|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?I tillegg til det Tussa og 007 sier kommer det sosiale. Moren min er 88 og enke. Jevnaldrende familie og venner dør. Selv har hun ikke noe pleiebehov, men hun er ensom. Så både søsteren min og jeg føler oss forpliktet til både å besøke henne mer enn vi egentlig har tid til, og arrangere opplevelser for henne.
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Dere diskuterer et tema som gjør meg helt vettskremt.
|
|
|
|
#3 |
|
Er frisk!
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?
Vi har overhodet ikke hatt hjelp av foreldrene våre i småbarnstiden. Skulle tro at samvittigheten da skulle si at man ikke trenger å hjelpe i perioden med sykdom og alderdom, men sånn er det ikke. Alternativet til å hjelpe er rett og slett altfor grusomt.
|
|
|
|
#4 |
|
Ferdiglada
Ein svulstig facebookstatus med solnedgang i bakgrunnen gjorde overraskande nok inntrykk på meg her ein dag. Det var med at foreldra dine lærte deg knyte sko, lærte deg å spise, kjørte deg til vennar og på trening. No er det din tur til å gi tilbake. Så ja, eg meiner dette er noko vi som barn skal strekke oss å gjere for foreldra våre. Forutsatt ein ordinær relasjon i botnen.
|
|
|
|
#5 |
|
Klar
|
Nåja, fullt så rosenrødt ser ikke jeg på det. Foreldrene mine valgte å få barn. Det skulle bare mangle at de ikke lærte meg å spise. Det var bestefaren min som lærte meg å knyte skolisser og kjøring kun fordi jeg hadde lyst til noe eller trengte det, det drev de ikke med. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ferdiglada
Satt på spissen treng ein 85 år gammal mann med begynnande demens meir hjelp enn ein småbarnsfamilie. Eg trur du kjem til å kjenne på at det reknestykket ikkje kjem til å gå opp.
|
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jo takk, jeg kjenner på det. Faren min er fysisk ekstremt sprek. Men hodet hans henger ikke med lenger på samme måten som før, og ettersom både moren hans og begge foreldrene hennes fikk demens/alsheimers på sine eldre dager, så frykter jeg jo at det er det vi ser starten på nå.
|
|
|
|
#9 |
|
Er frisk!
|
Det blir mange telefoner til hjelpeapparat. Samt å reise hjem mye hyppigere enn man egentlig har tid og energi til.
|
|
|
|
#11 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg har vokst opp med foreldre som har stilt opp for de gamle i familien, ikke bare egne foreldre, men også tanter og onkler. Jeg har aldri hørt at de syns det var så veldig slitsomt, selv om det nok innimellom var det også. Så de tingene som nevnes her tror jeg at jeg skal kunne ta hånd om uten at det blir noe problem. Rengjøring er en tjeneste de kan kjøpe, så kan jeg og broren min hjelpe med de andre praktiske tingene som dukker opp. De er sånn snart i midten av 70årene og pr nå trenger de ingen hjelp, men den dagen kommer jo helt sikkert.
|
|
|
|
#12 |
|
© All rights reserved
|
Jammen så bra! Da har jo du ingenting å frykte. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Den mentale belastningen ved å ha eldre og syke foreldre kjente jeg tungt på de siste par årene pappa levde. Mamma var frisk som en fisk fram til hun ble syk og døde relativt kort tid etterpå, så der ble det aldri noe særlig behov for hjelp som vi kunne gi. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Vil si det kommer veldig an på når den kommer. Om den kommer mens du har hjemmeboende barn blir det jo i tillegg til alt annet.
|
|
|
#16 |
|
Tittel og tittel....
|
Ungene er jo såpass store at det nok skal gå greit. Jeg ser rett og slett ikke så veldig mørkt på dette.
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg har vokst opp med en mor som tok en "normal" belastning for sine svigers, sammen med to svigerinner (selvsagt...) med flytting til eldrebolig og senere sykehjem, pleie på dødsleie for en, fiksing, ordning, skaffe hjelp, handle truser, og det gikk greit, selv om det var slitsomt noen år. Det var kanskje verst for lillesøster, som fortsatt bodde hjemme da. Hun hadde sikkert trengt mer av mammaen sin.
|
|
|
#18 |
|
Tittel og tittel....
|
Vi hadde tøffe runder med ene tanta til pappa, og det fikk jeg veldig godt med meg siden jeg var ungdom/ung voksen i disse rundene. Pappa måtte ofte kjøre 5 mil for å hjelpe til, så det er ikke sånn at alt har vært rosenrødt altså. Jeg skjønner at det kan bli tøffe tak, men sånn i utgangspunktet velger jeg å være positiv til dette. Og det er som sagt disse vanlige tingene som å følge til lege, handle, kjøpe undertøy osv som jeg syns høres ut som en overkommelig oppgave, for meg altså.
|
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Det er jo i og for seg ingen grunn til å grue seg før man står der, heller. Kanskje blir det bedre enn fryktet, kanskje verre, det er ikke som om det hjelper å ha bekymret seg.
|
|
|
#20 |
|
Tittel og tittel....
|
Ja, det er jeg selvsagt enig i. Nå har jeg en bror som stiller opp, så jeg er jo veldig heldig der. Det kan sikkert ha noe med at det ikke var mamma som alltid stilte opp når vi vokste opp, så vi er på en måte vant til at det ikke nødvendigvis er kvinnene som tar den mentale belastningen.
|
|
![]() |
|
|