Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

iPhone

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-08, 23:49   #1
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: iPhone

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Men det er klart at hvis man føler at man ha FM-radio, 3G, bluetoothoverføring av data eller veldig mange stygge knapper, så er ikke iPhone riktig telefon.

Ben "slide to answer" Murphy

Glad for at du skriver litt om dette Benmurphy.

Jeg er av dem som føler at jeg MÅ ha en iPhone.
Men ikke før den har FM-radio, blåtannoverføring og innebakt MMS-mulighet. Ved siden av kamera, tale og SMS er det disse tingene jeg bruker telefonen mest til. Veldig mange stygge knapper vil jeg imidlertid helst slippe.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-08, 00:27   #2
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

FM-radio, blåtannoverføring

Jeg tviler på at Apple kommer til å bygge inn noen av disse funksjonene. Ingen iPod-modell har noen gang hatt FM-radio. Og både radio og dataoverføring på blåtann ville komplisere en god del ting ganske mye, og økt kompleksitet er ikke noe Apple ser ut til å prøve å putte i de bærbare dingsene sine. iPhone har bluetooth da, men bare til headset, ikke til data; det er mulig den begrensningen har mer å gjøre med kontraktene deres med AT&T enn med tekniske problemer; alle abonnementer for iPhone inkluderer ubegrenset dataoverføring (EDGE), og AT&T er neppe interessert i at brukerne skal bruke Skype på MacBooken sin gratis i stedet for å ringe i GSM-nettet.

Ben "Radio is so 20th century; try a Podcast" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 13:40   #3
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Etter en drøy ukes bruk; en ikke særlig godt redigert omtale (kanskje noen syns det er nyttig likevel):

Konklusjon:
iPhone ser flott ut. Den er god å holde i. Den er veldig lett å sette opp, og veldig lett å bruke både som telefon, til å spille musikk, til å se video, til epost og til web (WiFi eller EDGE). Kalender, kontakter, musikk og video synkroniseres enkelt mot telefonen med iTunes. Den berøringsfølsomme skjermen med «multi-touch»-funksjon er imponerende; både den og bevegelsessensorene fungerer veldig bra.

iPhone er sikkert ikke noe for alle, men den er definitvit noe for meg. Og personlig vil jeg anbefale den veldig sterkt. Den er fantastisk å se på og fantastisk å bruke. Men det kan helt klart være mye som taler i mot å skaffe en iPhone i Norge nå. Den er jo ikke tilgjengelig for salg her så langt, så man er avhengig av å «låse den opp» for å bruke den her. Dvs. man må koble den til datamaskinen sin, endre programmene i telefonen og fjerne sperrene som binder den til Apples samarbeidspartnere. Dette er relativt enkelt, og så vidt jeg forstår ganske trygt; du ødelegger ikke telefonen, og den kan stilles tilbake til original stand igjen, men det er jo naturligvis ikke noe hjelp å få fra Apple hvis det oppstår problemer med noe.

iPhone kan færre ting enn mange andre telefoner i samme prisklasse. Jeg ser ikke på det som en mangel i utgangspunktet; Apple har gjort lignende ting før: Creative, Sony og Microsoft leverer mp3-spillere som kan mange flere ting og koster mindre enn Apples iPod. Likevel er Apple desidert størst på dette markedet. Det er ganske vanlig å hevde at grunnen til det er at Apples produkter selger fordi de ser fine ut, selv om de er dårlige og dyre; dette er feil. Form og funksjon er uløselig knyttet sammen i Apples iPodserie, og det samme gjelder iPhone. «Less is more» ligger tydelig bak designet av både iPod og iPhone. Og for meg er det åpenbart at konkurrentene har mye å lære her.

Feil og mangler til tross; iPhone får alle andre telefoner jeg ser til å virke som utdatert skrot.

Hvis du ikke har prøvd en iPhone, kan det kanskje være verdt å ta en kikk på Steve Jobs opprinnelige presentasjon :

(Kilde: youtube.com)
,

(Kilde: youtube.com)

Punktene under er litt hulter til bulter.

