Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Svart kjole i bryllup?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er det OK å bruke svart kjole i bryllup?
Nei, det er ikke OK, jeg blir sur på de som gjør det 17 11,64%
Jeg ville ikke gjort det selv, men OK at andre gjør det 25 17,12%
Tja, bare om man bruker fargerikt tilbehør til 23 15,75%
Tja, bare om bruden sier det er OK 22 15,07%
JA, det er da vel helt greit 71 48,63%
Bryr meg ikke/dustepoll 6 4,11%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 146. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-08, 13:26   #101
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Svart kjole i bryllup?

Har aldri vært helt svartkledt selv, men to av mine venninner hadde sort kjole i mitt bryllup uten at jeg tenkte noe videre over det.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 15:32   #102
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men hva vet vel jeg, som spiser med gaffelen i høyre hånd og kniven i venstre. Venstrehendte er virkelig uforskammete!

Oj, samme her. :uforskammet:

Min forlover hadde svart kjole på seg i mitt bryllup, med et rosa sjal over. Dere som er imot sort i bryllup, er det greit når man har et fargerikt sjal over, mener dere? Eller er det helt ufattelig blodig uforskammet uansett?

Gammel 22-04-08, 16:15   #103
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Eller er det helt ufattelig blodig uforskammet uansett?

Nåja, fullt så ille er det jo ikke da... DOG. Selv for oss som liker tradisjon.

Skjerf og jakker og sånt... jeg vet ikke jeg, vil man absolutt gå med svart så får man jo stå for det sånn som Kasia m.fl. gjør? Og da er det vel ikke nødvendig å kamuflere?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 16:20   #104
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svart kjole med rosa sjal høre uansett ikke ut som noe jeg ville gått med noe sted.

Forøvrig har jeg jo sagt at jeg oftest går i bunad, jeg er ikke i diskusjonen for å forsvare at jeg stadig frekventerer brylluper i svart kjole.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 16:21   #105
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke se det store problemet hverken med å bruke svart kjole, eller ved å droppe det av respekt for de som faktisk skal gifte seg sine ønsker.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 16:24   #106
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hvis jeg eksplisitt hadde fått beskjed om å ikke stille i svart kjole, så hadde jeg ikke gjort det, på samme måte som jeg går i bunad hvis brudeparet eksplisitt ønsker det. Jeg trodde egentlig vi diskuterte hvorvidt det er greit med svart kjole i bryllup, og ikke om man tar på seg noe vertskapet eksplisitt ber om at man ikke har på.

Det er jo det kleskode går ut på da... det er jo en instruks, en "bruksanvisning". Og sånn ER det nå engang. Så får man heller diskutere om det er en unyttig måte å opplyse om antrekk på. Man står jo fritt til å skrive hva man vil!

Antrekk: Hva du vil!
Antrekk: Dress og sid kjole, alle farger tillatt så ikke ring og spør
Antrekk: PARTY!!!
Antrekk: Nothing. Nudist. Vi er alle like.

Men folk har det jo gjerne med å bruke kleskodene da, fordi de er en standardisert, tradisjonell måte å opplyse på. En bekjent av meg sa det omtrent sånn at det var eneste gangen de kom til å sende ut så formell invitasjon, og da ønsket hun at den skulle være "ordentlig og tradisjonell bryllupsinvitasjon" med den vanlige ordlyden.

Men som sagt: whatever. Hilsen Missa som gav opptil flere "lov" til å komme i svart kjole, helt "feil" i følge kleskoden vår (galla).

Gammel 22-04-08, 16:27   #107
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Don't get me started on kleskoder.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 16:30   #108
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men folk har det jo gjerne med å bruke kleskodene da, fordi de er en standardisert, tradisjonell måte å opplyse på. En bekjent av meg sa det omtrent sånn at det var eneste gangen de kom til å sende ut så formell invitasjon, og da ønsket hun at den skulle være "ordentlig og tradisjonell bryllupsinvitasjon" med den vanlige ordlyden.

