Sv: Bytter feminister etternavn?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg er enig med deg i at tråden generelt har vært saklig, men jeg oppfatter det ikke som om det er de saklige påpekningene folk primært reagerer på. Det er nok likevel sant at man gjerne reagerer litt personlig når man får antydet at ens eget personlige valg både skyldes og opprettholder en foreldet og patriarkalsk tradisjon, og det er det egentlig ikke noe rart i. (Uten at jeg mener at man ikke skal kunne si de tingene du sier av den grunn.)
Neida, jeg ser poenget. Og jeg er også av de som hisser meg opp selv om det er et fåtall i en tråd som provoserer meg. Jeg blir bare litt oppgitt av reaksjoner som kommer på likestillingsengasjement f.eks på det Polyanna skrev over her:
Sitat:
Jeg kjenner at jeg blir like trassig av de som sier at jeg absolutt ikke "får" bytte navn, som jeg hadde blitt om noen hadde forlangt at jeg gjorde det. 
Jeg ser at Polyanna fniser altså, samtidig synes jeg det er litt rart å sammenligne folks engasjement i forhold til å endre på en tradisjon som likestillingsmessig er ugrei, og det å bli tvunget til å bytte navn av sin partner.