Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-07, 01:00   #201
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Gå ned 10% i stilling, slik at man ikke må jobbe like lenge hver dag, prøve og samkjøre med ektefelle/samboer hvis mulig, bruke besteforeldre, naboer, foreldre til andre barn i barnehagen, trillepike/gutt som kan hente enkelte dager, aupair, ansatte i barnehagen som kan være interessert i og tjene seg noen ekstra penger, eller søke råd/hjelp/avlastning hos pp-tjenesten hvis overnevnte forslag gir økonomiske utfordringer.

å guri, nå oppdaget jeg denne
Så det du egentlig mener, er at du bør ha ekstra betalt for at mitt barn er så mye barnehagen (dersom mitt barn gikk i din barnehage, noe jeg er sjeleglad for er bare et teoretisk eksempel).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:01   #202
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne M, her.

Jeg syns uansett valg, at man skal respektere foreldrenes valg. Og ikke bruke energi på å vurdere deres beslutning.

Men, om barnet mistrives pga for lange dager, må det så klart taes opp, men da regner jeg det problemet for å være reellt ellers i året også og ikke bare i julen?

Samtidig slår det meg at de ansatte ville så klart gjerne hatt fri, kanskje det er derfor det oppfordres å ha barna hjemme? Bemanningen settes jo opp etter hvor mange barn som faktisk kommer. Jo flere barn hjemme, jo flere ansatte hjemme.
Om man som barnehageansatt er sur for å måtte jobbe, kan en jo bare spare ferie som alle andre arbeidende må om de skal kunne ha barna hjemme i romjulen.

Nuvel, da diskuterer vi ikke på samme nivå. Jeg responderer ikke i denne tråden med tanke på om jeg vil ha fri eller ikke. På ingen måte. Jeg hadde gjerne jobbet i romjula, men fikk ikke på grunn av at jeg har ukristelig mye avspasering til gode.

Selvfølgelig tar vi det opp med foreldrene om det er problemer i forhold til lange dager, etc. Og jeg vurderer ikke foreldrenes valg. Jeg var selv langtidssykemeldt, men leverte ungen samvittighetsfullt i barnehagen så og si hver dag. Uten å tenke på det.

Gammel 12-12-07, 01:03   #203
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg bare spør i ren nysgjerrighet, men ser du en tendens til at det er de "vanskelige" barna som er der mest? Eller skal jeg si de svært aktive, som krever mye av voksne?

Bare en tanke som mulig er helt på jordet..

Sånn litt ut i det - du er nok kanskje ikke så helt på jordet, nei.

Gammel 12-12-07, 01:03   #204
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var bare en tanke.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:03   #205
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor ganske øde til (på landet med lite naboer) så det hender at vi bruker barnehagen som "lekeplass" når vi ellers har fri. Vesla kjeder seg og vil ha noen å leke med = hun går i barnehagen (selv om vi kanskje har fri).

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:04   #206
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Problemet kommer jo da - som påpekt tidligere - at det ikke nødvendigvis er lekekompiser i barnehagen. Når man sitter med to barn på 1 år, ett på 2 og en på 6 år. Og alle er gjerne fra forskjellige avdelinger. Da er ikke lekeargumentet noe hold.

Argumentet er vel like bra for det. De aktuelle foreldrene kunne jo umulig vite at det kom til å bli slik - hele utgangspunktet for denne tråden var jo at så mange melder barna på i romjulen, men ikke kommer likevel, slik at man ender opp i en situasjon som den du beskriver.

Men noen yderst få (og jeg sier ikke engang at det er noen av de her på FP) burde kanskje tenkt tanken en gang til. Hvorfor skal barnet mitt i barnehagen når jeg, mann og storebror er hjemme.

Noen burde sikkert det. Men, som jeg har vært inne på, når barnehageansatte sier slike ting som dette, så er det veldig nærliggende for oss foreldre å straks tenke "mener de meg nå? tenker de ansatte slik om oss også?". Og jeg vil tippe at de ansatte tenker slik (for det gjør man i de fleste jobber, man "tenker sitt" om folk man kommer borti, ofte på ganske vaklende grunnlag) om mange foreldre som har gode og gjennomtenkte grunner for valget sitt, men som kanskje ikke har fortalt barnehagen om detaljene i hvorfor de har valgt slik.

