Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Svart kjole i bryllup?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er det OK å bruke svart kjole i bryllup?
Nei, det er ikke OK, jeg blir sur på de som gjør det 17 11,64%
Jeg ville ikke gjort det selv, men OK at andre gjør det 25 17,12%
Tja, bare om man bruker fargerikt tilbehør til 23 15,75%
Tja, bare om bruden sier det er OK 22 15,07%
JA, det er da vel helt greit 71 48,63%
Bryr meg ikke/dustepoll 6 4,11%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 146. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-08, 14:08   #21
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Svart kjole i bryllup?

Jeg synes svart er helt greit. De gangene jeg har brukt svart i bryllup selv har jeg hatt et sjal e.l. i en annen farge til.

I bryllupet vårt var det ei som kom i hvit kjole. Det var litt rart, og flere av de andre gjestene kommenterte det (til oss..).

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 14:18   #22
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si jeg syntes det kommer litt ann på kjolen også jeg da. Om kjole er type "sommerkjolesnitt" så syntes jeg det er bedre enn en skikkelig galla/aftenkjole.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 14:23   #23
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er greit hvis det ok for brudeparet, at de ikke har sterke meninger rundt det. Gamle tanter driter jeg i. Jeg synes helst man skal ha sterke farger til tilbehøret, evnt at kjolen og tilbehør "oser" fest og ikke begravelse. I tradisjonelle bryllup der det er kleskode smoking/mørk dress synes jeg at det viktigste er at folk pynter seg opp til anledningen, ikke farge. Og heller en svart, flott gallaskjole med passende tilbehør enn hverdagslig skjørt/kjole.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 15:09   #24
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke noe om hverken svart eller hvitt (til andre enn bruden) i bryllup. Og selv om jeg vel sa at jeg hadde blitt sur i den andre tråden, så hadde jeg vel kanskje ikke dratt det så langt, men irritert - det hadde jeg blitt.
Jeg har så sterke meninger om det, at jeg ville synes det var rart om folk gav blanke f. i det.

Gammel 15-04-08, 16:49   #25
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg synes ikke noe om hverken svart eller hvitt (til andre enn bruden) i bryllup. Og selv om jeg vel sa at jeg hadde blitt sur i den andre tråden, så hadde jeg vel kanskje ikke dratt det så langt, men irritert - det hadde jeg blitt.
Jeg har så sterke meninger om det, at jeg ville synes det var rart om folk gav blanke f. i det.

Jeg ikke jeg hadde kommet på å spørre bruden om hva hun syns på forhånd, så da hadde jeg sannsynligvis ikke ant om hun hadde synspunkter på.

Hvorfor er dette noe du har sterke meninger om?

Gammel 15-04-08, 17:19   #26
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

, evnt at kjolen og tilbehør "oser" fest og ikke begravelse. I tradisjonelle bryllup der det er kleskode smoking/mørk dress synes jeg at det viktigste er at folk pynter seg opp til anledningen, ikke farge. Og heller en svart, flott gallaskjole med passende tilbehør enn hverdagslig skjørt/kjole.

Hva mener dere når dere sier tilbehør?

Gammel 15-04-08, 17:41   #27
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Altså, det å irritere deg som brud er jo lett å unngå ved å spørre på forhånd. Er man usikker, så spør brudeparet.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-04-08, 17:42   #28
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Hva mener dere når dere sier tilbehør?

Når jeg sier tilbehør mener jeg sjal, bolero, veske, sko, smykker, hårpynt og kjolepynt.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-04-08, 17:53   #29
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg stusser over det når folk stiller i svart, men sur blir jeg dog ikke.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:44   #30
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg har selv gått i sort lang kjole, etter å ha spurt bruden.

Egentlig synes jeg dette fargestyret er bare tull. La nå folk få gå i de fargene de vil.

Gammel 15-04-08, 18:58   #31
Melonina
Fullverdig medlem

Melonina sin avatar

Melonina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Egentlig synes jeg dette fargestyret er bare tull. La nå folk få gå i de fargene de vil.

Enig

Melonina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 19:11   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg ville ikke stilt i svart eller hvit kjole i et bryllup. Grunnen til at svart, hvitt og rødt er "forbudt" er vel at dette tradisjonelt sett har vært brudekjolefarger. Hadde jeg ikke hatt noe som helst valg (gravid og ingenting annet å få tak i for eksempel), ville jeg ha hatt på meg svart, men da med fargerikt eller blingete tilbehør.

Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 19:15   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns farger er revnende likegyldig og skjønner ikke helt at man gidder å henge seg opp i slikt. Jeg personlig liker uformelle settinger, men ville fulgt eventuelle ønsker om hvor pyntet jeg skulle være.
Jeg vil også legge til at hadde jeg visst at bruden kom til å begynne å grine og låse seg inn på do og nekte å komme ut hvis noen kom i svart i bryllupet hennes, så hadde jeg selvsagt ikke gjort det.

I vårt bryllup så kom nå et par i svart skjørt og hvit topp.
Ei i rød topp,nest-foloveren min hadde kjole med hvit og rødt

Men vi hadde ikke skrevet antrekk på innbyldelsen.

Denne skjønte jeg ikke helt. Er det ikke lov til å ha svart, rødt eller hvitt i sammenheng med andre farger heller?

Sist redigert av Tallulah : 15-04-08 kl 19:26.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 19:28   #34
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

En gammel venn av meg fortalte meg forleden at han ganske så dramatiske mor (fransk og nærmest karikatur på dramatisk jødisk mamma) stilte i svart i hans bryllup.

Et protest mot sønnens valg av brud.

Litt spesielt, men svart kan enkelte steder tolkes som at en ikke tror på dette ekteskapet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 20:00   #35
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Når jeg sier tilbehør mener jeg sjal, bolero, veske, sko, smykker, hårpynt og kjolepynt.

Er dette vanlig til kjoler og bryllyp?

*bruker bare pensko og eventuelt et smykke,spørs hvordan kjolen\toppen er oppe i halsen*

Mere hva er kjolepynt?

Gammel 15-04-08, 20:10   #36
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Denne skjønte jeg ikke helt. Er det ikke lov til å ha svart, rødt eller hvitt i sammenheng med andre farger heller?

Etter som jeg jeg ble fortalt skal ikke eks kjoler være dominerenede rød,altså mest rød.
Det var den kjolen.

Og svart singlett ogsvart skjørt blir jo helsvart

Gammel 15-04-08, 20:13   #37
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Er dette vanlig til kjoler og bryllyp?

*bruker bare pensko og eventuelt et smykke,spørs hvordan kjolen\toppen er oppe i halsen*

Mere hva er kjolepynt?

Ja, det er da vanlig det. I forrige bryllup, der jeg ikke var nært familiemedlem, men inngiftet, så hadde jeg noe liknende denne kjolen i lavendelfarge med mørk lilla sko med matchende veske og strass i øredobber, halskjede, armbånd og ring, i tillegg til type "sjal" som på bildet i samme farge som kjolen min. Hadde også oppsatt hår med strass i.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-04-08, 20:16   #38
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Beklager. Jeg kan ikke svare.

Jeg ville ikke ha gjort det selv, jeg synes egentlig ikke at det er OK at andre gjør det, men det betyr ikke at jeg blir sur. Jeg synes bare ikke at de burde gjøre det.

Samme her.

Gammel 15-04-08, 20:17   #39
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Standard

Ja, det er da vanlig det. I forrige bryllup, der jeg ikke var nært familiemedlem, men inngiftet, så hadde jeg noe liknende denne kjolen i lavendelfarge med mørk lilla sko med matchende veske og strass i øredobber, halskjede, armbånd og ring, i tillegg til type "sjal" som på bildet i samme farge som kjolen min. Hadde også oppsatt hår med strass i.

Da er jeg glad jeg ikke har langt hår
:hehe:

Da tror jeg at jeg brøt mange "regler" når vigiftet oss.
Hadde perleøredoble og smykke.
Og enkel kjole.
Thats it..
og sko da .Når jeg endelig fant noen som passet til kjolen

Takk for svar foresten

Gammel 15-04-08, 20:24   #40
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Da er jeg glad jeg ikke har langt hår
:hehe:

Da tror jeg at jeg brøt mange "regler" når vigiftet oss.
Hadde perleøredoble og smykke.
Og enkel kjole.
Thats it..
og sko da .Når jeg endelig fant noen som passet til kjolen

Takk for svar foresten

Du brøt vel ingen regler med det da! Jeg hadde brudekjole, men forøvrig kun enkle perleøredobber og kjede til. Men selvfølgelig oppsatt hår med noe perledingser også da. Jeg liker godt å pynte meg til bryllup, og snobber nok heller opp enn ned i vanlige bryllup. Det blir annerledes hvis bryllupet er lagt opp til å være helt uformelt eller veldig enkelt.

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.