Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

50 Shades of Grey

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-15, 11:28   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 50 Shades of Grey

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det er ganske talende at talspersoner for BDSM-miljøene tar avstand fra fremstillingen av måten Christian oppfører seg på, og fra måten forholdet mellom Christian og Ana beskrives på. Det bør da absolutt være mulig å se at man ikke trenger å være mot hverken bondage eller andre former for røff sex, eller for at dette fremstilles i underholdningslitteratur, for å synes holdningene som fremmes er forkastelige.

Enig i at man kan gjerne kan ta litt forbehold når man kritiserer en bok man ikke har lest - men jeg synes jammen også man skal holde seg for god til å antyde at meningsmotstanderne er pripne eller gammeldagse i forhold til sex fordi de er kritiske til oppførselen til Christian (og måten han "markedsføres" på).

Jeg satt liksom igjen med følelsen av at vi som har lest bøkene (iallefall noen av de), på en måte da er med på å synes overgrep, voldtekt og dårlige forhold er ok. At vi støtter opp om maktmisbruk i forhold, og det føltes ikke helt rettferdig.

Jeg skjønner godt at folk med bakgrunn og erfaringer fra disse tingene, kan finne boka vanskelig. Men det gjelder vel ganske mange bøker og filmer? Og om man klipper ut enkelte kapitler og setninger fra bøker, helt villkårlig, så kan ganske mange virke ille. Fordi man ikke har fått med seg helheten.

Jeg elsket jo serien Sons of Anarchy, som er både voldelig og brutal på mange måter. Men likevel, når man ser hele serien, og får med seg alt som ligger bak, så blir det (for meg iallefall) en god serie med mange spennende og vanskelige relasjoner som et utgangspunkt. Men mange bøker og filmer har nettopp aspekter ved virkeligheten, som treffer folk ulikt. Og Jax har jo blitt ekstremt poppis, selv om han er hinsides brutal i serien.

Jeg leste nettopp ei bok om utroskap. En fyr som var utro hele sitt voksne liv, og det var på mange måter ei vond bok å lese, og sikkert enda verre for de som har opplevd utroskap. Men der var forfatteren dog god til å skrive, så jeg endte liksom opp med å like fyren likevel, til tross for det han har gjort. Så kan man jo spørre seg om det er bra også, å sympatisere med en (på mange måter) «drittsekk» som han var.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16.