Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-12, 14:51   #221
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Folk er forskjellige. Spør du 12-åringen min svarer hun sannsynligvis at hun er fra Colombia. Med stolthet i stemmen. Men hun er jo bare 12. Der er mulig hun ikke liker spørsmålet like godt når det kommer om 20 år.

Bosatt i USA får jeg forresten omtrent daglig spørsmål om hvor jeg er fra. Jeg synes ikke det er plagsomt, bare en grei måte å starte en samtale på. Jeg tror kanskje det hadde vært annerledes om jeg følt da jeg egentlig var herfra.

Gammel 18-05-12, 14:53   #222
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

(Lisa: Får ikke prikket deg, men riktig antatt. )

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 14:56   #223
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

*slettet*

Sist redigert av Lisa : 19-05-12 kl 12:46. Årsak: for personlig
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 14:58   #224
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lisa, Skilpadda og nolo: Jeg oppfatter det som om dere mener at spørsmålet aldri kan stilles til noen med en annen hudfarge enn hvit. Stemmer det?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 15:00   #225
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Lisa, Skilpadda og nolo: Har jeg oppfattet dere som om spørsmålet aldri kan stilles til en person med en annen hudfarge?

Herregud, i hvert eneste bidrag sier jeg at det er oppfølgingsspørsmålet som blir forskjellsbehandlingen rine. Behandle alle likt :hakk i plata: Spør du folk hvor de kommer fra og de svarer så godtar man svaret man. Jeg er sikker på at du innerst inne er enig at at folk flest vet best "hvor de kommer fra".

Gammel 18-05-12, 15:02   #226
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Herregud, i hvert eneste bidrag sier jeg at det er oppfølgingsspørsmålet som blir forskjellsbehandlingen rine. Behandle alle likt :hakk i plata: Spør du folk hvor de kommer fra og de svarer så godtar man svaret man. Jeg er sikker på at du innerst inne er enig at at folk flest vet best "hvor de kommer fra".

Har du noe sted i tråden lest at jeg ville besvart "Jeg kommer fra Toten" med et oppfølgingsspørsmål?

Gammel 18-05-12, 15:05   #227
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har ikke finlest alt som er postet her i ettermiddag - er det så mange som har sagt at man skal være ekstra forsiktig med å spørre introverte om ting? Jeg og Dronningen er vel de eneste som har sagt noe om dette de siste innleggene jeg ser, og begge vi har da sagt at det er helt greit å snakke til og spørre oss om ting. (Jeg er ikke så veldig fåmælt eller sjenert av meg, faktisk - jeg har litt sperrer på å spørre andre om ting, som jeg har sagt flere ganger, men jeg kan ikke helt se hvorfor det skulle gjøre ting vanskeligere for deg.)

Ja jeg opplever denne tråden dithen at man skal være forsiktig med å spørre om hvor folk kommer fra. Det virker på de fleste som at det er oppfølgingsspørsmål om hvor man "egentlig" kommer fra som er problematisk, men jeg ser også at en del mener at spørsmål om hvor man kommer fra er noe man skal ha stor grad av sensitivitet i forhold til.

Jeg synes ikke det er problematisk at ikke den introverte spør om så mye, men jeg synes balansegangen kan være vanskelig fordi jeg lett ser at det kan bli kryssforhør ut av det. Jeg har noen ganger i møte med introverte mennesker sittet med en litt vond følelse av at jeg har spurt dem om ting jeg ikke skal. Det er gjerne fordi de ikke spør om ting motsatt. Om jeg da i tillegg skal møte introverte mennesker med denne tråden i bakhodet så kjenner jeg at det blir ekstra utfordrende.

Det var altså ikke ment til deg personlig, men handler mer om mine betraktninger omkring møte med introverte mennesker i kombinasjon med det jeg sitter igjen med av tanker etter denne tråden.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 15:07   #228
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snakker du sånn her til folk IRL også?

Gammel 18-05-12, 15:07   #229
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skjønner (igjen) ikke hva du mener. Er ikke hele poenget i diskusjonen her at man skal behandle lyse og mørke nordmenn likt? Og dermed ikke lage et poeng ut av hvilken hudfarge de har?

Sånn at hvis man, for å dra det samme eksempelet frem igjen, ikke ville spurt en lys totning om "Men er en av foreldrene eller besteforeldrene dine fra et annet sted enn Toten? Er du, eller en av foreldrene dine, adoptert, kanskje?" - så er det ikke "likebehandling" å spørre en mørk totning om de samme tingene.

Hvis hudfargen er det eneste som gjør at man lurer er det en ting, men ofte er det jo noe som trigger et oppfølgingsspørsmål. "Du høres ikke ut som du er derfra, har du bodd der hele livet"? for eksempel. "Der har jeg også endel slektninger, kjenner du til x eller y"? "Har dere alltid bodd der eller er dere også innflyttere"?

Hvis man kan stille slike spørsmål til lyshudede, men må ha et filter på for mørkhudede gjør ikke det akkurat at man blir mindre oppmerksom på forskjeller i hudfarge.

Men jeg skjønner at man kan få mark av forhør av typen Lisa skisserer der det man egentlig spør om er "hvor i verden har du de mørke genene dine fra"? Faktisk vil jeg tro at det er bedre å stille det spørsmålet direkte istedenfor å insinuere at man ikke er fra Toten om man er litt mørkere enn snittet.

Gammel 18-05-12, 15:11   #230
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men jeg skjønner at man kan få mark av forhør av typen Lisa skisserer der det man egentlig spør om er "hvor i verden har du de mørke genene dine fra"? Faktisk vil jeg tro at det er bedre å stille det spørsmålet direkte istedenfor å insinuere at man ikke er fra Toten om man er litt mørkere enn snittet.

