Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-09, 15:11   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker du alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg hadde vært mer lunken enn mannen din, kan jeg love. Vi skal til svigers og feire i år.

Jeg skjønner jo at du tøyser, men for å svare litt seriøst.
Hadde mannen min virkelig slått seg vrang og nektet å droppe alkoholen på julaften, hadde vi hatt MYE så snakke om, for å si det sånn.
Når alkhol blir SÅ viktig, på en dag som hovedsakelig er barnas, så stusser jeg litt ja.

Når det gjelder å ta et standpunkt i forhold til alkohol på julaften og komunisere det utad, så tror jeg faktisk det ganger de barna som ikke har det så lett, særlig om man er "en folk hører på".
Har slettes ikke tenkt til å lese hele tråden, den hadde blitt dritlang jo men ser at noen har komentert svaret mitt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 21:17   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Når alkhol blir SÅ viktig, på en dag som hovedsakelig er barnas, så stusser jeg litt ja.

Jeg er så barnslig at jeg bare må protestere på at julaften hovedsaklig er barnas dag. Jeg synes julen er for alle, jeg - og jeg gleder meg. Hvorfor skal det alltid være så himla mye fokus på BARN? Det er da pokker meg fokus på barn året rundt.

Gammel 23-12-09, 21:31   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi da, påbud faktisk.
I svaret mitt står det følgende:
Jeg heller mot....
mannen er lunken, så vi får se....

Hvordan fikk du det til å bli til at jeg har pålagt mannen min en alkoholfri julaften?

Du skriver dette:

Hadde mannen min virkelig slått seg vrang og nektet å droppe alkoholen på julaften, hadde vi hatt MYE så snakke om, for å si det sånn.

Her beskriver du jo selv en situasjon der du har lagt ned påbud og han nekter å føye seg. Eller mente du at påbudet (eller rettere sagt forbudet) skulle komme fra en annen kant?

Gammel 24-12-09, 13:50   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror forresten barna som vokser opp med for mye alkohol gleder seg til jul likevel. Det gjorde ihvertfall jeg. De foreldrene drikker neppe bare i jula, så man gleder seg jo til julegaver og det som er hyggelig likevel. Julemat og gaver + fyllerør er jo bedre enn bare fyllerør, tross alt. Faren min hadde vel kanskje ambisjoner om å holde seg edru på julaften under middag og gaveåpning, men det varte bare en stund før ølflaskene kom fram. Og da fikk jeg vondt i magen. Ikke fordi det hadde gjort noe om det hadde vært en eller to, men de som har det sånn kan jo ikke stoppe.

Hos oss er det heldigvis ingen som har sånne problemer, og da er det overhodet ikke skummelt for ungene å se en flaske juleøl eller et glass rødvin på julaften. De har aldri opplevd noe ubehagelig med at vi drikker alkohol i små mengder hjemme. Det VET jeg, siden barna mine er store/voksne og vi har diskutert sånne ting mange ganger. Mine barn vet godt om problemstillingen at noen voksne drikker for mye, også på julaften, jeg har aldri lagt skjul på hvordan det var da jeg vokste opp. Jeg gidder ikke leke late-som-leken overfor dem.

I år kommer faren min til oss på julaften, og da er det ingen servering av alkohol. Jeg kunne tatt en skvett vin til middagen, som jeg egentlig liker, men det smaker meg ikke når han er der. Jeg kommer neppe til å tenne noe lys for barna som lider under alkoholmisbruk heller, det hjelper sørgelig lite.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 14:26   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Det hender jeg har nippet til et glass vin, men det er aldri snakk om mengder i det hele tatt. I år blir det helt sikkert 100 % alkoholfri julekveld da vi feirer hos min manns tante der de er fullstendig avholds.

Gammel 22-12-09, 14:29   #6
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg drikker ikke alkohol på julaften.
Det serveres alltid øl, rødvin og akevitt der hvor vi feirer jul.

Gammel 22-12-09, 22:25   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært ett av de barna, og kan ikke skjønne hvordan det at folk (som ikke har problemer med å oppføre seg i forbindelse med alkohol) lar være å ta seg et fredelig glass vin til julemiddagen skal hjelpe disse barna på noen som helst måte.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 22:28   #8
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg drikker vanligvis øl og kanskje akevitt til maten, og muligens likør av noe slag til kaffen.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 22:36   #9
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Det har vært litt opp og ned om vi har drukket øl til maten eller ikke. Avhengig av hvem som er på besøk, i grunn. Hvis vi har hatt det, har det vært svært sparsommelig servering.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 22:51   #10
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har vært ett av de barna, og kan ikke skjønne hvordan det at folk (som ikke har problemer med å oppføre seg i forbindelse med alkohol) lar være å ta seg et fredelig glass vin til julemiddagen skal hjelpe disse barna på noen som helst måte.