Jeg må innrømme at jeg syns slikt er litt typisk norsk og litt bondsk. *vil ha vill og gal og hyggelig bryllupsfest folk faktisk husker og har det gøy på*

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 16:36   #109
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg syns slikt er litt typisk norsk og litt bondsk. *vil ha vill og gal og hyggelig bryllupsfest folk faktisk husker og har det gøy på*

Synes du det? Jeg har inntrykk av at urbane amerikanere, f.eks., ikke akkurat står tilbake for de fleste nordmenn ang. høytidelig konservativisme for bryllup. :sett for mye Sex in the City:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 16:39   #110
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Synes du det? Jeg har inntrykk av at urbane amerikanere, f.eks., ikke akkurat står tilbake for de fleste nordmenn ang. høytidelig konservativisme for bryllup. :sett for mye Sex in the City:

Nei, hvertfall ikke bridezillaene. Jeg syns bare ofte slike formuleringer og regler blir veldig påtatte, og man prøver å liksom være "finere" enn man egentlig er. Sier jeg, som absolutt kommer til å ha kleskode i bryllupet mit, men det kommer til å være for å unngå at noen møter i fargeløs og kjedelig galla.

Gammel 22-04-08, 16:41   #111
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bondsk er vel det siste det er. Snarere tvert imot.

Gammel 22-04-08, 17:43   #112
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

blir veldig påtatte, og man prøver å liksom være "finere" enn man egentlig er.

Det er det igrunnen veldig mye med "vanlig norsk" bryllupsfeiring som er. Fryktelig mange skal feks ha kirkebryllup selv om de aldri har satt sine ben i en kirke siden barneskolen, og kanskje allerhelst har meldt seg ut av statskirken. Og ha masse sminke og oppsatt hår når de vanligvis aldri bruker sminke eller kanskje ikke har langt hår engang. Ikke at det er "finere" selvsagt, men mange har et tradisjonelt bryllup som kanskje står i stor kontrast til deres dagligliv?

Ellers er det sjelden noe som er så morsomt partymessig som skikkelige alternative bryllupsfeiringer, som vennefester, bondebryllup tre dager til ende, temafest etc. Men jeg vet også om mange besteforeldre som er blitt skuffet over at også noe så "alvorlig" (eller høytidlig) som ekteskapsinngåelse også skal fæstes bort som om det var en alminnelig nyttårsaften el.l. Og at mange ikke inviterer familie lenger, bare venner, for gidd å betale middag for fjerne tanter man ikke bryr seg om lissom. Men DET er jo helt opp til brudeparet selvsagt. Eventuelt til dem som betaler gildet.

Gammel 22-04-08, 18:18   #113
Left
Passiv

Standard

Jeg er nok enig med Kasia her. Jeg har aldri vært i bryllup hvor dette har vært noe tema. Folk får ha på seg det de ønsker å ha på seg. Etter mitt syn blir det omtrent som å si at man ikke skal få lov til å ha noe annet enn sort i begravelse.

Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 19:06   #114
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Fryktelig mange skal feks ha kirkebryllup selv om de aldri har satt sine ben i en kirke siden barneskolen, og kanskje allerhelst har meldt seg ut av statskirken.

Og det syns jeg er like teit. Jeg er ikke imot å ha en "prinsessedag" for dem som ønsker det, men jeg syns en god del bikker over i tacky og mye blir veldig stivt og unaturlig.

Men jeg vet også om mange besteforeldre som er blitt skuffet over at også noe så "alvorlig" (eller høytidlig) som ekteskapsinngåelse også skal fæstes bort som om det var en alminnelig nyttårsaften el.l. Og at mange ikke inviterer familie lenger, bare venner, for gidd å betale middag for fjerne tanter man ikke bryr seg om lissom. Men DET er jo helt opp til brudeparet selvsagt. Eventuelt til dem som betaler gildet.