Og som Fnatten er inne på: hvorfor tenker man at det er noe spesielt slitsomt og trist ved å være i barnehagen akkurat i romjulen? Man skulle tro at det er de travle periodene av året som er "verst", ikke disse par arbeidsdagene klemt innimellom mange fridager.

Gammel 12-12-07, 01:04   #207
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg bare spør i ren nysgjerrighet, men ser du en tendens til at det er de "vanskelige" barna som er der mest? Eller skal jeg si de svært aktive, som krever mye av voksne?

Bare en tanke som mulig er helt på jordet..

Ja, det kan gjerne være tilfellet. Men jeg syntes som voksen at det var vanskelig og sette fingeren på om hva som skyldes denne "utfordringen". Men lite oppmerksomhet hjemmefra var nok ofte et stikkord. Slike ting kan jo observeres gjennom hente/-bringesituasjoner og gjennom foreldresamtaler med foreldre.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:06   #208
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg liker dårlig at folk "tenker sitt", og det gjelder om det meste.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:07   #209
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det kan gjerne være tilfellet. Men jeg syntes som voksen at det var vanskelig og sette fingeren på om hva som skyldes denne "utfordringen". Men lite oppmerksomhet hjemmefra var nok ofte et stikkord. Slike ting kan jo observeres gjennom hente/-bringesituasjoner og gjennom foreldresamtaler med foreldre.

Analyseres vi i hente-/bringesituasjoner?

Gammel 12-12-07, 01:08   #210
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det får meg iallfall til å tenke litt nytt om barnehageansatte om en blir evaluert opp og ned som foreldre.

Gammel 12-12-07, 01:08   #211
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Men nå har jeg lest litt opp og tilbake og ser at jeg kanskje skyter stort. Med noen få tilfeller i bakhodet. Det var ikke spesielt smart. Jeg står for det jeg har sagt, men vil presisere at jeg håper og tror jeg har en god foreldredialog. Jeg er selv mor, og sitter jo også på andre siden av bordet.

Så til alle - inkludert meg selv - man skal ikke gå rundt med dårlig samvittighet for at man benytter barnehagen. Det er et flott tilbud for foreldre og barn.
Jeg synes lappen Divine mottok var en smule idiotisk formulert. Jeg skjønner hvorfor de spør, men burde ordlagt seg på en annen måte.

Og ja, jeg skjønner selvsagt at det er lett å tenke: "herregud, tenker de ansatte dette om meg". Men jeg tror og mener (for eget vedkommende) at jeg sier i fra om noe er ugreit i forholdet barn/barnehagen på jobb.

Gammel 12-12-07, 01:09   #212
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da har man jo en mye større utfordring enn bare det at barnet er for mye i barnehagen, jeg tror neppe dette barnet får det bedre hvis man presser foreldrene til å ha det mer hjemme. I slike tilfeller kan det høres ut som man trenger bedre og mer omfattende tiltak.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:09   #213
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Det får meg iallfall til å tenke litt nytt om barnehageansatte om en blir evaluert opp og ned som foreldre.

:Må skjerpes ved levering og henting:

Gammel 12-12-07, 01:10   #214
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Selvfølgelig gjør man det. Det er vi forpliktet til. Og for å snakke for meg selv, så hadde jeg klart tatt en prat med foreldrene for å finne en løsning.

Jeg vet av erfaring at noen (Merk nå: IKKE ALLE) av de ungene som står oppført i romjula, er unger av foreldre som har meget gode muligheter til å la barnet være hjemme i romjula. Som de har i påske, pinse og det som er. Men noen av disse barna kommer - hver eneste dag året gjennom. Og har kun sitt lovpålagte fri. Jeg sier ikke at ungene ikke har det bra i barnehagen - selvsagt har de det, men noen av de kunne hatt godt av noen dager hjemme med familien. Og nå snakker jeg om noen få barn - som har mulighet til å være hjemme. Men som "kjeder seg" så mye hjemme og mor og far "blir så sliten og trenger å slappe av". Jaja, tenker jeg.

