Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Å skaffe seg hund

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-13, 14:14   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Vi stenger i bilen og hvis hun er på et nytt sted om natten - ellers ikke. Og buret vårt likner veldig på det kosehuset du viser over, ja.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 14:26   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten må jeg dele en hundehistorie med dere. Vi vil ikke at Pøbelhunden skal varsle så veldig, og det gjør hun ikke heller. Men i går kveld satte hun i å bjeffe noe voldsomt, og jeg sa strengt HYSJ! til henne - helt til jeg så at naboens katt var på vei opp trappen til stuen. Heldigvis ble katten redd av bjeffingen og løp ut. Så hun funker som vakthund, altså. Selv om hun får ufortjent kjeft når ubedte gjester sniker seg inn på våre enemerker.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 04-09-13, 15:13   #3
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Men hva er det saanne valper kan finne paa aa spise paa da. Sko og möbler, ja, men lister, altsaa? Hva mer? Kan de rive ned ting som henger paa veggene? Aapne skapdörer? Og hvordan faar man dem til aa slutte med dette? Jeg har hört at de maa straffes etter at de evt. blir tatt paa fersken. Er dette riktig? (Jeg har tenkt aa gaa paa hundeskole med den, altsaa, men lurer jo litt saann paa forhaand, likevel).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 15:18   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Valpen kan finne på alt det der, men trenger heller ikke være sånn i det hele tatt. Det du kan gjøre for å unngå det er to ting:
1. Alle valper er sånn, det er som babyer gjør, det går over, godta at det er sånn.
2. Belønn den med et signalord etterfulgt av godbit når den gjør det du vil den skal gjøre. Ikke straff! Hunden kan ikke norsk. Forsterk all atferd du vil ha mer av. Dette betyr at du må være i forkant av alle situasjoner sånn at du kan unngå at den gjør gale ting.

Det siste der er noe jeg brenner for og kan skrive mye om. Anbefaler deg å lese boka til Arne Aarrestad.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 15:21   #5
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Valpen kan finne på alt det der, men trenger heller ikke være sånn i det hele tatt. Det du kan gjøre for å unngå det er to ting:
1. Alle valper er sånn, det er som babyer gjør, det går over,
2. Belønn den med et signalord etterfult av godbit når den gjør det du vil den skal gjøre. Ikke straff! Hunden kan ikke norsk. Forsterk all atferd du vil ha mer av. Dette betyr at du må være i forkant av alle situasjoner sånn at du kan unngå at den gjør gale ting.

Det siste der er noe jeg brenner for og kan skrive mye om. Anbefaler deg å lese boka til Arne Aarrestad.

Takk for tips. Og apropos hunden kan ikke norsk, saa snakker vi baade norsk og to andre spraak her hjemme. Skal se om jeg faar tak i den boken. Har bestilt et par böker herfra i förste omgang, men trenger aa lese meg opp litt, ja. Men belönning i stedet for straff höres ut som et riktig prinsipp.

Gammel 04-09-13, 15:22   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe, ja, jeg tenkte på det. Men du skjønner hva jeg mener. Belønn, ja, ikke straff. Det funker som en kule!

Gammel 04-09-13, 15:23   #7
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Hehe, ja, jeg tenkte på det. Men du skjønner hva jeg mener. Belønn, ja, ikke straff. Det funker som en kule!

Jada. Skjönte den. Bare tuller litt. Er det denne boken? http://www.haugenbok.no/visverk.cfm?cid=193196 Den kan visst bare skaffes paa antikvariater...

Gammel 04-09-13, 23:18   #8
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Ett spörsmaal til - muligens veldig dumt - men jeg tar sjansen:

Siden vi vet at vi kommer til aa ville ha med hunden til Norge paa fly, er det viktig for oss aa faa en liten hund, altsaa en under 5 kg (grensen for aa ta dem med paa fly). Er det noe spesielt vi maa se etter ift. hundeforeldrene eller valpen for aa kunne vaere sikrere paa at vi kjöper en liten hund? Jeg leste over her at tispene ofte er mindre, men det er jo ikke alltid saann har jeg ogsaa lest.

Det er absolutt ikke saann at vi "leverer den tilbake" om den blir for stor, altsaa, langt derifra, men jeg bare lurer.

Gammel 04-09-13, 23:26   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Min tispe veier 4,7 kg. Jeg tipper at de ikke nekter deg å ta med hunden inn på flyet hvis den veier 5,1 kg.