Men verden går fremover. Den utvikler seg og forandrer seg. Kultur og tradisjon er ikke noe statisk, men noe som endrer seg hele tiden. At besteforeldre blir fornærmet syns jeg faktisk er ganske slemt, at man ikke greier å se at brudeparet gjør det på den måten de finner best, og at det faktisk er deres dag. Ikke slektas. Jeg tror for de aller fleste så oppleves bryllupsdagen som noe ganske annerledes enn kun "fæst" og "allminnelig nyttårsaften", uansett hvordan de feirer det.

Gammel 22-04-08, 19:10   #115
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

At besteforeldre blir fornærmet syns jeg faktisk er ganske slemt, at man ikke greier å se at brudeparet gjør det på den måten de finner best, og at det faktisk er deres dag. Ikke slektas.

Selvsagt helt enig; å være fornærmet har de ikke noe med. Jeg kan dog forstå at noen av og til kan føle seg skuffet.

Gammel 22-04-08, 19:48   #116
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir også blaffen i hva besteforeldre og gamle tanter måtte mene, men det kan jo hende at brudeparet også har en mening om saken? Ikke hvitt og ikke sort i bryllup, har jeg lært. Selv om jeg giftet meg som ung og dum for 100 år siden og verden går fremover og alt det der, så er det jo noen som fremdeles følger skikk og bruk i sånne anledninger.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 19:52   #117
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg gir også blaffen i hva besteforeldre og gamle tanter måtte mene, men det kan jo hende at brudeparet også har en mening om saken?

Ja, og så vidt jeg kan se så sier alle i denne tråden at de respekterer brudeparets ønsker, hva nå de måtte være, men at det samtidig er mulig å mene at en skikk er utdatert.

Gammel 22-04-08, 20:03   #118
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og så vidt jeg kan se så sier alle i denne tråden at de respekterer brudeparets ønsker, hva nå de måtte være, men at det samtidig er mulig å mene at en skikk er utdatert.

Joda, jeg ser den og skjønner hva du mener.
Det jeg mener (på en dårlig formulert måte) er at det er ikke alle som ringer brudeparet og spør hva brudeparet mener. Ingen ringte meg, og ingen ringte venninnen min. I min venninnes bryllup stilte 14(!) av gjestene opp i sort kjole (midt i juli) og det så faktisk ganske trist ut. Min venninne er ung og fresh og alt det der, og hun ble ikke sur, men brudgommen reagerte ganske kraftig. Han følte at de gjestene som stilte i sort kjole (og som ikke hadde spurt hva paret mente) ble vel mange, og at det så ut som en julebordsamling og ikke et bryllup.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 00:38   #119
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Bare lurer på om dere som er så opptatt av tradisjoner mener er viktigst, at besteforeldre (og evt. andre enn brudeparet) kan bli støtt om man møter opp i svart kjole med (fresh) farge på sjal,veske og smykker, eller at man møter opp i en kjole som er "korrekt" som man føler seg direkte fæl og uvel i og at humøret og dagen til den personen preges av det?

Glad "min" brud har valgt kjole og tilbehør sammen med meg, så vet jeg hvertfall at både min og hennes dag blir fin!

Sist redigert av Mirasol : 23-04-08 kl 01:03.
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 11:24   #120
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Bare lurer på om dere som er så opptatt av tradisjoner mener er viktigst, at besteforeldre (og evt. andre enn brudeparet) kan bli støtt om man møter opp i svart kjole med (fresh) farge på sjal,veske og smykker, eller at man møter opp i en kjole som er "korrekt" som man føler seg direkte fæl og uvel i og at humøret og dagen til den personen preges av det?

Jeg synes faktisk det er enda mer uhøflig dersom gjestene tenker så mye på seg selv en slik dag at påkledningen ødelegger humøret deres.

På vår invitasjon var det kleskode, fordi jeg (som Missa skrev) ønsket at vår eneste "flotte" invitasjon skulle inneha noe av den tradisjonelle ordlyden (og jeg vil vel ikke kalle det typisk norsk). Det forhindret ikke selve festen fra å være en fantastisk morsom 3-dagers feiring som vi selv og våre venner fremdeles mimrer om.

Mener dere som ikke synes kleskode har noen hensikt at det virkelig kan ha så mye å si for hvordan festen blir?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.