|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Er det OK å bruke svart kjole i bryllup? | |||
| Nei, det er ikke OK, jeg blir sur på de som gjør det |
|
17 | 11,64% |
| Jeg ville ikke gjort det selv, men OK at andre gjør det |
|
25 | 17,12% |
| Tja, bare om man bruker fargerikt tilbehør til |
|
23 | 15,75% |
| Tja, bare om bruden sier det er OK |
|
22 | 15,07% |
| JA, det er da vel helt greit |
|
71 | 48,63% |
| Bryr meg ikke/dustepoll |
|
6 | 4,11% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 146. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Svart kjole i bryllup?Har aldri vært helt svartkledt selv, men to av mine venninner hadde sort kjole i mitt bryllup uten at jeg tenkte noe videre over det.
|
|
|
#102 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Svart kjole i bryllup?
Oj, samme her. :uforskammet:
|
|
|
#103 |
|
Kidding, right?
|
|
|
|
|
#104 |
|
Borte
|
Sv: Svart kjole i bryllup?Svart kjole med rosa sjal høre uansett ikke ut som noe jeg ville gått med noe sted.
|
|
|
#106 |
|
Kidding, right?
|
Det er jo det kleskode går ut på da... det er jo en instruks, en "bruksanvisning". Og sånn ER det nå engang. Så får man heller diskutere om det er en unyttig måte å opplyse om antrekk på. Man står jo fritt til å skrive hva man vil!
|
|
|
|
#107 |
|
Borte
|
Sv: Svart kjole i bryllup?Don't get me started on kleskoder.
|
|
|
#108 |
|
Glamorøs
|
Jeg må innrømme at jeg syns slikt er litt typisk norsk og litt bondsk.
|
|
|
#109 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Synes du det? Jeg har inntrykk av at urbane amerikanere, f.eks., ikke akkurat står tilbake for de fleste nordmenn ang. høytidelig konservativisme for bryllup. :sett for mye Sex in the City:
|
|
|
#110 |
|
Glamorøs
|
Nei, hvertfall ikke bridezillaene.
|
|
|
#112 |
|
Kidding, right?
|
Det er det igrunnen veldig mye med "vanlig norsk" bryllupsfeiring som er. Fryktelig mange skal feks ha kirkebryllup selv om de aldri har satt sine ben i en kirke siden barneskolen, og kanskje allerhelst har meldt seg ut av statskirken. Og ha masse sminke og oppsatt hår når de vanligvis aldri bruker sminke eller kanskje ikke har langt hår engang. Ikke at det er "finere" selvsagt, men mange har et tradisjonelt bryllup som kanskje står i stor kontrast til deres dagligliv?
|
|
|
|
#113 |
|
Passiv
|
Sv: Svart kjole i bryllup?Jeg er nok enig med Kasia her. Jeg har aldri vært i bryllup hvor dette har vært noe tema. Folk får ha på seg det de ønsker å ha på seg. Etter mitt syn blir det omtrent som å si at man ikke skal få lov til å ha noe annet enn sort i begravelse. |
|
|
|
#114 |
|
Glamorøs
|
Og det syns jeg er like teit. Jeg er ikke imot å ha en "prinsessedag" for dem som ønsker det, men jeg syns en god del bikker over i tacky og mye blir veldig stivt og unaturlig.
Men verden går fremover. Den utvikler seg og forandrer seg. Kultur og tradisjon er ikke noe statisk, men noe som endrer seg hele tiden. At besteforeldre blir fornærmet syns jeg faktisk er ganske slemt, at man ikke greier å se at brudeparet gjør det på den måten de finner best, og at det faktisk er deres dag. Ikke slektas. Jeg tror for de aller fleste så oppleves bryllupsdagen som noe ganske annerledes enn kun "fæst" og "allminnelig nyttårsaften", uansett hvordan de feirer det.
|
|
|
#115 |
|
Kidding, right?
|
Selvsagt helt enig; å være fornærmet har de ikke noe med. Jeg kan dog forstå at noen av og til kan føle seg skuffet.
|
|
|
|
#116 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Svart kjole i bryllup?Jeg gir også blaffen i hva besteforeldre og gamle tanter måtte mene, men det kan jo hende at brudeparet også har en mening om saken? Ikke hvitt og ikke sort i bryllup, har jeg lært. Selv om jeg giftet meg som ung og dum for 100 år siden og verden går fremover og alt det der, så er det jo noen som fremdeles følger skikk og bruk i sånne anledninger. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Glamorøs
|
Ja, og så vidt jeg kan se så sier alle i denne tråden at de respekterer brudeparets ønsker, hva nå de måtte være, men at det samtidig er mulig å mene at en skikk er utdatert.
|
|
|
#118 |
|
© All rights reserved
|
Joda, jeg ser den og skjønner hva du mener. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
En Som Trener
|
Sv: Svart kjole i bryllup?Bare lurer på om dere som er så opptatt av tradisjoner mener er viktigst, at besteforeldre (og evt. andre enn brudeparet) kan bli støtt om man møter opp i svart kjole med (fresh) farge på sjal,veske og smykker, eller at man møter opp i en kjole som er "korrekt" som man føler seg direkte fæl og uvel i og at humøret og dagen til den personen preges av det?
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08 Sist redigert av Mirasol : 23-04-08 kl 01:03. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes faktisk det er enda mer uhøflig dersom gjestene tenker så mye på seg selv en slik dag at påkledningen ødelegger humøret deres.
På vår invitasjon var det kleskode, fordi jeg (som Missa skrev) ønsket at vår eneste "flotte" invitasjon skulle inneha noe av den tradisjonelle ordlyden (og jeg vil vel ikke kalle det typisk norsk). Det forhindret ikke selve festen fra å være en fantastisk morsom 3-dagers feiring som vi selv og våre venner fremdeles mimrer om. |
|
|
|
![]() |
|
|