|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Et likestilt brøl
Jeg tenker at nettop slike situasjoner som deres når den eldste blr født, er da man skal sykemeldes, Pelle. Om man orker å krangle om det når man er mørbanket, traumatisert og deppa og har en prematur baby å ta seg av, er en helt annen sak.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#182 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det hadde vært fint. Men jeg var jo i stand til å passe på barnet (og det var jo lyse øyeblikk også). Og da har man jo ikke rett på å bli sykemeldt fra permisjonen, ettersom jeg har forstått det riktig.
|
|
|
#183 |
|
Passiv
|
Jeg mener at kvinner med den største selvfølge skal ha like rettigheter som menn i arbeidslivet selvom man trekker barnefødsler unna jeg. Jeg trodde i min naivitet at det var sånn. Jeg jobber i mannsdominert bransje og har aldri blitt forskjellsbehandlet på grunn av ungene - til tross for lange sykemeldinger i begge de to første svangerskapene og lang permisjon i andre og varslet lang permisjon med tredje. Og jeg har sett dette som en selvfølge. |
|
|
|
#184 |
|
saftig
|
Jeg har mange av de samme erfaringene og meningene som smilefjes. Og jeg fikk beskjed av min lege at jeg ikke KUNNE sykemeldes. Jeg trengte lang tid på å komme meg etter fødslene, og fungerte relativt dårlig. Ammingen gikk heller ikke helt på skinner.
|
|
|
#185 |
|
maler
|
Dette er et veldig godt poeng. Om så kvinner sanket nøtter og menn jaktet, hva så? Hva sier det oss om dagens samfunn?
Det skal litt til. Jeg tror også det er viktig at de ukene er permisjon og ikke sykmelding. Ikke minst fordi endel kvinner har brukt opp sykepengerettighetene sine ved endt svangerskap. I tillegg til alt styret med å sykmelde alle gravide som uansett skal ha permisjon etterpå. De ukene er som de er fordi det har en helsegevinst for mor og barn. Det sikrer at de fleste tar noen rolige uker før fødsel, sånn var det ikke før denne ordningen kom. Noen trenger kanskje mindre, noen trenger mer, men de fleste har godt av noen uker etter fødsel i ro. Også kvinner som ender uten et barn etter fødsel har rett på disse ukene.
Ja, det er viktig å huske på det aspektet. Og så er det viktig å heller ikke glemme at dette dreier seg om svangerskap, fødsel, amming og ganske store biologiske omveltninger for kvinnekroppen og en tilknytningsperiode for det nye barnet. Så får man prøve å komme frem til en ordning som best mulig ivaretar begge disse aspektene og gir familiene en viss valgfrihet på toppen.
Tvillingeforeldre gjør jo ofte det. Jeg er helt for at alle fedre kan sikres en måneds tid sammen med barnet i starten.
Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg er helt for å bruke permisjonsordningen til å fremme likestilling i arbeidslivet og samfunnet forøvrig. Men dette må ikke gå på bekostning av at permisjonen er til for å ivareta det nye barnet. Dette tror jeg nemlig aldri kan bli helt likt. Det vil si, det kan jo bli det om man trumfer det igjennom, men jeg tror det skal litt til at det føles riktig. Kvinner føder og kvinner ammer. Det kommer man ikke utenom. Det anbefales fra who og statlig hold at man fullammer barn i 6 måneder og dermed har morsmelk som hovedernæring frem til 9 måneders alder. I tillegg er det ikke alle som reiser seg og løper en tur like etter fødsel. Det tar tid for mange kvinner å få kommet seg ovenpå fysisk og psykisk etter de store hormonelle og kroppslige omveltningene en fødsel medfører, og det tar tid å få til ammingen. Mitt inntrykk er at de fleste begynner å få hodet over vannet når barnet nærmer seg 4 måneder. Nattamming fortsetter ofte i flere måneder etter dette. De som mener at ammefri på jobb og pumping er et godt alternativ for de fleste må ha skylapper for hvordan folk jobber og bor i dette landet. Det fungerer flott der det fungerer, men ikke overalt. Poenget mitt: jeg synes kvinner også skal ha muligheten til å ha noe tid sammen med barnet sitt mens barnet gir god kontakt og hun har fått orden på hverdagen igjen. Og jeg synes ikke man skal legge opp til en permisjonsordning som i likestillingens navn vanskeliggjør å følge anbefalingene for spedbarnsernæring. Jeg synes derfor ikke det skal legges opp til en ordning som gjør at kvinner må tilbake i jobb tidligere enn 9 måneder etter fødsel hvis de ikke vil. Vi må gjerne få en fedrekvote på 9 måneder også, men da synes jeg permisjonen må forlenges for å få til dette.
