Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Skikkelige blundere og andre artige mathistorier

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-08, 20:17   #1
Kneazle
Passiv

Standard

Sv: Skikkelige blundere og andre artige mathistorier

Benytter anledningen til å dra fram denne fine tråden igjen, til glede for nye og gamle lesere.

-----------------------------------------------------------------------------------

Slik gikk det da jeg skulle lage Kaninas nyyydelige glutenfrie cookies:

Sitat:

Eh... Skal de se sånn ut?

Fikk så lyst til å bake disse i anledning farsdagen. Hadde ikke brunt sukker, så jeg brukte bare hvitt. Også hadde jeg ikke nok glutenfritt mel, så jeg erstattet noe av det med potetmel og maizenna. Jah, også hadde jeg ikke bakepapir, så jeg la dem på smurt stekeplate. Ca halvparten av dem ikke jeg ikke løs fra plata uten å bløtlegge i varmt såpevann først. Bedre lykke neste gang?

Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 16:44   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den kaka er uforglemmelig LilleLeo.

Gammel 03-12-07, 16:56   #3
Kneazle
Passiv

Standard

Fantastisk tråd! Føler meg plutselig som en dreven kokk, for jeg har ikke gjort noen sånne blundere som dette.

Men jeg har vært cateringsjåfør, og sluppet et svært fat med eggerøre på trappa til et sjokkert konfirmasjonsselskap.

Og min kjære lillebror skulle engang i tiden overraske min mor med å bake kake mens hun var på jobb. Blingset litt, og 2 ts bakepulver ble til 2 desiliter... Heldigvis bodde bestemor vegg-i-vegg, og hun ble tilkalt for å bære/skrape den kokende og sydende kaka ut av ovnen. Mamma ble overrasket, da.

Og jo, forresten: Når det står 2 ss pulverkaffe i oppskriften, mener de ferdig utblandet kaffe. Blir ikke helt det samme med bare pulver. :erfaren:

Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 18:14   #4
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Okei, here we go! Som sagt kan jeg overhode ikke lage mat, og det er intet annet enn et mirakel at samtlige her i huset er i live.

Jeg skulle bake boller, og det gikk så bra. Heller ikke dette er noe jeg mestrer særlig bra. Bollene så veldig fine ut, så jeg satte dem i ovnen.
Jeg tok dem ut etter endt steking, og skulle legge dem på rist.
Gikk det? Nope.

Jeg hadde nemlig stekt bollene på matpakkepair i ovnen, og de var svidd fast til papiret, så alt måtte kastes.

Gammel 03-12-07, 19:29   #5
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Det flaueste var vel da jeg i ung alder skulle lage spagetti og servere til min daværende svigermor. Spagetti og lasagne var det eneste jeg kunne lage, men spagetti ble strøket ut av listen over listen på hva jeg kunne av mat da svigermor kom inn på kjøkkenet og fant meg da jeg klippet spagettien ut av kjelen...

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 19:39   #6
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har også bakt pizzasnurrer som så ut som Lille Leos.
En gang tok jeg på grillkrydder (i den tro at det var kanel - det gikk litt fort i svingene) på eplekaka jeg bakte. Den var ikke serverbar for å si det sånn.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 21:33   #7
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Har dere prøvd å erstatte vaniljesukkeret i riskremen med bakepulver noen gang? Det bruser skikkelig morsomt i munnen... (Det var for øvrig ikke meg, men min mor. Boksene er jo nesten helt like!)

Ellers må jeg innrømme at jeg føler meg litt mindre ferskis her når denne tråden kom fram igjen. Jeg husker jo forrige gang den ble dratt fram også!

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 21:35   #8
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Har dere prøvd å erstatte vaniljesukkeret i riskremen med bakepulver noen gang? Det bruser skikkelig morsomt i munnen...

Gammel 03-12-07, 22:53   #9
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når man skal lage skillingsboller for første gang går det an å kjevle deigen ut til et rektangel, ha på smør, sukker og kanel for deretter å skjære i fine lange strimler før man ruller en og en strimmel sammen - men det tar fryktelig lang tid...

Gammel 03-12-07, 23:12   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skulle lage sjokoladekake, og i oppskriften stod det "en kopp kaffe". Jadda. Noen som kan tenke seg til hva jeg helte i deigen?

Ganske riktig, en kopp med kaffe. Filtermalt . Til min unnskyldning må det sies at jeg var 14 år gammel og ikke så veldig bevandret i oppskriftenes verden.

Gammel 04-12-07, 08:39   #11
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skulle steke kalkun for første gang. Søsteren min fortalte at jeg måtte huske å steke den med brystet opp. Jeg var sikker på at hun tullet med meg og skulle iallfall ikke gjøre som hun sa.

Da vi skulle begynne å skjære i den var den veldig hard og rar, og plutselig gikk det opp for meg at den måtte snues.

Den var iallfall god og saftig da!

Gammel 07-12-07, 18:22   #12
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har jeg ledd meg gjennom tråden, og ser ut som en panda!

Har forøvrig et par blundere selv også, da.

Jeg var elleve år gammel. Søsteren min og jeg skulle være snille piker og lage middag til mamma og pappa. Vi skulle ha komler, og brukte en sånn posegreie. Kokte dem i saltet vann, og alt var vel. Så var det da tilbehøret. Enkle som vi var, så tenkte jeg at vi skulle ha pølser og gulrøtter. Jeg fikk det for meg at jeg skulle dampe gulrøttene over pølsene som kokte. Det falt meg liksom aldri inn at pølser trossalt skal trekkes, ikke kokes. Vel, jeg kokte nå pølsene, med gulrøttene i sånn dampgreie over. Gikk fint det, helt til vi glemte dem. Resultat: Røyklagt kjøkken, gulrøtter som smakte røyk, og pølsene lå sprukne og totalt forkullet i bunn av kjelen. Kjelen måtte kastes.

