Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Hvorfor leser dere prikker?

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-07, 22:50   #181
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor leser dere prikker?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

:skjønnerikke:

Nei, det har jeg faktisk skjønt, at du ikke skjønner

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 22:57   #182
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra!

Da gidder du kanskje å forklare også?

Gammel 12-03-07, 23:01   #183
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Da gidder du kanskje å forklare også?

Nei, det gidder jeg ikke, for jeg har også skjønt at jeg kan forklare meg blå uten at det vil nytte. Vi får heller være enige om at vi er uenige i politikken her inne, vedrørende dette temaet.

Gammel 12-03-07, 23:08   #184
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det tror jeg kanskje rett og slett kan være fordi de i mindre grad ser behovet for regelverk og prosedyrer. Men det er bare en teori om en mulig tendens.

En teori ihvertfall jeg ikke tror stemmer. Selv om jeg ikke tilbringer all min tid på fp, bruker jeg altfor mye tid på forum generelt.
Som jeg har sagt tidligere, ser jeg ikke at det skal være et behov for å lese prikker eller annen privat kommunikasjon mellom medlemmer. Jeg regner med at om noen føler seg trakassert på pm eller prikker, så klarer de selv å si fra og innrapportere meldinger. Videre har jeg også forklart for en eller annen at det finnes mye "ufarlig" informasjon man ønsker å holde privat, og som det ikke er ok at andre har muligheten til å gå inn og kikke på. Jeg har ikke tenkt til å trakassere eller mobbe noen på prikk eller pm, men det kan jo likevel hende jeg har behov for å sende noe privat informasjon jeg ikke ønsker at andre skal kunne lese til et annet medlem. Men nå har jeg jo da blitt fortalt
i klartekst at den type informasjon ikke kan sendes her inne. Det er greit, jeg synes bare det burde vært kommunisert tydeligere på et tidligere tidspunkt.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 23:14   #185
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

En teori ihvertfall jeg ikke tror stemmer. Selv om jeg ikke tilbringer all min tid på fp, bruker jeg altfor mye tid på forum generelt.

Jeg har ikke tenkt til å trakassere eller mobbe noen på prikk eller pm, men det kan jo likevel hende jeg har behov for å sende noe privat informasjon jeg ikke ønsker at andre skal kunne lese til et annet medlem. Men nå har jeg jo da blitt fortalt i klartekst at den type informasjon ikke kan sendes her inne.

Tror du virkelig ikke at admin/modder kan gå inn og lese prikker, og gjør dette dersom de finner det nødvendig, på de andre forumene?

Forskjellen er at her snakkes det åpent om at de har denne muligheten.

Gammel 12-03-07, 23:16   #186
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakket da heller ikke spesifikt om deg. Men jeg tror, generelt (og ut fra erfaring flere steder fra), at jo mer aktiv man er på et forum (eller i en organisasjon), jo mer forstår man av hvordan det fungerer, og dermed får man også ofte etter hvert en bedre forståelse for hva som skal til for å det til å fungere - at det krever en del arbeid, og at man trenger regler og prosedyrer og virkemidler.

Og det er ofte slik at en del som er veldig nye eller lite aktive ikke ser poenget med det regelverket som finnes, og protesterer på prinsipielt grunnlag, mens en del av dem som er mer "erfarne" vet av erfaring at ting faktisk virker slik de er nå, og dermed synes de regelverket er OK, hvis de ikke har noen spesiell grunn til å mene noe annet.

(Jeg mente altså ikke å si at alle som er uenige med FP-admin om hvordan ting bør gjøres, mener det fordi de er uerfarne og ikke vet bedre, hvis det var slik du oppfattet meg.)

Gammel 12-03-07, 23:18   #187
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Jeg mente altså ikke å si at alle som er uenige med FP-admin om hvordan ting bør gjøres, mener det fordi de er uerfarne og ikke vet bedre, hvis det var slik du oppfattet meg.)

