|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?En kommentar fra en som er lys i huden og har flyttet flere ganger under oppveksten. Jeg syns det er vanskelig å spare på det såpørsmålet om hvor jeg kommer fra, fordi det ikke finnes et kort og enkelt svar. Mange aksepterer ikke når jeg svarer Norge, fordi de trenger å vite hvilket sted eller landsdel jeg har bakgrunn fra.
|
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
"I could tell you, but then I'd have to kill you." |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Kleintje I + II
Den kan kanskje funke, skal teste ut
|
|
|
|
#6 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Kan du ikke svare med stedet du er født? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kleintje I + II
Joo, men det føles ikke riktig å si at an kommer fra et sted man flyttet fra for 30 år siden.
|
|
|
|
#8 |
|
En Som Trener
|
Dette er min oppfatning også. Og jeg har til og med opplevd at folk har blitt fornærmet over at jeg ikke vet hvor de er fra uten å ha spurt, for det må jeg da se! Jeg er helt elendig på å kjenne igjen ansiktstrekk og utseende uansett hudfarge, så å klare å kategorisere folk på bakgrunn av utseendet er helt utopi for meg. Om jeg skal vite hvor folk er fra så må jeg spørre eller de må fortelle det selv. Som regel så dukker det opp under en samtale, eller jeg lever lykkelig uvitende og det er også greit for meg.
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Du synes det er samme tingen? At brune nordmenn som snakker kav norsk og sier de er fra norge ikke skal få lov til å kalle seg norsk, er det samme som at du som norsk blir spurt om hvor du kommer fra i USA? Hvorfor spør de deg, pga aksenten din regner jeg med? Hvordan i alle dager går det an å sammenligne de to? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg har tenkt noen tanker ang. oppfølgingsspørsmål av denne typen. Jeg liker ikke formuleringer av typen "Men hvor kommer du egentlig fra?" eller "Hvor kommer du opprinnelig fra?", fordi jeg synes det har en undertone av "Du som er mørk-i-huden-eller-hva-det-nå-er-folk-stusser-på kan da ikke være norsk". Og ikke sjelden er det folk med holdninger i den retningen, som også formulerer seg såpass taktløst.
|
|
|
|
#11 |
|
Duracell
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg synes det er svært vanskelig å bli spurt om hvor jeg kommer fra da jeg hadde bodd 8 steder før fylte 6 år... det stedet jeg har bodd lengst og føler meg mest hjemme er her jeg bor nå.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Synes du det er vanskelig å bli spurt eller er det å svare som er vanskelig? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Duracell
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Synes ikke det er vanskelig å svare for jeg svarer her jeg bor nå *enkel* Men dersom folk som bodde sammen med meg ett av stedene jeg bodde før begynner å blande seg inn og si at nei da du er ikke derfra du er jo fra samme sted som meg - DA blir det litt slitsomt synes jeg for jeg føler meg ikke derfra..... dersom du skjønner hva jeg mener...
|
|
|
#14 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg har to barn, de har en far som er mørkhudet, derfor er de også noe mørkere enn andre barn. Og ja, de er norske, men de er også halvt afrikansk, og for meg er det viktig at de er stolte av denne bakgrunnen også. Så jeg syns det er helt greit at folk spør, men det jeg opplever er egentlig at når de svarer at de er norske så er det helt greit, men at dersom pappaen er dammen med dem, så spør de gjerne hvor han er fra. Om jeg er sammen med dem så går kommentarene mest på at de er så like meg osv, ikke så mye om hudfarge og denslags.
|
|
|
|
#15 |
|
Søt og rar
|
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg er vel ganske lik Joika ift. mørkt utseende og opplever stadig vekk at folk spør meg hvor jeg kommer fra.
|
|
|
#16 |
|
villende
|
Åh, denne kan jeg svare på! |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg spør ikke om det fordi folk er mørke i huden, men fordi jeg lurer på hvor de er fra. Uansett om de er fra Norge, eller et helt annet land.
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Mimikk har veldig mye å si for likhet, så det er jo ikke veldig rart, om enn veldig vittig.
|
|
|
#20 |
|
Shake it out!
|
Ja, det er et poeng der. Og jeg protesterer jo aldri, jeg sier bare takk og at det var veldig hyggelig å høre.
|
![]() |
|
|