Som sagt tidligere får alle barna mye fri i år. Det er snakk om at de fleste barnehager kun har oppe et par dager i romjulen, så barna har da fått MANGE dager sammen med familien?

Gammel 12-12-07, 01:10   #215
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt blir vi sett. Heldigvis. På den måten fanger de jo opp de som virkelig burde bli sett.

Det gjør meg ingenting at de ansatte "observerer" oss, for etterhvert som vi kjenner dem så er de jo trygge. Håper jeg da.

Gammel 12-12-07, 01:11   #216
Anne

Anne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

:Må skjerpes ved levering og henting:

Fikk akkurat sms fra mannen om at han har fått fri i julen, trenger derfor ikke barnehagen. Nå blir de sikkert glad!

Gammel 12-12-07, 01:11   #217
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Selvfølgelig gjør vi det. Feil bukse, dårlig mamma.

Nei, jeg er for trøtt nå. Men jeg synes kanskje at man ikke skal tenke på barnehageansatte som en homogen gruppe. Vi er forskjellig som fy vi og. Så du skal ikke la inntrykk og uttrykk på FP avgjøre hvordan forhold du har til de ansatte i din barnehage.

Gammel 12-12-07, 01:11   #218
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Uhum, så vi skal altså betale andre (trillepiker) for å passe våre barn, i stedet for å bruke den tjenesten vi allerede har betalt for (barnehagen) - og som man skulle anta var det beste for barnet, med pedagogisk opplegg osv.

Det beste pedagogiske tilbudet vil være NULL VERDT så lenge barnet ikke er i psykisk form til og oppholde seg i barnehagen. Da kan det faktisk være mye bedre og få lov til og være sammen med en voksen alene, som har mulighet til og gi barnet den omsorg og oppmerksomhet som barnet har behov for.

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

å guri, nå oppdaget jeg denne
Så det du egentlig mener, er at du bør ha ekstra betalt for at mitt barn er så mye barnehagen (dersom mitt barn gikk i din barnehage, noe jeg er sjeleglad for er bare et teoretisk eksempel).

Guri, er det mulig?

Du diskuterer på et helt annet nivå. Som jeg skrev til deg: det er dumt og trekke personlige slutninger rundt en generell diskusjon som overhovet ikke er myntet på deg! Mulig du kjenner deg igjen i noe av det som skrives her, men det har jo overhodet ikke vi "meddiskutanter" noen peiling på.

Jeg jobber forøvrig ikke i barnehage lengre, nå ble du vel glad!

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:12   #219
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men nå har jeg lest litt opp og tilbake og ser at jeg kanskje skyter stort. Med noen få tilfeller i bakhodet. Det var ikke spesielt smart. Jeg står for det jeg har sagt, men vil presisere at jeg håper og tror jeg har en god foreldredialog. Jeg er selv mor, og sitter jo også på andre siden av bordet.

Så til alle - inkludert meg selv - man skal ikke gå rundt med dårlig samvittighet for at man benytter barnehagen. Det er et flott tilbud for foreldre og barn.
Jeg synes lappen Divine mottok var en smule idiotisk formulert. Jeg skjønner hvorfor de spør, men burde ordlagt seg på en annen måte.

Og ja, jeg skjønner selvsagt at det er lett å tenke: "herregud, tenker de ansatte dette om meg". Men jeg tror og mener (for eget vedkommende) at jeg sier i fra om noe er ugreit i forholdet barn/barnehagen på jobb.

Jeg syns du har vært veldig flink til å presisere dette hele veien. Nå kjenner jo jeg deg, og vet at du er oppegående (for å si det forsiktig), men jeg kan ikke forstå at andre her skal kunne trekke gale konklusjoner ut av innleggene dine her.

Gammel 12-12-07, 01:13   #220
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber forøvrig ikke i barnehage lengre, nå ble du vel glad!

Enormt glad på barna sine vegne!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.