Ja, det tenker jeg også.

Gammel 18-05-12, 15:12   #231
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

En kollega og jeg stod og pratet sammen en dag for en stund siden, og jeg spurte han hvor han kom fra. Han svarte Norge og jeg spurte da hvor familien hans kom fra.
De er fra Elfenbenkysten. Så pratet vi litt om det før vi snakket om noe annet.
Nå var ikke dette første samtalen jeg har hatt med han da, med tanke på at vi har vært kollegaer i 2 år.

Noen ganger kan et slikt oppfølgingsspørsmål være ok i mine øyne, men da bør man kjenne personen litt synes jeg.
Første gangen jeg pratet med en person ville ikke det vært et tema.
Når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg spør hvor personen bor, framfor hvor de kommer fra.

Gammel 18-05-12, 15:14   #232
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, sant, Katta? Er det høflig å spørre ut fremmede mennesker inngående om personlige genetiske forhold? Jeg synes ikke det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 15:14   #233
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lisa, Skilpadda og nolo: Jeg oppfatter det som om dere mener at spørsmålet aldri kan stilles til noen med en annen hudfarge enn hvit. Stemmer det?

Hvilket spørsmål tenker du på da? Spørsmålet om hvor man kommer fra?

Ellers: Jeg mener selvsagt ikke at det finnes ting man aldri kan si til mørkhudede folk, men som man kan si til lyse. For å sitere din egen formulering: Har du noe sted i tråden sett at jeg har sagt at man skal snakke annerledes til mørkhudede enn til lyse?

Gammel 18-05-12, 15:14   #234
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

«Hvem i familien har du psoriasisen fra?» :tester:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 15:16   #235
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Hvis hudfargen er det eneste som gjør at man lurer er det en ting, men ofte er det jo noe som trigger et oppfølgingsspørsmål. "Du høres ikke ut som du er derfra, har du bodd der hele livet"? for eksempel. "Der har jeg også endel slektninger, kjenner du til x eller y"? "Har dere alltid bodd der eller er dere også innflyttere"?

Hvis man kan stille slike spørsmål til lyshudede, men må ha et filter på for mørkhudede gjør ikke det akkurat at man blir mindre oppmerksom på forskjeller i hudfarge.

Jeg synes jo det er helt greit å snakke om disse tingene hvis man/begge er interessert, og da selvsagt uavhengig av farge. Det er den første delsetningen din - "hvis hudfargen er det eneste som gjør at man lurer" - som er hele poenget mitt. For hvis hudfargen til vedkommende er eneste grunn til at man spør, så behandler man jo ikke mørke og lyse likt. For da ville man ikke lurt på det samme overfor en lyshudet.

Gammel 18-05-12, 15:17   #236
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det kan jo hende at det var flere som ble forvirret over noe jeg sa tidligere i tråden om at jeg kan være mer tilbakeholden med å spørre om egen eller familiens bakgrunn overfor mørkhudede enn overfor lyse. Jeg kan jo gjenta at jeg overhodet ikke mente dette som en regel eller et påbud om at man ikke skal spørre mørkhudede om visse ting. Det var bare en observasjon av meg selv - og jeg kan også fint innrømme at egne fordommer sikkert er en av grunnene til at jeg oppfører meg slik.

Gammel 18-05-12, 15:19   #237
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

.

Fikk ny kollega i fjor og da var det jo naturlig å spørre om hvor hun hadde jobbet før osv og om hvor hun var fra. (Noe hun også spurte meg om.) Hun sa at hun var fra Stavanger, (bytter litt om på stedsnavn her, altså) men snakket mer Sunnfjord-dialekt. Da var det litt naturlig for meg å kommentere at dialekten hennes ikke hørtes så veldig stavangersk ut hvorpå hun svarte at hun hadde bodd i Sunnfjord som barn. Hvis kollegaen hadde mørk hud, men ellers hadde akkurat den samme bakgrunnshistorien (bodd i Sunnfjord til hun var 12, siden flyttet til Stavanger) ville jeg spurt om akkurat det samme. Hudfargen ville garantert ikke vært en issue i den settingen i det hele tatt. Poenget mitt er bare at jeg ikke kan love at jeg aldri noensinne kommer til å spørre noen hvor de egentlig kommer fra.

Men: Hvor er du fra: Toten
Men hvor kommer du egentlig fra? har vel aldri vært på frågan heller i det jeg har skrevet her i dag.

Gammel 18-05-12, 15:19   #238
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Har du noe sted i tråden lest at jeg ville besvart "Jeg kommer fra Toten" med et oppfølgingsspørsmål?

oslo78 sa hun hadde oppfølgingsspørsmål til "alle".

Gammel 18-05-12, 15:21   #239
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei det var vel dette tror jeg, samt noe Myrsnipa skrev, som skapte den "hvor er du egentlig fra"-greia :

CD: Hvis jeg spør noen med brun hudfarge og Totendialekt hvor de kommer fra og de svarer Toten, så godtar jeg det. Hvis jeg (og det ville jeg ikke gjort før langt ut i samtalen, hvis det i det hele tatt falt seg naturlig, meget mulig vi hadde mye annet å snakke om) spurte hvor de opprinnelig kom fra og de fremdeles svarte Toten, ville jeg tatt hintet, (for det er jo et hint om at de syns spørsmålet er utidig/over grensen/unødvendig) men opplevd dem som litt vrange og ute etter å "sette meg på plass" fordi de utmerket godt skjønner hva jeg mener, men later som om de ikke gjør det.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 15:21   #240
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

oslo78 sa hun hadde oppfølgingsspørsmål til "alle".

Er jeg oslo78?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:41.