|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
![]() ![]() ![]() ![]() |
92 | 39,32% |
Jeg er og feminist og byttet etternavn |
56 | 23,93% |
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
18 | 7,69% |
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
40 | 17,09% |
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
1 | 0,43% |
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
13 | 5,56% |
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
10 | 4,27% |
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
4 | 1,71% |
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Jeg sutrer ikke |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
flisespikker
|
Det er forskjell på å mene noe om hva andre gjør og å forlange at de gjør noe annet, det er sant, men så lenge du forteller andre hva du mener om hva de gjør, må du også regne med at disse andre reagerer på det du mener og sier om dem.
![]() |
#184 |
frakoblet
|
Jeg siterer fra ditt eget innlegg:
Her er hele, om du har glemt hva du skrev: http://www.foreldreportalen.no/forum...&postcount=121
![]() |
#185 |
Ekvilist
|
Neida, jeg ser poenget. Og jeg er også av de som hisser meg opp selv om det er et fåtall i en tråd som provoserer meg. Jeg blir bare litt oppgitt av reaksjoner som kommer på likestillingsengasjement f.eks på det Polyanna skrev over her:
Jeg ser at Polyanna fniser altså, samtidig synes jeg det er litt rart å sammenligne folks engasjement i forhold til å endre på en tradisjon som likestillingsmessig er ugrei, og det å bli tvunget til å bytte navn av sin partner.
![]() |
#186 |
Aktiv
![]() ![]() |
Ikke egentlig! De gjør jo som de vill og trenger ikke forsvare det, med mindre de føler seg på "tynn is" for det valget de har tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Aktiv
![]() ![]() |
Huffda! |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
flisespikker
|
Jeg skjønner Polyanna veldig godt her, og synes på mange måter det er ekstra irriterende med "tvang"/"press" for å hindre en i å (frivillig) velge det som man tidligere ble tvunget til, hvis du forstår. At den gamle regelen var forstokket og måtte vekk, er vi jo alle enige om, men dersom man synes valgrihet er så viktig for individer, og at det er så ille med en tradisjon som tvinger kvinner til å skifte navn enten de vil eller ikke, så synes jeg ikke man burde være så steil selv at man "nekter" kvinner å ta navnevalg selv, men "presser" dem til å velge det man selv synes er riktig. Enten synes man folk skal få velge selv, og da får man stå ved dette synet selv om folk velger "feil", eller så synes man at det er noen andre enn folk selv som skal bestemme for dem, og da kan man være redelig nok til å si det.
![]() |
#191 |
flisespikker
|
Jo, "egentlig". Du må faktisk "egentlig" regne med at noen kan finne på å reagere på det dersom du sier hva du mener om dem. Du må gjerne mene at de ikke burde reagere, men noen kommer til å reagere.
![]() |
#192 |
Passiv
|
Om det er "tristest" om man ikke kan skifte navn uten å bli stemplet av den grunn, eller om det er "tristest" at man ikke kan påpeke at dette er dumt for likestillingen tror jeg nok det er vanskelig å ta stilling til. |
![]() |
![]() |
#193 |
Ekvilist
|
Jeg ønsker definitivt ikke å bestemme over noen, eller at man ikke skal få velge etternavn selv. Vi er tilbake til det jeg skrev over her, med å ha to tanker i hodet på en gang. Jeg må kunne påpeke at jeg synes det likestillingsmessig er trist at menn i hovedsak nekter å ta kvinners etternavn, uten at det gjør meg til en som vil tvinge hver enkelt mann til å ta kvinnens etternavn. Eller å være i mot valgfrihet.
![]() |
#194 |
flisespikker
|
Jeg mente jo ikke at du prøvde å tvinge noen - jeg mente å si hvorfor jeg forstod hvorfor Polyanna fikk den "trass"-reaksjonen på det at noen prøver å presse/"tvinge" noen. Jeg beklager hvis det hørtes ut som om det var deg jeg kritiserte.
![]() |
#195 |
Passiv
|
Kan svare enkelt og greit på dette: jeg syner det bør være like naturlig å føre dame-familienavnet videre, som manne-familienavnet. |
![]() |
![]() |
#196 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Merker at jeg stiller meg helt på linje med Irma i denne diskusjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Ekvilist
|
Ja, jeg opplevde det litt som om det bare var å innrømme at man var for tvang. Grei avklaring! Jeg forstår også på sett og vis Polyannas trassreaksjon, men det var når det ble satt opp i mot tvang i forhold til navnbytte jeg reagerte.
![]() |
#198 |
Deltidsmamma
|
Det er klart at alle må velge for seg, men jeg synes argumentet "jeg vil at familien min skal hete det samme" er et argument like mye for at alle skal ta damens navn, som mannens navn. Nå sier jo flere at de synes mannens navn er finere, ikke vil videreføre sitt eget; sånne grunner er jo helt greie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Aktiv
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |