|
|
#221 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: 50 Shades of Grey
Det er akkurat dette jeg reagerer på. Fremstillingen av dette som sexy og romantisk og vilt lidenskapelig. Som en kritisk kommentar til kvinnesyn og romantisering og rape-culture, ja -det hadde vært fint. Men det er jo ikke kritisk. Det omtales jo som spennende og erotisk. Men jeg er jo kritisk til beauty and the beast også, så jeg er jo en skikkelig surmuggefeminisrhurpe.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#222 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Og det kan virke ganske ille hvis man ikke har bakgrunn og (dårlig) erfaring, og selv om man ikke klipper ut enkelte kapitler og setninger fra bøker. Boka handler om en voldelig fyr, punktum. Jeg skal ikke ha det på meg at jeg ikke klarer å få med meg helheten, eller ikke har lest boka ordentlig, fordi jeg etter å ha lest bøkene synes han er voldelig altså, makan. Sist redigert av m^2 : 11-02-15 kl 12:32. |
|
|
|
|
|
#224 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: 50 Shades of GreyJeg har ingen erfaring med hverken overgrep eller brutale forhold. Jeg er heldig. Og jeg har, som sagt, lest alle tre bøkene, ikke bare forholdt meg til løsrevete sitater (selv om de er ille nok). Og jeg ser likevel ikke annet enn en overgriper her. En overgriper som det er synd på, han har tross alt blitt utsatt for overgrep selv, men likevel. |
|
|
|
|
|
#225 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette lurer jeg også på, jeg tror jeg faktisk jeg må lese på nytt. |
|
|
|
|
|
#226 |
|
etterpåklokest
|
Sv: 50 Shades of GreyJeg er enig i at Christian er voldelig. Selvfølgelig. |
|
|
|
|
|
#227 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Ingen forskjell. Men flere av de som har skrevet her som likte boken, sier jo at de ikke ser vold og voldtekt?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#228 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Problemet er ikke de som leser bøkene/ser filmen, ser volden og blir underholdt av det likevel. Problemet er de som ikke ser problemene og/eller som ser Christian som en romantisk helt, en partner å drømme om for seg selv.
|
|
|
#229 |
|
Audacious
|
BDSM er jo ikke avhengig av noen sirkel, undergrunnsklubber, gruppesex e.l. Det er en lek med kontroll innenfor trygge rammer og med jevnbyrdighet. At 50 Shades handler om BDSM er noe som så mange tror at det er en egen 50 Shades sexleketøyserie, som er godkjent av forfatteren.
Serien inneholder blant annet flogger, paddle, håndjern, analplugg, analkuler - og et grått slips.
|
|
|
#230 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: 50 Shades of GreyOg de er vel ment brukt i rollespill rundt handlingen i boken, på samme måte som rollespill rundt "slutty nurse", rundt "dungeons", "slem gutt-streng lærerinne" og andre historier som folk velger å rollespille når de har sex.
|
|
|
#231 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, tror aldri det er nevnt. Dette er det media som skriver. Han sier jo selv at han gjør det for å "straffe sin mor".
|
|
|
#232 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: 50 Shades of GreyJeg tror BDSM-delen er at det er mange elementer i boka som er veldig vanlige fantasier/rollespill/historier innen BDSM, men altså satt inn i en hel historie.
|
|
|
#233 |
|
Epikur
|
Sv: 50 Shades of GreyNoe av det som gjør det tydelig at det ikke handler om lek/BDSM, er at-så vidt jeg har skjønt- ikke er mulig for Ana å si stopp. Da er det overgrep.
|
|
|
#234 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2015
![]() |
Sv: 50 Shades of GreyJa, helt klart! Tar med mannen. Har lest bøkene. Det er jo også en lovestory i dette. De ville slippe den på Valentinesday med tanke på at dette kunne være en "datefilm". Men jeg ville ikke tatt med morra mi på den. Ingen fare. Jeg er i slutten av 30 årene. |
|
|
|
|
|
#235 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2015
![]() |
Tror du har misforstått. Ana kan si nei når som helst. Anbefaler å lese boken. Er en sterk kjærlighetshistorie om to mennesker i denne boken også. Og noe av det morsomme er at man kan lese hva Anastasia tenker. Morsomt! Jeg elsker den! |
|
|
|
|
|
#236 |
|
This is normal!
|
Sv: 50 Shades of GreyEtter å ha lest denne tråden er vel "morsomt" det siste jeg tenker på når det gjelder noe som helst i 50 Shades of Gray.
|
|
|
|
#237 |
|
Fortynnet
|
Sv: 50 Shades of GreyTerningkast to: http://www.vg.no/rampelys/film/filma...ey/a/23393555/ |
|
|
|
|
|
#238 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg har lest boken og synes han er en manipulerende og kontrollerende dust.
|
|
|
|
|
#239 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: 50 Shades of GreyAna kan si nei når som helst. Ana sier nei opptil flere ganger. Christian gir beng i at Ana sier nei, og kjører på likevel.
|
|
|
#240 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: 50 Shades of GreyAnmeldelsene er vel noe av det beste med hele filmen virker det som. http://www.osloby.no/oslopuls/film/F...l-7895964.html
|
![]() |
|
|