Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Unnskyld, men det der var latterlig.
Det er din mening. Jeg kan gi et konkret eksempel.
Minstejenta mi fikk gå i utebarnehage da hun gikk sisteåret i barnehagen. Det de ansatte merket seg var at ungene ble mye mer kreative i forhold til sin lek når de var ute i skogen. I starten savnet barna leker og lurte på hva de skulle gjøre i skogen, men i løpet av kort tid så var det mang en flott lek de drev på med. Pinner ble til heisekraner, tømmerstokk ble til huske osv.
De ansatte merket dette veldig godt når barna som var i selve barnehagen kom på besøk i uteavdelingen. Da tok det litt tid før de fant ut hva de skulle gjøre i skogen. De voksne i "innebarnehagen" var svært opptatte av nok leker til barna, mens de i utebarnehagen ikke helt så problemet....
Dette ble litt på siden, men dagens barn får veldig mye "ferdig" i hendene sine.
En annen ting er det å skape bilder. Dette har jeg fått fra ei som er pensjonert førskolelærer. Hun sa at tidligere var barn flinkere til å lage "bilder" i hodet sitt når de leste ei bok. I dag er det veldig mange som ikke leser bøker uten bilder. De vil ha ting "ferdig". På tv får de både lyd og bilde samtidig. De trenger ikke lage sin egen fantasi.
Jeg syns forresten det er respektløst i en diskusjon å drite ut det andre mener. Det sier mest om den som gjør det...
|