Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-12, 18:13   #1
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

En kommentar fra en som er lys i huden og har flyttet flere ganger under oppveksten. Jeg syns det er vanskelig å spare på det såpørsmålet om hvor jeg kommer fra, fordi det ikke finnes et kort og enkelt svar. Mange aksepterer ikke når jeg svarer Norge, fordi de trenger å vite hvilket sted eller landsdel jeg har bakgrunn fra.

Den siste tiden har jeg pleid å svare at jeg ikke kommer fra et sted men har bodd på flere steder under oppveksten. Dette fører noen ganger til en lang og inngående utspørring, som leder samtalen inn på et spor jeg selv ikke ønsker. Tips for å stoppe den eller hvordan man innleder samtalen mottas gjerne.

Gammel 18-05-12, 18:15   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

En kommentar fra en som er lys i huden og har flyttet flere ganger under oppveksten. Jeg syns det er vanskelig å spare på det såpørsmålet om hvor jeg kommer fra, fordi det ikke finnes et kort og enkelt svar. Mange aksepterer ikke når jeg svarer Norge, fordi de trenger å vite hvilket sted eller landsdel jeg har bakgrunn fra.

Den siste tiden har jeg pleid å svare at jeg ikke kommer fra et sted men har bodd på flere steder under oppveksten. Dette fører noen ganger til en lang og inngående utspørring, som leder samtalen inn på et spor jeg selv ikke ønsker. Tips for å stoppe den eller hvordan man innleder samtalen mottas gjerne.

"I could tell you, but then I'd have to kill you."

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 23:11   #3
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

"I could tell you, but then I'd have to kill you."

Den kan kanskje funke, skal teste ut

Gammel 18-05-12, 18:17   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips for å stoppe den eller hvordan man innleder samtalen mottas gjerne.

Det svir når jeg tisser?

Gammel 18-05-12, 23:13   #5
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Det svir når jeg tisser?

Den stopper nok samtalen

Gammel 18-05-12, 18:18   #6
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Kan du ikke svare med stedet du er født?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 23:14   #7
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Kan du ikke svare med stedet du er født?

Joo, men det føles ikke riktig å si at an kommer fra et sted man flyttet fra for 30 år siden.

Gammel 19-05-12, 00:01   #8
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det finnes mange med annen hudfarge og kulturell bakgrunn som gjerne vil bli spurt og som slettes ikke vil være med på at dette er noe man bør være tilbakeholden med.
Det er rett og slett en del av det sosiale spillet i veldig mange kulturer.

Dette er min oppfatning også. Og jeg har til og med opplevd at folk har blitt fornærmet over at jeg ikke vet hvor de er fra uten å ha spurt, for det må jeg da se! Jeg er helt elendig på å kjenne igjen ansiktstrekk og utseende uansett hudfarge, så å klare å kategorisere folk på bakgrunn av utseendet er helt utopi for meg. Om jeg skal vite hvor folk er fra så må jeg spørre eller de må fortelle det selv. Som regel så dukker det opp under en samtale, eller jeg lever lykkelig uvitende og det er også greit for meg.

Jeg ble forresten spurt veldig ofte hvor jeg egentlig var fra når jeg bodde i USA, og jeg tolket det ikke som vondt ment på noen som helst måte, bare en interesse for å vite mer om meg, og det er jo hyggelig at noen gidder å interessere seg for meg. Sånn sett så ser jeg jo den at noen har blitt fornærmet over at jeg ikke vet hvor de egentlig kommer fra, siden det kanskje kan tolkes som at jeg ikke bryr meg om dem.

Gammel 19-05-12, 00:23   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Dette er min oppfatning også. Og jeg har til og med opplevd at folk har blitt fornærmet over at jeg ikke vet hvor de er fra uten å ha spurt, for det må jeg da se! Jeg er helt elendig på å kjenne igjen ansiktstrekk og utseende uansett hudfarge, så å klare å kategorisere folk på bakgrunn av utseendet er helt utopi for meg. Om jeg skal vite hvor folk er fra så må jeg spørre eller de må fortelle det selv. Som regel så dukker det opp under en samtale, eller jeg lever lykkelig uvitende og det er også greit for meg.

Jeg ble forresten spurt veldig ofte hvor jeg egentlig var fra når jeg bodde i USA, og jeg tolket det ikke som vondt ment på noen som helst måte, bare en interesse for å vite mer om meg, og det er jo hyggelig at noen gidder å interessere seg for meg. Sånn sett så ser jeg jo den at noen har blitt fornærmet over at jeg ikke vet hvor de egentlig kommer fra, siden det kanskje kan tolkes som at jeg ikke bryr meg om dem.

Du synes det er samme tingen? At brune nordmenn som snakker kav norsk og sier de er fra norge ikke skal få lov til å kalle seg norsk, er det samme som at du som norsk blir spurt om hvor du kommer fra i USA? Hvorfor spør de deg, pga aksenten din regner jeg med? Hvordan i alle dager går det an å sammenligne de to?

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 18:21   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tenkt noen tanker ang. oppfølgingsspørsmål av denne typen. Jeg liker ikke formuleringer av typen "Men hvor kommer du egentlig fra?" eller "Hvor kommer du opprinnelig fra?", fordi jeg synes det har en undertone av "Du som er mørk-i-huden-eller-hva-det-nå-er-folk-stusser-på kan da ikke være norsk". Og ikke sjelden er det folk med holdninger i den retningen, som også formulerer seg såpass taktløst.

