Sv: Følelsen av fattigdom
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Når det gjelder merkepress, tenker jeg for øvrig at ikke alle ungdommer er like sterke i seg selv til å avfeie med at de ikke bryr seg. Jeg kjenner mange voksne som er sterke i seg selv i dag, men som har såre historier om hvordan det var å være utenfor i ungdommen - og hvordan de så for seg at den fine dunjakken eller kule ball-genseren ville gjøre forskjell for dem. Selvsagt er det bra hvis ungdommer har styrke i seg selv til å si nei til ting de ikke har råd til eller som familien deres ikke ønsker å prioritere. men det er ikke alle som kommer ferdig reflekterte med "jeg bryr meg ikke"-holdning som fjortenåringer, altså.
Poenget mitt er at man ikke nødvendigvis er der i utgangspunktet, men at man kan komme dit med hard jobbing. Og det er heller ikke snakk om å avfeie noen som helst, men å reflektere rundt problemstillingen og skape en bevissthet, og dermed kanskje oppnå en slik styrke over tid, framfor å innta en fatalistisk holdning og godta at "jeg er bare så svak, det er ikke så lett for meg".