|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Hvem sitter med fasiten på legemiddelnavn?Jeg oversetter en god del medisinske tekster, og jeg er stadig i stuss når det gjelder navn på legemidler. De kan staves på mange måter og som regel har de en norsk stavemåte. Men ikke alle. Så er spørsmålet, finnes det noen fasit på dette? Hvem staver det på riktig måte? Kan jeg stole på f.eks. Felleskatalogen (men jeg mener å ha sett samme legemiddel stavet på flere måter der også)?
![]() |
#2 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Hvem sitter med fasiten på legemiddelnavn?Legemiddelsiden, kanskje? Eller Norsk Legemiddelhåndbok?
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvem sitter med fasiten på legemiddelnavn?
Er dette rent norskskrevne sider?
![]() |
#4 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Hvem sitter med fasiten på legemiddelnavn?Du kan i allefall få opp både engelsk og norsk navn på legemidler. Et raskt søk på det middelet du skrev om gav dette:
![]() |
#5 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Hvem sitter med fasiten på legemiddelnavn?Søkte på Norsk Legemiddelhåndbok også, og da fikk jeg ikke opp noe på den skrivemåten du skrev, kun da jeg søkte med Kapecitabin. Så det kan virke som om Legemiddelsiden er lettere å bruke når man har den engelske stavemåten.
![]() |
#6 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvem sitter med fasiten på legemiddelnavn?Ah, de har virkelig en slags fasit med andre ord.
![]() |
#8 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvem sitter med fasiten på legemiddelnavn?Jeg ville ha brukt legemiddelhåndboka eller sidene til Statens legemiddelverk, tror begge disse er autoritative (korriger meg gjerne), for å sjekke hva preparatet heter. Feks skrives capecitabine kapecitabin på norsk. Etter det jeg har oppdaget er det ingen fast norm, og jeg pleier å prøve meg frem med å kutte vekk e på slutte, erstatte c med k eller s og lignende.
![]() |
#9 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvem sitter med fasiten på legemiddelnavn?
Det er det som ofte er så flott med medisinsk oversettelse. Man kan ofte bare oversette direkte, bytte ut ph med f, droppe e-er, c til k osv. Pluss at terminologien er så engelskrettet at det er liten vits i å lete etter "norske vendinger", men heller oversette nærmest ord for ord.
![]() |
#10 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem sitter med fasiten på legemiddelnavn?Jeg bruker Legemiddelverkets sider og finner frem til SPC.
![]() |
|
|