|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lommepenger i Bulgaria
I riktig gamle dager før det var vanlig med minibanker og kortautomater over alt var reisejekker et godt alternativ til å veksle valuta før reiser. Reisesjekker var nummerert og forsikret og kunne veksles inn i banker stort sett i hele verden. Man kjøpte reisesjekker i ulike valører (50 dollar, 100 dollar) osv. I noen land kunne reisesjekker også brukes som betalingsmiddel i butikker. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
|
Syden er jo ganske mye forskjellig. Jeg tror ikke vi hadde klart å bruke 1500 kr om dagen i Romania hvis ikke det også hadde inkludert shopping, billeie eller lignende. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Come what may...
|
Siden hun sist brukte det var i 1990. Så kan det da ikke være i veldig gamle dager. *Føler meg plutselig gammel*
|
|
|
#25 |
|
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Euro? Går det?
|
|
|
|
#27 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lommepenger i BulgariaVet det var noen få som hadde reisesjekker når jeg var på språkreise i 2001. Men jeg hadde visakort (14år gammel) så jeg slapp. Det var og et "ef-kort" man fikk kjøpt igjennom EF språkreiser som var som et visakort med en fast sum innpå. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Come what may...
|
Nå føler jeg meg hvertfall gammel!
|
|
|
#29 |
|
|
Siden man ikke kan veksle leva kontant her i Norge er det greit å ha med litt Euro. Euro kan veksles omtrent over alt og i hotellresepsjoner. Hvis man kommer på kvelden til et hotell som ligger litt unna en minibank er det veldig kjekt å kunne veksle litt småpenger i kontant slik at man kan få kjøpt litt drikkevann osv. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Truth is in the x-files
|
I våre dager brukes vel reisesjekker kun for å "hvitvaske" penger man har i utenlandske banker, som man ikke har oppgitt til skattemyndighetene ... :dulter:
|
|
|
#32 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Lommepenger i BulgariaMan trenger ikke ta med seg penger. Det er minibank på flyplassen, bare husk å ta ut før dere tar buss/taxi videre.
|
![]() |
| Emneord |
| bulgaria, lommepenger |
|
|