|
|||||||
| Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?
Hvor lave da? Det finnes mange hardføre roser. Jeg har kikket i denne rosekatalogen for å finne ut hva som er hardføre typer. Jeg har også plantasjens hagebok. Hva slags type roser liker du da? Stilk, klase, busk? Gammeldagse, moderne?
|
|
|
#222 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg kjøpte sommerblomster i går og plantet i krukker. Fikk sånn sommerfølelse i går når det endelig var skikkelig varmt.
|
|
|
|
#223 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jordskokken min som jeg plantet i en potte inne har blitt en meter høy! Den kommer til å være alt for lang før tela har gått og jeg får plantet den ut her. Men jeg har to til stående i vannglass i vinduskarmen, håper de kommer seg ut før de har blitt for lange.
|
|
|
#224 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Huff, så får jeg svi for utålmodigheten min. Tomatplantene og lobeliane jeg plantet ut for litt siden har ikke fått frost på seg (og tomatplantene har jeg stort sett tatt inn om natta), men de er aldeles hvitflekkete på bladene. Ikke noe bra tegn, antar jeg. |
|
|
|
|
|
#225 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Tomater er kjempesensitive - ikke bare på frost men på lave temperaturer. Flere sorter klarer seg heller ikke utenfor drivhus. Setter du de ut for tidlig kan veksten stoppe helt opp - eller de kan dø. Det er bare å smøre seg med tålmodighet sånn at ikke alt arbeidet man har lagt ned blir bortkastet. |
|
|
|
|
|
#226 |
|
Flawsome
Det har jeg blitt gjort oppmerksom på, og har derfor tatt dem inn for natten. Men de har stått i sterk sol de siste par dagene, kan det være årsaken til de slappe, hvitflekkete bladene? |
|
|
|
|
|
#227 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Fin tråd! Her hører jeg også hjemme. Vi har en passe stor hage med frukttrær og bærbusker, prydbusker og to bed hvorav det ene er ute av kontroll (gress, ugress, villroser m.m). Vi har raket, luket, plantet noen løker og sådd gress på to bare flekker. Nå er spørsmålet: hva gjør vi med den *$#! tyskkålen? I fjor tok den over hele hagen. Og hva gjør vi med gresset? I år vil det ikke bli grønt i det hele tatt. Naboene har grønn plen. Gresset ER faktisk grønnere på den andre siden!
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#228 |
|
Trøtt
|
Re: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Da er rosebeddet klipt ned, jeg har en skråning med the fairy roser også men den har jeg foreløpig ikke rørt. Det som var et epletre men nå er et plommetre er klipt ned, og syrinhortensiaen har klart seg i potte over vinteren og ser fin ut. Må bare potte den om. Men gjødsling har jeg ikke fått gjort, har ikke kommet meg på noe hagesenter hittil i år.
|
|
|
#230 |
|
Har bakt søte kaker
|
Vi bor jo ikke langt unna og hvis det er det samme som vi kaller skvallerkål tar ugressfjerner på sprayflaske knekken på det.
|
|
|
#231 |
|
Kjernesnill
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg har startet brunsneglesesongen. I går morges jogget jeg til toget så tidlig at jeg ikke rakk noen aksjon, men i dag har jeg hjemmekontor og startet dagen med hansker og sneglepinsett (en avlagt stekepinsett i plast, veldig funksjonell). Dere som plukker brunsnegler: Bruk hansker, vask hender etterpå. Brunsnegler kan ha Listeria-smitte.
|
|
|
#232 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Gremli skremli: å bli kvitt skvallerkålen er et mangeårig prosjekt. Jeg er usikker på om den noensinne forsvinner helt. Jeg har gravd opp noen deler av hagen og luker jevnt. Andre steder klipper jeg med gressklipper, sår gressfrø og fortsetter å klippe regelmessig. Gresset tåler mye bedre å bli klippet kort enn det skvallerkålen gjør og skal, i teorien, etter hvert overta. |
|
|
|
|
|
#233 |
|
Epikur
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Tomater ville jeg ikke hatt ute i det hele tatt.
|
|
|
#234 |
|
Flawsome
|
|
|
|
|
|
#236 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Kanskje det?
|
|
|
|
#237 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Tyskerkålen må man bare venne seg til. Jeg luker et par ganger ganske tidlig i sesongen, det er da det vokser som verst. Så får den gro.
|
|
|
#238 |
|
Epikur
|
Kan du ikke ordne noe å ha over dem? De liker ikke regn, de er utrolig sårbare overfor kulde og trekk.
|
|
|
#239 |
|
Flawsome
Jeg har dem allerede på overbygd terrasse. Dette skal jeg få til! *stabeist* |
|
|
|
|
|
#240 |
|
Epikur
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Du må nok ha et lite minidrivhus eller dandere noe plast rundt.
|
![]() |
|
|