Om jeg allerede har svart "Stavanger" på hvor jeg kommer fra, og det så blir stilt spørsmål formulert mer i retning "Har du bodd noen andre steder enn Stavanger?", så synes jeg faktisk det blir litt annerledes. Men jeg er nok ikke av "still 20 spørsmål"-typen. heller, så samtaler preget av utspørring er nok i alle tilfeller ikke helt min greie.

Gammel 18-05-12, 18:46   #11
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er svært vanskelig å bli spurt om hvor jeg kommer fra da jeg hadde bodd 8 steder før fylte 6 år... det stedet jeg har bodd lengst og føler meg mest hjemme er her jeg bor nå.

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 18:47   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av livit, her.

Jeg synes det er svært vanskelig å bli spurt om hvor jeg kommer fra da jeg hadde bodd 8 steder før fylte 6 år... det stedet jeg har bodd lengst og føler meg mest hjemme er her jeg bor nå.

Synes du det er vanskelig å bli spurt eller er det å svare som er vanskelig?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 22:34   #13
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Synes du det er vanskelig å bli spurt eller er det å svare som er vanskelig?

Synes ikke det er vanskelig å svare for jeg svarer her jeg bor nå *enkel* Men dersom folk som bodde sammen med meg ett av stedene jeg bodde før begynner å blande seg inn og si at nei da du er ikke derfra du er jo fra samme sted som meg - DA blir det litt slitsomt synes jeg for jeg føler meg ikke derfra..... dersom du skjønner hva jeg mener...

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 19:26   #14
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har to barn, de har en far som er mørkhudet, derfor er de også noe mørkere enn andre barn. Og ja, de er norske, men de er også halvt afrikansk, og for meg er det viktig at de er stolte av denne bakgrunnen også. Så jeg syns det er helt greit at folk spør, men det jeg opplever er egentlig at når de svarer at de er norske så er det helt greit, men at dersom pappaen er dammen med dem, så spør de gjerne hvor han er fra. Om jeg er sammen med dem så går kommentarene mest på at de er så like meg osv, ikke så mye om hudfarge og denslags.
For min del syns jeg det er helt naturlig og si at de er norske men at pappaen er fra et land i Afrika(jeg sier som regel navnet på landet da).

Samtidig så skjønner jeg at folk kan bli lei, og jeg vet at xen min innimellom syns det ble litt mye når alle spurte han om hvor han kom fra, så tilslutt begynte han å tullesvare, det var ikke alle som syns det var like morsomt når han svarte et eller annet sted i Finnmark osv. Man tuller visst ikke med sånt.

Ja, også syns jeg dere leser Rine en smule med vrange øyne.

Gammel 18-05-12, 20:10   #15
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er vel ganske lik Joika ift. mørkt utseende og opplever stadig vekk at folk spør meg hvor jeg kommer fra.
Når jeg sier navnet på hjembygda mi blir mange litt forfjamset eller noen ler litt (av seg selv, antar jeg). Da pleier jeg å si at jeg vet at det kan se ut som at jeg kommer fra et annet land, men at jeg ikke gjør det.
Det aner meg at det vil være noen hakk mer krevende om jeg skulle føle meg forpliktet til å si noe om hele/halve slekta eller hvorfor jeg har landet i Norge eller hva som helst. Spørsmålet i seg selv er det på en måte ingenting galt med, men det kan jo være fryktelig sensitivt for enkelte, eller bare kjipt å bestandig skulle svare.

Jeg spør ofte hvor folk opprinnelig kommer fra, men da er det ut i fra at de har en dialekt jeg lurer på. Det har ikke noe med utseendet å gjøre. Jeg håper det er greit og det virker jo sånn når folk svarer, egentlig.

Gammel 18-05-12, 21:34   #16
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, denne kan jeg svare på!

Det er jo en ypperlig icebreaker hvis man har behov for smalltalk. Og hvis man ikke gidde å smalltalke så mye så svarer man det stedet man bodde sist før man flyttet hjemmefra. :erfaren globetrotter:

Jeg lar meg ellers fascinere over diskusjonen. Jeg oppfatter at spørsmålet "hvor er du fra?" innleder veldig mange samtaler. Siden jeg jo har bodd lengst i Oslo, og dessuten er født her, så er jo i teorien det riktige svaret. Men siden jeg aldri har gått på skole i Oslo så ender det opp som Helt Feil og innimellom blir det spørring og graving og oppfølgingsspørsmål.

Og ellers pleier jeg stort sett ikke å spørre om hvor folk egentlig kommer fra. Min erfaring er at den informasjonen gjerne dukker opp i samtalen etter hvert, dersom den jeg snakker med syns det er noe å snakke om.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 21:39   #17
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg spør ikke om det fordi folk er mørke i huden, men fordi jeg lurer på hvor de er fra. Uansett om de er fra Norge, eller et helt annet land.

Det er mange som spør hvor jeg er fra også, sånn opprinnelig. :breitrønder:

Gammel 18-05-12, 22:19   #18
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg var best i engelsk grammatikk på HS.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 22:21   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mimikk har veldig mye å si for likhet, så det er jo ikke veldig rart, om enn veldig vittig.

Gammel 18-05-12, 22:23   #20
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Kommer an på hva de mener med likhet det. Jeg har fått høre at jeg er veldig lik moren min og vi deler ikke et fnugg av gener.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mimikk har veldig mye å si for likhet, så det er jo ikke veldig rart, om enn veldig vittig.

Ja, det er et poeng der. Og jeg protesterer jo aldri, jeg sier bare takk og at det var veldig hyggelig å høre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:51.