|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
villende
|
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Her ser jeg at debatten har sporet over på introvert/ekstrovert. Jeg er ekstremt ekstrovert, det er nok Snupp også. Vi elsker å være sammen med andre mennesker og det jeg oppfatter som alenetid er nok ikke det samme som en introvert oppfatter som alenetid. "Alenetid" for meg er nemlig tid sammen med andre (voksne) mennesker jeg setter pris på, som ikke stiller krav til meg. Å bruke en kveld eller hel helg sammen med masse hyggelige, støyende mennesker gir meg lassevis med overskudd i hverdagen. "The more, the merrrier" er nok et moto som passer godt på min levemåte. Snupp krever jo tilstedeværelse på en helt annen måte enn det voksne mennesker gjør. Og det kan til tider være ganske utmattende. Så jeg kan levende forestille meg at introverte foreldre med ekstoverte barn kan bli veldig slitne til tider. Det er utvilsomt en fordel at barn og foreldre er på samme bølgelengde i forhold til behovet for sosial samkvem med andre, selv om andre kombinasjoner selvfølgelig kan være vellykket, spesielt i de tilfeller der foreldrene er bevisste forskjellene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Jeg tror kanskje det kan være en ide å presisere om man bruker ordene introvert og ekstrvoert i MBTI-betydning eller i den mer almenne betydningen (der ordene oftere brukes som synonymer til innadvendt/utadvendt).
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?
Det er sant. Jeg ville sagt "innadvendt" om jeg mente den mer allmenne betydningen, og bruker bare "introvert" i den mer "fagspesifikke" betydningen, men det er jo naturligvis ikke innlysende for alle andre. :selvkritikk:
![]() |
#7 |
Introvert textrovert
|
![]() |
#8 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
...også tidlegare psykologistudent, men skippa bolken om personlighet. Interesserte ikkje meg på den tida. No synes eg det er spennande. Mest pga. at eg lærer nye ting om meg sjølv *introvert og/eller sjølvsentrert*
![]() |
#9 |
Introvert textrovert
|
![]() |
|
|