Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?
Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.
Jeg synes heller ikke at det er ok å kommentere noens utseende.
Men TH er en kjedis i Hollywood og der "skal" de jo se veldig tynne ut. Slankehysteriet i kjendiskretser, er ikke det heller stuerent å kommentere?
Jammen det var ikke slankehysteriet som ble kommentert, det var TH. Og mitt poeng er at hvis man hadde dratt fram en litt rund Hollywood-kjendis og kommentert utseende, så tror jeg at folk hadde stått i kø for å si at a) sånn sier man ikke og b) det er folk her på FP som blir støtt av det du skriver. Jeg tror ikke at det hadde hjulpet om man hadde sagt at man gjorde det for å sette fokus på overvekt-problematikken .
Mens i tråden om TH så var det ingen som reagerte, de bare laste på med harselas over TH. Jeg er veldig sikker på at om jeg startet en tråd om en tykk kjendis er det ikke en eneste sjel som hadde våget å kaste seg på den, om de var aldri så enige i at kjendisen var tykk. Og jeg er sikker på at jeg hadde blitt teppebanket med røde prikker.
Og nå som jeg har lest det som står her, så kan jeg bare komme med min observasjon:
Da jeg var overvektig selv syntes jeg at TH var sykelig tynn. Nå som jeg er slankere selv så synes jeg at fremdeles at hun er tynn, men jeg synes ikke lengre hun er stygg-tynn. Kroppen, altså, ansiktet skal jeg ikke uttale meg om. Min genrelle holdning til hva som er tynt har endret seg med at kroppen min forandret seg. Jeg synes rett og slett at folk var tynnere før.
Jeg tror at mange er inne på noe når de sier hvorfor det er mer stuerent å harselere med tynne mennesker. Men jeg synes det er fordømt feil og trist at det er slik!
Jeg ble rett og slett overrasket og provosert av tråden.
Selv har jeg erfaring fra begge sider. Fram til jeg var 20 var jeg streken uten fasong som alltid fikk beskjed om å slanke meg. Så ble jeg tykk. GG-pupper og BMI på 28 på mitt største. Ok, jeg var ikke sykelig overvektig, men jeg var god og rund . Jeg fikk ikke en eneste kommentar som overvektig. Ikke EN. Kommentarene kommer derimot nå som jeg er blitt slank igjen. DET kommenteres. Rart det der....
Jeg ville i grunnen bare sette litt ting i perspektiv. Jeg er jo selv blitt sablet ned her da jeg kom i skade for å tråkke noen på tærene i en overvekt-diskusjon. Jeg lurer på hvor mange røde prikker de som har deltatt TH-tråden har mottatt .
Og mht hva man kan og ikke kan, så er det snodig at man kan snakke om hvor usunt det er å slanke seg og leve på sultegrensen og at folk bør spise mer. Å mer enn antyde at folk er tynne av selvpåførte årsaker. Mens det er fullstendig uakseptabelt å antyde at noen kan være overvektige fordi de spiser usunt og at de kanskje burde spise mindre. Noen som ser hva jeg mener? Man må gjerne mene noe i vildensky om hvorfor folk er tynne og hvor ille "slankehysteriet" er. Mens man får pryl om man våger å antyde at for noen kan overvekt være annet enn et psykisk problem.