Sv: Voss flaskevann
Opprinnelig lagt inn av Cille, her.
Har du gratis Coca Cola som du kan tappe fra kranen hos deg?
Det har jo ingenting med saken å gjøre? Cilen dro frem det faktum at det å kjøpe cola har noen mindre hyggelige bivirkninger. Akkurat som alt annet vi kjøper, det er utrolig mange produkter som bidrar til å støtte diktaturer, kjøpe våpen til Israel, skvise Afrika, ødelegge klimaet, barnearbeid, dyremishandlng. Og så videre i det uendelige.
Selv synes jeg at akkurat dette med etisk handel er veldig vanskelig. Det er så utrolig komplekst, og (etter min mening) komplett umulig å ha kontroll på.
Selv synes jeg det er helt greit at konfirmanten har noen egne ønsker, og at man prøver å oppfylle dem. (Egentlig burde man ha krysskoblet denne tråden med den om vin i konfirmasjonen, det virker litt morsomt at folk her inne er utrolig positive til å ha vin i en konfirmasjon - tenk på urfolket i Australia når dere drikker vin derfra, og på pengestøtten USA gir til Israel når dere drikker vin fra California - og hvordan var det egentlig med Frankriket og atomvåpen? , men vann på flaske, nei det kan vi ikke ha. Nå er det neppe samme folkene som deltar i begge trådene, men litt komisk ble det.)