl 16:13.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 16:02   #242
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

av Harriet Vane. Jeg tør ikke prøve tomatplanter. Jeg ville i hvert fall ikke prøvd dem ute. Kanskje på Sørlandet, i en veldig lun krok, men ikke i regnfulle Bergen.

Jeg skal sette ut erteplanter i dag. De står inne i små potter, men er snart vokst forbi pinnene sine, så nå skal de få en stor fin pallekarm og et stativ å vokse på.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 16:14   #243
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg skal så erteblomster nå.

Gammel 07-05-13, 16:18   #244
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har dyrket store mengder tomater i potter på veranda så det er ikke noe problem bare de 1) er riktig sort 2) får nok vann 3) får nok næring 4) ikke settes ut for tidlig og 5) tilvennes sterk sol gradvis.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 16:52   #245
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Men det er nå gøy med drivhus, da.

Gammel 07-05-13, 16:56   #246
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Det har jeg blitt gjort oppmerksom på, og har derfor tatt dem inn for natten. Men de har stått i sterk sol de siste par dagene, kan det være årsaken til de slappe, hvitflekkete bladene?

Ja, planter kan også bli solbrente. Særlig tomat. Om den har stått inne og plutselig står ute i sterk sol så kan de få solskader på bladene. Mine har alltid overlevd, men man anbefaler å henge litt jordbærduk over dem, f.eks.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 17:47   #247
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Fine forslag, HV, jeg skal jammen se på slike minidrivhus du viser til.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 17:49   #248
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Da har jeg vært på en planteskole her og fått masse gode tips ang et bed jeg skal forandre på i år. Og kjøpte kugjødselkompost, gjødsel, en hengelobelia med hengekrukke og to agurkplanter. Lobeliaen er hengt opp i vinterhagen. Der har jeg to bed i hjørnene som går rett ned i jorda. Veldig kjekt. I det ene står en vinranke som er på full fart opp veggen. Den fikk litt ny jord og gjødsel, og så byttet jeg ut mye av jorda i det andre bedet. Der skal agurkplantene stå, men de skal få bli bittelitt større først.

Gammel 07-05-13, 19:28   #249
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men det er nå gøy med drivhus, da.

Jeg har kjøpt meg drivhus i år (eller rettere sagt - i fjor på salg) jeg også, men der skal først og fremst agurkene stå. Det er en sort miniagurker en kompis har hatt stor suksess med på sin veranda, så de vil nok trives ekstra godt i drivhus.

Gammel 07-05-13, 19:52   #250
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for tips. Vi tok en runde med roundup i fjor + luket en del, passet på å putte den i restavfallet i stedet for komposten. Det hjalp faktisk godt.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 19:59   #251
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Gresset er faktisk litt grønnere i dag, og tulipanene blomstrer hvert øyeblikk! Jeg er veldig spent på hva som vil blomstre til 17.mai. Magnoliaen, f.eks, burde vært ute for lenge siden.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 20:41   #252
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Å Magnolia. DET hadde vært noe.

Gammel 07-05-13, 20:54   #253
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

De tre mislykkede tomatplantene i fjor kostet meg 10 000. Jegmåtte jo ha drivhus og alt inni og vekstlampe og...Men nå skal det bli planter! Jeg har tre små tomater allerede!

Ikke gjør som jeg gjorde første året med drivhus da.
Jeg sådde hele posen med tomatfrø, for jeg tenkte at de sikkert ikke spirte så godt. Alle kom opp. Og jeg priklet selvfølgelig alle... Det ble 57 tomatplanter. Jeg gav bort i øst og vest, men likevel var drivhuset fullt av planter. Og jeg så var jeg på ferie når det var på tide å toppe dem... Jeg trenger vel ikke si hvor vanskelig det var å komme inn i drivhuset etterpå. Uheldigvis var det ikke varmt lenge nok til at alle ble modne, men jeg har aldri hatt så mye grønne tomater.

(Det er to år siden. I fjor sådde jeg bare noen frø, nesten ingen kom opp, og de jeg plantet i drivhuset vokste nesten ikke og fikk nesten ingen tomater... Dårlig sommer?)

Gammel 07-05-13, 20:56   #254
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Å Magnolia. DET hadde vært noe.

Jeg har en to år gammel Magnolia (ca 1,5 meter høy så langt), og den blomstret faktisk allerede i fjor (i to omganger!), selv om jeg ble fortalt at jeg nok måtte vente et par-tre år på blomstring da jeg kjøpte det. Spent på om det gjentar seg i år.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 21:00   #255
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg har ikke plass til Magnolia.

:repeterer høyt for meg selv:

Gammel 07-05-13, 21:13   #256
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Det har jeg blitt gjort oppmerksom på, og har derfor tatt dem inn for natten. Men de har stått i sterk sol de siste par dagene, kan det være årsaken til de slappe, hvitflekkete bladene?

Ja, planter må først ha noen dager i skyggen før de er moden for sola, ellers blir de rett og slett solbrent. Selv om de har stått i solvindu har de ikke utviklet sin naturlige "solkrem" det skjer først når de kommer ut i friluft, så derfor, først inn og ut, ute bare midt på dagen, i skyggen, inn om natta, lenger og lenger ute, og sol først etter noen dager, ute på natta først når det er mildt nok, som for tomater er 8-10 plussgrader på det kjøligste.

Gammel 07-05-13, 22:18   #257
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

fYTTI, ASSA. to BEDRITNE BRUNSNEGLER SATT I DAG PÅ AUBRETIAENE MINE OG GNAFSET I VEI. jEG HAR LEST FLERE STEDER AT SNEGLER IKKE LIKER A) hageputer og b) aubretia. Jeg blir gal, altså. Ikke før er snøen borte før de gyver på.

Gammel 07-05-13, 22:23   #258
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Æsj. Brunsnegler er ekle greier.
Har ikke sett det her. Bor i midtnorge, vet ikke om de har kommet hit?
Viborg midt på et jorde og da, tenker jeg må ha det med på planter jeg kjøper om jeg skal få dem inn her, for jeg tviler på at de vandrer over jordene selv.

Småsnegler har vi masse av da. De spiste på reddiker og nevene mine i fjor.

Gammel 07-05-13, 22:27   #259
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Har også begynt å drømme om minidrivhus. Så dette i Jula-katalogen. 1795,-

Gammel 07-05-13, 22:35   #260
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

De der ser veldig smarte ut, GinaK!
Kan man ta ut hyllene så man får plass til feks tomater? Eller blir tomatplanter høyere enn det der?
Genialt for såing på våren!
Jeg har et gammelt drivhus jeg ikke tror jeg kommer til å få teken på. Men så har jeg vinterhagen som kan brukes til såing på våren. Men kan nesten ikke fylle opp med tomater og agurker der.
To planter i år. Det får holde.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.