Gammel 04-09-13, 23:44   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Små foreldre er vel nøkkelordet her. Og så ikke la den bli overvektig selvsgt. Uansett så kan det variere veldig. Vår hund (av rasen Russkaya Tsvetnaya Bolonka) veier 2,6 kg, broren hans 5,2. Vår er uvanlig liten. Du kan jo se på den rasen også. De er gjennomsnittlig mindre enn Havanaisene. Den tyske/tsjekkiske bolonkaen er større. Det er også en nydelig hundrase!

Blir hunden større så må du noen sende den i bagasjerommet på flyet eller ordne hundevakt.

http://www.rasehund.no/raser/rase.asp?unit=365 jeg vet og om flere som veier rundt 5, men ikke noen opp mot 6.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 12:45   #11
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Jeg leste et sted at de veier fra 3-4 til 8-9 kilo. Utrolig stor forskjell maa jeg si. Men en annen rase vurdere vi egentlig ikke paa det naavaerende tidspunkt. Har liksom hengt oss veldig opp i at det skal vaere en Havaneser. Selvsagt kan man sende dem i flyets bagasjerom, men det höres liksom saa trist ut.

Gammel 05-09-13, 13:21   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg leste et sted at de veier fra 3-4 til 8-9 kilo. Utrolig stor forskjell maa jeg si. Men en annen rase vurdere vi egentlig ikke paa det naavaerende tidspunkt. Har liksom hengt oss veldig opp i at det skal vaere en Havaneser. Selvsagt kan man sende dem i flyets bagasjerom, men det höres liksom saa trist ut.

Ja, og det er ikke alle hunder som takler det heller.

Gammel 05-09-13, 12:51   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg undrer meg over at det er greit å ha med små hunder inn i kabinen på fly.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 13:58   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Skal du kjøpe hund i Norge eller der du bor? Jeg vet om oppdrettere i Norge som har små linjer, i hvertfall - det er jo viktig for dere å vite noe om hvor store hundene i et spesielt oppdrett blir.

Gammel 05-09-13, 14:34   #15
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg undrer meg over at det er greit å ha med små hunder inn i kabinen på fly.

Se over her hvor vi snakket om det. Allergikere kan booke slik at det ikke er mulig paa det flyet hvor de er med - eller omvendt. Just follow the rules og book i god tid.

Ja, og det er ikke alle hunder som takler det heller.

Nemlig.

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Skal du kjøpe hund i Norge eller der du bor? Jeg vet om oppdrettere i Norge som har små linjer, i hvertfall - det er jo viktig for dere å vite noe om hvor store hundene i et spesielt oppdrett blir.

Vi skal kjöpe den her i Tyskland. Skal sjekke ut störrelsen för vi bestemmer oss for oppdretter. Bra at jeg laerer av dere saa vi vet hva vi skal se etter.

Gammel 05-09-13, 14:52   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke bare i forhold til allergikere jeg tenker. En bjeffende lapdog i fire timer hadde ikke gjort meg til en lykkelig medpassasjer. Spesielt ikke hvis min hund hadde måttet reise i bagasjeverdenen fordi han er større.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 19:27   #17
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er ikke bare i forhold til allergikere jeg tenker. En bjeffende lapdog i fire timer hadde ikke gjort meg til en lykkelig medpassasjer. Spesielt ikke hvis min hund hadde måttet reise i bagasjeverdenen fordi han er større.

Naar det gjelder urolige hunder (eller barn, fulle folk og annet som evt. forstyrrer en reise), er jeg enig, men vet ikke om det er hundene som lager mest braak, egentlig...

Naar det gjelder store og smaa hunder og hvor de maa reise, er det jo egentlig samme regler som annen "bagasje". Noe er stort og maa i transportrommet og annet faar man ta med som haandbagasje.

Jeg faar haape at min eventuelle flygende hund ikke forstyrrer noen. Noen fire timers flytur har vi uansett ikke tenkt aa ta den med paa.

Gammel 06-09-13, 19:03   #18
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Har sikkert nevnt det tidligere i tråden, men mine foreldre har Havanaise og den har jeg knapt hørt bjeffe.
Tror de fleste hunder ikke ville bjeffe en hel flytur, sjansen for et bråkete barn er nok større.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 20:40   #19
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Vi ringte til en oppdretter som vi har faatt anbefalt i dag bare for aa höre litt. Og vet dere hva: Hunden deres holdt paa aa föde mens mannen min snakket med dem - to valper var allerede kommet. Vi kan komme for aa se paa dem om to uker.

Gammel 06-09-13, 20:46   #20
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spennende! Hva vet du om foreldrene? har dere fått bilder? Farger?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:44.