Sv: Drikker du alkohol på julaften?
Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.
Jeg har vært ett av de barna, og kan ikke skjønne hvordan det at folk (som ikke har problemer med å oppføre seg i forbindelse med alkohol) lar være å ta seg et fredelig glass vin til julemiddagen skal hjelpe disse barna på noen som helst måte.

Kanskje man skal droppe ribba i solidaritet med de som sulter?
Jeg synes det er mer enn merkelig å jobbe for å få et anstrengt forhold til noe som er uproblematisk. I tilfeller der det er alkoholisme med i bildet, er avhold det eneste fornuftige, selvsagt.
Men om man ikke må hanskes med alvorlige problemstillinger i forhold til alkohol, synes jeg det er en fin ting om alle kan slappe av og kose seg på den måten de ønsker.
Jeg så aldri mine foreldre beruset da jeg var liten, og kan godt huske at jeg var redd for andre berusede voksne. Men voksne uten alkoholproblemer vet akkurat hvor mye de tåler og stopper lett før man endrer atferd.
Jeg trenger et glass vin til maten for å slappe av med både mor og svigermor rundt samme bord, tror jeg.