|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Følelsen av fattigdom
Ja, hun gjorde et valg. i ettertid så hun at det ble helt feil og tok konsekvensene av det. mange folk gjør mer eller mindre dumme valg i livet. Antakelig velger de det de tror er best der og da.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#202 |
|
Personlig pessimist
|
Det er det vel ingen som har ment eller sagt heller. Det er selvsagt noe de fleste av oss må jobbe med, men det hjelper hvertfall ikke om vi anser dette presset, eller hvilke som helst andre press, som noe vi bare må legge oss flate under.
|
|
|
|
#203 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg baserer det jeg skriver på erfaringer jeg har med å jobbe med de familiene som defineres som virkelig "fattige" i Oslo. De er veldig mange tusen mennesker og godt over 30% av barnefattigdommen i Norge finnes innenfor disse familiene i disse 3 bydelene. De er ikke en liten marginal gruppe overhode. Virkelig ikke, og kan derfor ikke kalles ekstremtilfeller.
|
|
|
#204 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Poenget mitt er at man ikke nødvendigvis er der i utgangspunktet, men at man kan komme dit med hard jobbing. Og det er heller ikke snakk om å avfeie noen som helst, men å reflektere rundt problemstillingen og skape en bevissthet, og dermed kanskje oppnå en slik styrke over tid, framfor å innta en fatalistisk holdning og godta at "jeg er bare så svak, det er ikke så lett for meg".
|
|
|
#205 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nei, og det har jeg heller ikke sagt. men jeg synes det blir alt for lettvint å avfeie det med at det bare handler om hva slags holdninger de har med seg hjemmefra.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#206 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jepp, og det tror jeg de aller fleste gjør også - over tid. Men så er det de såre årene imellom som kan gjøre vondt, da. Jeg er sjeleglad for at min fjortenåring ser ut til å gå klar av dette så langt. Men jeg innser at i akkurat den alderen hun er nå, så er det andre enn meg som former mye av det hun er opptatt av. Og heldigvis er det lite uniformering hos oss, selv om jeg bor i et ganske helhvitt middelklassenabolag.
|
|
|
|
|
#207 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg tviler ikke på at du har kjennskap, men du virker så skråsikker på at ingen som uttaler seg her har samme kjennskapen. På ene eller andre måten. (Det kan for all del være du har rett, jeg bare forundres over at du er så sikker.)
|
|
|
|
#208 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Mener du at dette forekommer i stor grad rundt om?
|
|
|
|
|
#209 |
|
Glamorøs
|
Igjen, det var jo i hovedsak fordi hun fikk en gratisk skoleplass på Steinerskolen (hvertfall i boka). Om man syns Steinerpedagogikk er viktig så er det selvklart noe en oppfatter som en god grunn til å flytte. Jeg tok en titt på områdestatistikken til Nordstrand for moro skyld, og de har faktisk flere som tjener under 100' i året enn landsgjennomsnittet. De har også svært mange fler som tjener langt over gjennomsnittet, men jeg syns ikke det så gitt at man vil skille seg ut som "den fattige alenemora" at man burde skjønne det før man flyttet. Særlig ikke om man tenker at "jaja, jeg kommer til å være fattigere enn de andre, men gjør det så mye da?" og tror skoleforeldre og andre oppfører seg nøkternt uansett. Også havner man i en kreisi forbruksboble av mennesker som ikke tenker over eller tar hensyn til at ikke alle har det som dem.
|
|
|
#210 |
|
Semiaktiv
Hvordan kan du vite at ingen her inne på noe tidspunkt i livet har vært en del av disse mange tusen?
|
|
|
#211 |
|
Men først, kaffe!
Ja, mange steder kan man nok finne noe variasjon, og det hadde vært ønskelig å ha de fleste steder. Jeg tenker nå mer ekstremt. Og noen steder så ruver enten/ eller på statistikken, og det gjør utslag for nærmiljøet. For eksempel på hvor lenge du kan forvente å leve. Slik er det bare, og det er harde tall. Det hjelper ikke å glatte over med at "det bor jo folk som har dårlig råd her også", når fakta er at det er ren utopi å flytte dit for enkelte. Om det finnes strøk med vanvittig dyre eneboliger, men ganske rimelige rekkehus/ blokkleiligheter, så har jeg nesten til gode å se det. |
|
|
|
|
|
#212 |
|
Semiaktiv
Ja, jeg har jo forstått det med Steinerskolen, og innser at hun selvsagt ikke kunne visst på forhånd hvordan det skulle bli. Men jeg skjønner likevel ikke at det er noe å bli så skrekkelig provosert over at valget stilles spørsmålstegn ved og diskuteres, og heller ikke om man diskuterer om det her er snakk om reell fattigdom, eller om det er en situasjon man selv har valgt, og i høyere grad må godta å leve med.
|
|
|
#213 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Følelsen av fattigdomFor øvrig har jeg lyst til å si en ting - og det er at det er jammen mange i Norge som har god økonomi helt uten at de har gjort noe annet smart for det enn å kjøpe og selge bolig på rett tidspunkt - så det er ikke slik at man har god økonomi fordi man er flink og dårlig økonomi fordi man ikke har vært flink.
|
|
|
|
|
#214 |
|
Semiaktiv
Det vet jeg ikke, jeg vet bare at det ofte forsvares, med at "ikke alle har styrken til å ikke bry seg". Som om det er noe uforanderlig som man ikke har innvirkning på.
|
|
|
#215 |
|
Semiaktiv
Har du inntrykk av at folk mener det altså?
|
|
|
#216 |
|
|
Sv: Følelsen av fattigdomDet er åtte år siden jeg var eneforsørger for to barn med postkassa full av inkassokrav og kemneren på døra. Jeg hadde ment at damen i artikkelens måte å oppsøke tristesse på var minst like lite løsningsorientert og sytete da som nå. |
|
|
|
|
|
#217 |
|
Semiaktiv
Ja, det er vel åpenbart. Men jeg ser likevel ikke at det skal være så mye å bli provosert over at folk påpeker dette i en diskusjon. Det var noe helt annet om denne damen uforskyldt havnet i et økonomisk uføre som hun ikke kom seg ut av, og levde blant de virkelig fattige barnefamiliene i Oslo som Lisa jobber med. Da hadde jeg også reagert om folk sa at hun kunne valgt å bosette seg et annet sted.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-10-16 kl 16:39. |
|
|
|
|
|
#218 |
|
anglofil
Herlighet du vet å provosere. Vet du hvor mange og hvor stor økningen i andel av befolkningen dette gjelder? Det er mange, altfor mange og er ikke noe marginalt fenomen overhode lenger (dessverre).
|
|
|
#219 |
|
anglofil
Jeg er også en "stakkarslig" alenemor men heldigvis evner jeg å hvor jævla fordømt privilegert jeg er i forhold til veldig mange andre, tross alt.
|
|
|
#220 |
|
Semiaktiv
Jeg synes du skriver omtrent det samme som meg, og skjønner ikke helt hva du blir så provosert over. Har jeg sagt at det ikke er fattige i Norge, eller at andelen fattige ikke øker? Skrev jeg ikke nettopp at det er skremmende mange fattige? Det jeg mener at det blir veldig konsentrert akkurat i Oslo, for det er der problemet er størst. Selvsagt finnes det mange fattige ellers i landet også, men de fattigste av de fattige bor stort sett i Oslo, eller tar jeg helt feil?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-10-16 kl 17:08. |
|
|
|
![]() |
|
|