Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Here we go again ... så fordi mange barn blir mobbet av forskjellige grunner er det greit å si neger? Or?
Tar du avstand fra ordbruken? Skjønner du at når du sier neger foran barna dine så er du med på å legitimere denne bruken?
Hvis folk sier neger så er de rasister, som Skremmern sa, det har aldri vært ok å kalle folk neger.
Jeg skjønner ikke hvor folk har vært de siste årene hvis de ikke har fått med seg dette?
***og jeg lover meg selv alltid å ikke blande meg inn i neger debatter for det er bare altfor frusterende ***
Så er jeg nesten enig med deg... og vips så er du liksom totalt ute av kurs igjen.
Ja, det er galt å si neger. Det er galt fordi det er en betegnelse på en RASE innen menneskeslekta. Det er ikke mange andre vi har rase-betegnelser på. De fleste andre refererer vi enten til hudfarge (eks. hvite) eller til geografisk område (eks. asiat). Og det er forsåvidt greit. Men det er IKKE greit å vurdere mennesker ut i fra rase. Der er du og jeg enig.
Men fra det... og til å hevde at alle som sier neger er rasister - der er jeg ikke enig. Betegnelsen er nedsettende og helt feil å bruke, og selv om man ikke syns selv det er noe galt så bør man legge det av seg. Men personlig syns jeg at trangen til å karakterisere folk som rasister i hytt og pine er like forkastelig som trangen til å karakterisere folk etter rase.
|