The Good:
  • Den beste iPoden du kan få (bedre enn den nest beste, iPod Touch, fordi iPhone har volumknapper og pause/play/skip på hodetelfonkabelen)
  • 16Gb lagring (Det er ganske mye, selv om man naturligivs gjerne skulle hatt mer)
  • Innebygd web-browser som virker. (Nei, Nokia, HTC, Sony Ericsson og de andre konkurrentren leverer ikke det. Ikke Opera heller.)
  • God skjem og få knapper; veldig god til å se på bilder, video og tekst.
  • Eksepsjonelt enkelt, stilrent og godt menyssytem og godt system for å skrive tekst.
  • X: iPhone har veldig mye X. Konkurrenten ser ikke ut til å være i stand til å levere telefoner med særlig mye av det. De som er i tvil om hva det betyr må bare prøve en iPhone tror jeg.

The Bad:
  • Ikke innebygd videresending av SMS eller kontaktinfo. (Kan løses med 3.parts software.)
  • Automatisk forhåndsvisning av SMS; dvs. de første par linjene av en ny SMS-melding vises automatisk på skjermen (Kan delvis deaktiveres, men da blir det tungvint). Det kan jo være litt kjipt hvis noen ser på telefonen din i det du får en SMS med «hemmelig» innhold.)
  • Vanlige hodetelefoner kan ikke brukes uten overgang; dette kommer raskt til å løse seg selv siden selve pluggen på en standard jack passer, men hylsen på dem er vansligivs for tykk. Produsenter av hodetelfoner kommer itl å tilpasse seg.
  • Kan ikke brukes som modem, dvs. du kan ikke koble telfonen til PCen med blåtann eller kabel og nå nettet gjennom den.
  • Støtte for få kalender- og kontaktapplikasjoner.
  • Ikke WiFi-sync av kalender, kun gjennom iTunes, begrensede muligheter til å synce flere kalendre. (Dette skal det visstnok komme oppgraderinger fra Apple som løser)
  • Det er jo dumt at telefonen må «låses opp» for å brukes; det kan sikkert gjøre at ting blir mindre sikre eller mindre stabile, men den kommer vel i salg her etter hvert også.

The Indifferent (Noen syns sikkert noe av dette spiller rolle):
  • Ikke tilgjengelig i Norge.
  • Ikke 3G, men EDGE ser ut til å være rikelig til mitt bruk.
  • Ingen innebygd støtte for MMS. Jeg bryr meg egentlig ikke om MMS, men har skjønt at noen syns det er viktig. Det virker fint med 3. parts applikasjon, og det er uansett veldig greit å sende bilder med epost fra telefonen.
  • Ikke støtte for 3. parts programvare. Løses med å hacke telfonen; velprøvd og enkelt. 3. parts støtte fra Apple kommer i løpet av året.
  • Kamera har bare 2MP og kan ikke ta opp video.
  • Støtte for få videoformater.
  • Ikke støtte for eksterne minnekort.
  • Ikke løst batteri.
  • Telefonen bruker EDGE ganske ukritisk, og man trenger 3. parts programvare for å slå av kun EDGE. Med EDGE på kan det dryppe inn dataoverføringsutgifter hele dagen. Jeg slår av EDGE når jeg ikke bruker det, om jeg ikke hadde betalt abonnementet mitt selv hadde jeg neppe tatt bryet; det er ikke mye penger det er snakk om, og det bruker ikke mye batteri. Alle abonnementer som følger telfonen i USA har ubegrenset dataoverføring, så dette er ikke et problem med en «låst» telefon.
  • Ikke radio.

Ben "Slide to Answer" Murphy

Vedlagte bilder
Filtype: jpg iPhone.jpg (70,0 KB, 78 visninger)
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
apple, iphone, kjøpsråd, mobiltelefon, omtale

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:58.