I samme alder skulle en venninne av meg, og jeg, lage sjokoladekake. Vi fant ingen oppskrift, så vi brukte fantasien, og bakte i vei. Tom for hvetemel? Jaja, potetmel duger vel. Tom for bakepulver? Jaja, blås i! Resultat: En veldig spretten kake. Fin som sprettball, dog uspiselig.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 00:40   #13
Tulip
Rather Unfriendly

Tulip sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Tulip har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ikke så veldig artig historie egentlig, men men.., er en julete historie om ikke annet . Hadde svigersfam på besøk for noen juler siden. Idet jeg skulle sette pinnekjøttet til sine 3-4 timer med dampkoking, gikk det med et sjokk opp for meg --- jeg (ikke spør hvorfor det står JEG, og ikke MIN MANN) hadde glemt å legge kjøttet i vann over natten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Oh My Gggggggod, for en følelse det var gitt - første julen med den fam på besøk, og jeg skulle altså servere seigt sauekjøtt på sjølvaste julafta.

Vi fant til slutt en restaurant som solgte oss nytt ferdiglaget kjøtt, så det ordnet seg da. Nå har MIN MANN tatt et ørlite steg fram i denne sammenheng og innsett sitt medansvar. Aldri så galt at.....

Gammel 08-12-07, 09:22   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I den gaten: Mamma oppdaget en julaften for noen år siden at hun hadde glemt å kjøpe kålrabi! (Det var den samme julaften som mamma klippet over ledningen til julelysene, vannet frøs og hovedsikringen gikk). Heldigvis bor vi like ved en stor institusjon, og mamma gikk bort og tigget kålrabi der.

FOR en jul. Den har blitt morsommere i ettertid enn der og da...

Gammel 08-12-07, 10:36   #15
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Gammel 08-12-07, 18:39   #16
TGM
drømmende

TGM sin avatar

TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jordbærsmørkrem er ikke så veldig godt på bløtkaka.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 20:11   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha herregud for en tråd, jeg er helt hoven i øynene av grinelatter.

Jeg har vel ingen seriøst morsomme blundere selv, men min mor glemmer aldri den gangen jeg skulle bake grove horn og feilberegnet LITT med mengden gjær. Jeg hadde aldri brukt tørrgjær før, og det stod jo 100 gram gjær i oppskriften (stooor oppskrift). Jeg fant ut at en pose tørrgjær veide 12 gram, ergo måtte jeg bruke 8 poser tørrgjær i deigen. Det ble nesten 100 gram, så jeg tok like godt hele 9 poser. Dere kan si det ikke ble heelt vellykket.

Gammel 10-12-07, 20:23   #18
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg outer like greit min eks-svigermor.
Det var første jula jeg skulle feire med dem. Svigermor eide butikk, og snill som jeg var tilbød jeg meg å stå i butikken julaften, så hun kunne få ordne hjemme. Hun ba meg om hjelp til en ting til; fikse ribba. Det klarte jeg fint

Men så var det middag....
Svigermor hadde jo ribba, for den hadde jeg laget. I tillegg hadde hun poteter. Men det var det! Hun hadde ingen saus, ikke mel og smør så man kunne lage saus, ikke surkål, rødkål, pølser, medisterkaker eller noe. Men, man blir jo mett av ribbe, kokte poteter, sylteagurker og sennep også...
Så var det dessert. Svigermor ville ha riskrem. Men hun hadde jo glemt å kjøpe grøtris! Dog hadde hun en pakke Uncle Bens hurtigris. Så det kokte hun, og blanda det med krem. Men hadde hun rød saus? Nope. Hun fant et gammelt glass med syltede kirsebær innerst i en kjellerbod, så da ble det hurtigris med krem og sylta kirsebær til dessert...

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 20:40   #19
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en grusom julemiddag Snippa.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 21:04   #20
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel. Jeg skulle lage boller. Blandet mel og gjær og det som hørte med. Jeg lot den stå til heving, og satte meg i stuen. Etter en stund hørte jeg en rar knitrelyd. Jeg gikk ut på kjøkkenet for å sjekke, og fant ut at lyden kom fra deigen. Det kom også en intens gasslukt fra deigen, og da jeg trykket på den så kom det en slags fizzelyd. Jeg ble vettskremt, og ringte mamma. Mamma kommanderte meg ut i søpla med hele greia, i tilfelle den kom til å eksplodere. Så ble gjort, den ble kastet med plastbollen og alt. Jeg har til dags dato ennå ikke funnet ut hva det var som gikk så innmari galt. Det eneste jeg vet er at deigen ikke var menneskevennlig. (Det stinket gass på kjøkkenet en god stund etterpå altså. Go figure!)

Jeg har en annen episode, hvor jeg nok hadde en liten kortslutning. Jeg skulle bake kake. I oppskriften stod det seks egg. Seks egg er jo én kartong, right? Det var det jeg tenkte på da jeg leste oppskriften. I kjøleskapet stod det en kartong, og jeg smashet oppi eggene. Kartongen var en 12 pk. Kaken ble veldig rar.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
kjøkkenfadeser, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.