Det var sånn jeg oppfattet deg, ihvertfall delvis
Godt det ikke var sånn ment

Inagh: jeg VET at ikke alle forum drives på denne måten.

Gammel 12-03-07, 23:22   #188
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Julekona, her.

Nei, det gidder jeg ikke, for jeg har også skjønt at jeg kan forklare meg blå uten at det vil nytte. Vi får heller være enige om at vi er uenige i politikken her inne, vedrørende dette temaet.

Ok. Vi kan godt si det slik. Jeg synes bare det er vanskelig å være hverken enig eller uenig med en person, når jeg ikke er sikker på hva hun mener (og jeg mener heller ikke at du skal forklare fordi jeg skal bli enig med deg, men fordi jeg rett og slett bare lurer på hva du mener, så for meg ville det uansett nytte). For jeg hadde forstått det litt bedre hvis du mente at prikkesystemet var til for å sende private meldinger som andre ikke skal lese (selv om jeg heller ikke helt ser hvor du skulle få den ideen fra), men hvis du ikke mener det engang skjønner jeg i allefall ikke hvorfor du synes dette er så forkastelig. Du sier bare at jeg har misforstått, men ikke hva.

Opprinnelig lagt inn av Snippa

Jeg har ikke tenkt til å trakassere eller mobbe noen på prikk eller pm, men det kan jo likevel hende jeg har behov for å sende noe privat informasjon jeg ikke ønsker at andre skal kunne lese til et annet medlem.

Her er det i allefall en som har den oppfatningen, at prikkesystemet er til for å sende privat informasjon. Og da har vi bare forskjellig oppfatning om hva som er hensikten med ryktesystemet. For dette er det jeg bruker PM til.

Gammel 12-03-07, 23:26   #189
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Standard

For meg er hensikten med prikkene 2 ting:
*gi kort og grei tilbakemelding på et innlegg eller standpunkt
*gi en personlig, men kort, kommentar på et innlegg eller et spørsmål du ikke vil gi et svar på i tråden. Tror virkelig det er veldig mange andre enn meg som bruker prikkene til litt mer enn bare å markere enighet/uenighet. Svært ofte skal man si noe så kort at det ikke er vits i å skrive en pm.

Et uskyldig eksempel: jeg får spørsmål på prikk om et telefonnummer eller et navn på noen, og svarer på prikk tilbake.

Gammel 12-03-07, 23:30   #190
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*gi en personlig, men kort, kommentar på et innlegg eller et spørsmål du ikke vil gi et svar på i tråden. Tror virkelig det er veldig mange andre enn meg som bruker prikkene til litt mer enn bare å markere enighet/uenighet. Svært ofte skal man si noe så kort at det ikke er vits i å skrive en pm.

Et uskyldig eksempel: jeg får spørsmål på prikk om et telefonnummer eller et navn på noen, og svarer på prikk tilbake.

Vel, så lenge du ikke persontrakkaserer eller lager bråk på bakrommet, så er det ingen som leser prikkene dine heller. (Som sagt gjøres dette bare i spesielle tilfeller og på spesielle søk, og har bare skjedd noen få ganger. )
Alle nettsamfunn drives på ulik måte, og reglene må nødvendigvis speile filosofien til forumet.

Gammel 12-03-07, 23:31   #191
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa

Ja, sånn bruker jeg det også, stort sett. Unntaket er bare de få gangene jeg skal skrive noe som er helt privat. Fordi jeg aldri har hatt forventninger om at prikkemeldingene er helt private.

Så der har vi bare forskjellige oppfatninger av hvor private prikkemeldingene egentlig burde være. Hvis dette er din forventning skjønner jeg jo bedre hvorfor du er opprørt, selv om det ikke er noe som tyder på at admin/modder har for vane å lese prikkemeldinger til stadighet.

