Sv: Svart kjole i bryllup?
Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.
Jamen saken er jo at et bryllup er en stor dag også for andre en brud og brudgom, ikke sant? Det er STORT for besteforeldre og gamle tanter og så videre; er de teite og gammeldagse som tilfeldigvis har levd et langt liv der man tok hensyn til skikk og bruk?
Man kan gjerne ta en debatt på om skikk og bruk er teit og unødvendig, men her er saken like mye at det er snakk om å ta hensyn til andre som sannsynligvis har et annet syn på disse tingene enn en selv, og som har følelser knyttet til dette. Jeg kan godt se at en eldre bestemor kan føle seg lei seg (på brudeparets vegne kanskje) dersom gjestene gjør akkurat som de selv ego-vil og gir beng ("Dette er da ikke noen stor dag vel?") - er det nødvendig? Det er jo oftest en større dag for FAMILIEN enn det er for venner og kompiser. Er det virkelig så himla vanskelig å ta litt hensyn til det?
Ikke himla vanskelig, men temmelig unødvendig at muligheten for en såret bestemor skal sette påkledningsregler for et helt selskap. Hvis det virkelig finnes gamle mennesker som syns det er så støtende at de blir lei seg av å se svart kjole i bryllup, så vil jeg gjette at de blir lei seg over ganske mange andre samfunnstrender som bryter med fortidens idealer også. Det kan jeg dessverre ikke ta hensyn til. Jeg er for at samfunnet utvikler seg og går fremover, ikke at det står stille og stagnerer. Om det så innebærer å ofre følelsene til ei bestemor eller to.
|