Det er en fin ordning for de som får det til. Sånn skulle jeg også gjerne gjort det hvis jeg fikk et barn til. Det er dog ikke alltid det er mulig.
|
|
|
#186 |
|
maler
|
Sykmelding av mor i permisjon krever at hun er så syk at hun er ute av stand til å ta seg av barnet. En litt tung barseltid vil ikke gå gjennom, mens en fødselspsykose vil det. Eller hvis mor ikke er i stand til å løfte barnet. For eksempel. Er det mer enn ett barn hjemme, holder det heller ikke at mor ikke greier å ta seg av barna sammen. Ordningen tar ikke hensyn til søsken, hun må være så syk at det ikke går an å ta seg av et nyfødt barn.
|
|
|
#187 |
|
Passiv
|
Da var det kanskje der det skar seg da eldste var liten. Jeg greide akkurat å ta meg av ham. |
|
|
|
#188 |
|
Ekvilist
|
Sv: Et likestilt brølJeg er av de som ikke kunne ta meg av verken meg selv eller barnet på egenhånd i en god stund etter fødslene, men det har aldri påvirket mitt syn på at en større andel av foreldrepermisjonen bør forbeholdes far. Jeg klarer ikke å se logikken. At jeg har et helseproblem som følge av graviditet eller fødsel, har da ingenting min rett på samvær med barnet å gjøre?
|
|
|
#189 |
|
flisespikker
|
Jeg kan godt la være å be deg være grei, og i stedet be deg ikke være vrang. Beklager hvis jeg ble nedlatende når jeg egentlig bare mente å være vennlig og uformell.
|
|
|
#190 |
|
Shake it out!
|
Sv: Et likestilt brølHer har pappa vært hjemme de 4-5 første ukene etter "fødselen", og jeg kan skrive under på at det har uendelig mye å si for tilknytningen til ungene.
|
|
|
#191 |
|
maler
|
Det kan du mene. Jeg er i og for seg delvis enig, og jeg mener ikke at mor og barn trenger hele det første året for ammingens del, men jeg synes ikke at man skal komme med en ernæringsanbefaling og så ha en rigid permisjonsordning som vanskeliggjør dette. Jeg synes mor bør ha mulighet til å ta de først 9 månedene om hun vil. Så må far gjerne få 6 måneder etter det, og helst uten rare bestemmelser om hva mor må tjene eller foreta seg for at han skal ha disse rettighetene.
|
|
|
#192 |
|
Passiv
|
Sv: Et likestilt brølSånn siden vi snakker om amming. Det er virkelig ikke alle steder man har mulighet til å ta ammepause eller pumpe på jobben. I min jobb er det hundre prosent umulig faktisk. Det er ikke noe sted å sette seg ned med en stikkontakt i nærheten uten at det er svære glassvinduer ut til korridoren. Jeg er ikke slik at jeg er i stand til å på noe som helst vis sitte under slike forhold - med kun mannlige kollegaer og kunder - og pumpe melk. På toalettet er det kun båser, ingen steder å sitte unntatt på doen og ingen stikkontakter. Å reise hjem for å amme er førti minutter reise hver vei - det går jo ikke det heller. |
|
|
|
#193 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg skulle virkelig ønske det var slik. Likevel kjenner jeg til flere tilfeller hvor kvinner ikke har fått fortsette i jobb eller ikke har blitt forfremmet fordi de fortalte om graviditet litt for tidlig. Hvis unge menn er like mye borte fra jobb i foreldrepermisjon som unge kvinner, så er det bare sykdom under selve graviditeten som skiller kjønnene.
|
|
|
#194 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Mannen min leverte jenta vår for amming, han. I lunsjen og enkelte dager én gang til. Og så dro jeg tidlig hjem de gangene det ble krevd. Det er mulig. Men det ble ikke en veldig avslappende permisjon for ham, det skal sies.
|
|
|
#195 |
|
maler
|
Det er mulig for noen. Det er dette som irriterer meg så veldig når politikere sier det. For det har visse forutsetninger med tanke på hvor langt man kan bo unna jobb og hva slags arbeidsrytme det er mulig å ordne. Jeg har også hatt den løsningen der da jeg gikk ut i jobb med eldstemann, og det fungerte fint. Men da bodde vi nær jobb og det var stort sett mulig å jenke det til i løpet av arbeidsdagen. Men se for deg ei produksjonslinje på en fabrikk med en drøy times reisevei til jobb. Eller jobber med utrykning der man kjører rundt i bil. Eller jobber hvor man er borte fra hjemmet ett eller flere døgn i strekk.
|
|
|
#196 |
|
Passiv
|
Det er ikke mulig for alle. For meg for eksempel er ikke dette alternativet tilgjengelig. For at økonomien skal tillate Drammen så lang permisjon som vi begge ønsker så må vi holde oss med en bil. Om Drammen og ungen skal reise kollektivt til min jobb så har de en time og tre kvarter hver vei foran seg. Det er med andre ord ikke gjennomførbart. |
|
|
|
#198 |
|
Rockesøster
|
Sv: Et likestilt brølJeg tror vi har 2 ganske uomtvistelige faktum her, det ene er at vi har en veldig god permisjonsordning i dette landet (og en sykepengeordning for den del) og at i prosessen med å få et barn må man være villig til å ofre noe. Hva dette ofret skal være må være opp til hver enkelt familie å vurdere. |
|
|
|
|
|
#199 |
|
Ringskrømt
|
Det er ikke et alternativ for svært mange, vil jeg si.
|
![]() |
|
|