Gammel 12-03-07, 23:32   #192
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var sånn jeg oppfattet deg, ihvertfall delvis

For å klargjøre: jeg mente altså ikke at alle som er uenige er det fordi de er så uerfarne, men jeg vil ikke se bort fra at det kan gjelde i noen tilfeller.

(Det er helt legitimt å være uenig, men det er mange grunner til at folk er uenige. Ofte har de faktisk forskjellig grunnholdning til noe, men andre ganger skyldes uenigheten at den ene parten vet mer enn den andre.)

Gammel 12-03-07, 23:33   #193
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du redd for at noen her skal misbruke sine rettigheter og informasjonen du skriver pr prikk?

Gammel 12-03-07, 23:34   #194
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Standard

Snippa:

Gammel 12-03-07, 23:34   #195
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Standard

Det dreier seg nok om ulike forventninger og innstilling til hvordan man vil ha det ja, Lille*My

Desembermamma: jeg skjønner det, jeg synes bare det inntil nå har vært fryktelig dårlig kommunisert at det er slik dette forumet drives!

Gammel 12-03-07, 23:37   #196
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er du redd for at noen her skal misbruke sine rettigheter og informasjonen du skriver pr prikk?

Jeg har ingen mistanker eller redsel for at noen har planer om det, men jeg synes ikke noe om at muligheten finnes. Jeg tror også at det er lettere å misbruke en mulighet man har liggende, enn å gå aktivt inn for å få tilganger (slik en eller annen nevnte om å laste ned og installere modifikasjoner).
Jeg er en kynisk realist

Gammel 12-03-07, 23:40   #197
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Standard

Jeg har vært med å drive forum i mange år, og har aldri opplevd lignende. Men, alt er en tilvenning, og så lenge man bare blir klar over spillereglene så tilpasser man seg ganske bra....og ikke minst, tar sine forholdsregler.

Gammel 12-03-07, 23:40   #198
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen mistanker eller redsel for at noen har planer om det, men jeg synes ikke noe om at muligheten finnes. Jeg tror også at det er lettere å misbruke en mulighet man har liggende, enn å gå aktivt inn for å få tilganger (slik en eller annen nevnte om å laste ned og installere modifikasjoner).
Jeg er en kynisk realist

Jeg syns det er bra at muligheten finnes. Og siden jeg har rent mel i posen så finner jeg det relativt uproblematisk at modder har adgang til mine prikker dersom de anser det som nødvendig. Jeg stoler såpass på dem at jeg ikke tror de går inn og leser prikker som underholdning hvis de kjeder seg.

Gammel 12-03-07, 23:41   #199
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Julekona, her.

Jeg har vært med å drive forum i mange år, og har aldri opplevd lignende. Men, alt er en tilvenning, og så lenge man bare blir klar over spillereglene så tilpasser man seg ganske bra....og ikke minst, tar sine forholdsregler.

Kommer du til å endre prikkevanene dine nå som du vet at det er adgang for moddene til å lese dine prikker?

Gammel 12-03-07, 23:44   #200
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Desembermamma: jeg skjønner det, jeg synes bare det inntil nå har vært fryktelig dårlig kommunisert at det er slik dette forumet drives!

Det kunne sikkert vært kommunisert bedre, men jeg tenker meg at grunnen er blant annet at veien blir litt til mens man går her, det er et relativt nytt forum og det er vanskelig å definere alle regler og praksiser på forhånd. I begynnelsen må man diskutere og opprette noen regler underveis og takle problemer etterhvert som de dukker opp, når man ser hva som er aktuelt. Da blir kanskje ting nødvendig, som man ikke har helt greid å se for seg på forhånd. Så informerer man underveis. Slik som nå. Det positive her er at det diskuteres såpass åpent som dette.

I et annet forum jeg er medlem av (uten å nevne navn) er det ikke lov å diskutere eller sette spørsmålstegn ved forumdriften i det åpne forumet overhodet, der må alt tas på PM til admin eller moderator, ellers blir tråden slettet.

Emneord
forumdriften, klassiker, krangling

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:06.