Sv: Nei, analfabeter vil vi ikke ha
Jeg blir litt... tja hva skal jeg si. Jeg syns utgangspunktet for tråden er interessant, og det kunne vært spennende å diskutere saken. Men i stedet har tråden (som vanlig) utviklet seg til en "Frp-ere er dumme"-tråd, og det er ikke en fullt så spennende diskusjon, syns jeg.
Så for å ta temaet i hovedinnlegget - jeg mener helt klart at det er på tide å se nærmere på innvandringspolitikken i Norge, og vurdere begrensninger. Jeg tror de fleste vil være enige om at innvandringen til Norge ikke akkurat har vært knirkefri, og så vidt jeg har sett i media så stiger den såkalte "fremmedfrykten" blant etnisk norske nordmenn. Hvorfor? Jo, nettopp fordi at integreringen av innvandrere har vært for dårlig.
Dette må man gjøre noe med! Det er ikke bare et spørsmål om kvantitet her, at vi skal slå oss på brystet som omsorgsfulle nordmenn som tar i mot alle som vil til vårt vidunderlige land. Det burde i alle fall i tillegg vært et spørsmål om kvalitet. Hva slags liv kan vi tilby til de som kommer? Og hva har de å tilby oss? Hvordan skal vi sikre at de integreres og får samme rettigheter og muligheter som oss "entisk norske"? Hvordan skal man jobbe mot rasismen som vokser i samfunnet? Hvordan skal vi unngå at innvandrere bosetter seg i ghettoer og lever i små samfunn i samfunnet?
Det er denne diskusjonen vi burde ta. Og i den diskusjonen kan det godt hende at man bør eller kan konkludere med at vi må begrense innvandringen, i hvertfall for en periode, inntil vi har fått orden i de problemene som finnes allerede knyttet til innvandrere og integrering. Vi er som nasjon ikke tjent med store interne konflikter mellom grupper i samfunnet.
Jeg vil sammenligne det litt med familienivået. Det er flott om en familie kan ta til seg ett eller to fosterbarn som de inkluderer i sin egen familie, tar dem med på ferie og gir dem all den oppfølging som barn trenger. Men det blir ikke "enda flottere" om de lar døra stå åpen og tar inn 50 barn som ender med å sove på madrasser i kjelleren og må skaffe seg mat selv.
|