Signerer denne.

Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 23:14   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Enig. Det finnes en del sammenhenger der avhold kan være et poeng i forhold til de som sliter med alkohol, rett og slett for å bikke vektskålen litt (de som ikke drikker vs. de som drikker) og gjøre det litt mindre "unormalt" å ikke ta et lite glass en gang.

Men mutt putt alene med bare sine nærmeste på julaften - det kan jeg ikke se bidrar til noenting overhodet.

Gammel 22-12-09, 23:01   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke foran barna. Heldigvis har de planer om å pigge av midt på dagen, så jeg kan drikke rødvin i fred.

(Til vanlig har jeg dog ikke problemer med å drikke svært moderate mengder alkohol selv med barna til stede, det skal en del til før jeg forandrer oppførsel/toneleie/fakter.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 23:47   #13
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Svigermor sitt hjemmebrygga øl er vi litt usikkre på om det er alkohol i eller ikke. Blir noen glass av det, men aldri merket noe av det. Ellers ikke alkohol. Muligens ett glass cognac til noen dersom svigerfar vil brife litt.

Gammel 23-12-09, 08:08   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det en selvfølge at det serveres øl og akevit til maten på julaften. Det har aldri vært vurdert å droppe det.
Selv drikker jeg som regel brus til maten, fordi jeg syns det er best, men tar gjerne en øl etterpå.

Gammel 23-12-09, 10:04   #15
maria78
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
maria78 er litt kul
Standard

Skal ha jul her hjemme, blir 4 voksne og ett barn, jeg drikker ikke men de andre kommer nok til å kose seg med litt ja. jeg tar heller en kaffe mokka til desert

maria78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 15:15   #16
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Ikke i år (svigerjul). Det er ikke noe stort savn. Men når vi er hos oss, serverer jeg gjerne juleøl og rødvin til middagen til de som vil.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 15:26   #17
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Vi skal feire hjemme og baaare oss :digg: .
Gubben drikker sikkert øl til maten og så har jeg tenkt å servere gløgg til pakke åpningssermonien, med vann til ungene og rødvin til oss, når de små har lagt seg kommer nok mor og far til å drikke seg småbrisne på portvin(har kikka i en av pakkeposene)

Hadde vi vært flere kan det hende jeg hadde stramma inn på alkoen, oss vet jeg åssen funker og det er ikke fare for noen uhyggelige overaskelser, JEG GLEDER MEG MASSE TIL JUL I ÅR!!! Skjønner ikke hvorfor vi ikke bare har satt ned foten og sakt "nei vi ferirer for oss selv" VI er en familie og ikke utlånsdyr for at andre skal føle at de feirer jul.( Men dæven døtte så dyrt det er!!!)

Gammel 23-12-09, 16:48   #18
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det gjør jeg ikke. Er oppvokst med at folk har litt rødvin, øl og en akevitt til maten. Men liker det ikke.

Gammel 23-12-09, 18:05   #19
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg må si jeg reagerer på logikken din her. Om mannen din ikke ser poenget med å være avholds akkurat på julaften, i solidaritet med andre, så trenger det ikke si noe som helst om viktigheten av alkohol. Mye mer om et påbud fra andre (deg) som man ikke ser hensikten av. Og hvorfor blir det da riktig å føye seg?

Oi da, påbud faktisk.
I svaret mitt står det følgende:
Jeg heller mot....
mannen er lunken, så vi får se....

Hvordan fikk du det til å bli til at jeg har pålagt mannen min en alkoholfri julaften?

Men han har tenkt på det og er helt enig.
Alkohol er ingen big deal for han og han synes det kunne være en fin ting å gjøre.
Så kan vi forklare barna litt om at ikke alle barn har det like greit.
Avslappet og naturlig forhold til alkohol ser de nok av ellers i året.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Så om mannen din ikke dropper noe sporenstreks fordi han ikke følger din tankegang, så er det han det er noe galt med? Really?

Oida, har jeg sakt at det er noe galt med han?
nei, jeg har sakt at vi hadde hatt mye å snakke om.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 18:11   #20
Skvetten
Passiv

Standard

Men han har tenkt på det og er helt enig.
Alkohol er ingen big deal for han og han synes det kunne være en fin ting å gjøre.
Så kan vi forklare barna litt om at ikke alle barn har det like greit.
Avslappet og naturlig forhold til alkohol ser de nok av ellers i året.

Så det å avstå fra alkohol i soldaritet med de mange som opplever jul med de voksnes fyll skal lære dine barn noe om de som ikke har det noe bra? Det er noe vås. Den type solidaritet er ikke mye verdt for de det gjelder, for dem teller handlinger, det at mennesker bryr seg. Det at noen som har et normalt forhold til alkohol avstår fra det denne ene dagen i året betyr nada for de barna det her er snakk om.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:26.