|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)
Ville tippe at fastlegen kan melde til folkeregisteret, og henvise til helsesøster og slikt? Blir vel i praksis samme arbeidet som de som føder hjemme uten hjelp av helsepersonell? Kanskje?
![]() |
#42 |
Epikur
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Men det er eh...rart, ikke sant? Hadde ikke du stusset om noen kom dinglende med et barn uten å ha en gravid-historie, uten adopsjonspapirer, uten noe? Bare en unge fra løse luften, liksom?
![]() |
#43 |
Mother of Dragons
|
Stusset!
![]() |
#44 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Hva lurer du på, Mim? Barn som fødes i utlandet, eller her i Norge? Med biologiske foreldre eller med donoregg/sæd?
![]() |
#45 |
Truth is in the x-files
|
Det eneste som funker i Norge er vel om en mann og en kvinne får barn, og at kvinnen deretter overlater foreldreretten til mannen. Partneren til mannen kan vel da få rett til å adoptere mannens barn så fremt ikke den biologiske moren motsetter seg dette. (Er det ikke det Anne Holt og de gjorde, og som tok så lang tid? Adopsjon av partners barn, that is) Det kreves et godt samarbeid med den biologiske moren, som jo har alle rettigheter på sin side.
![]() |
#46 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Jeg syns det er problematisk å selge bruk av kropp på den måten, rent medisinsk. På samme måte som salg av organer eller blod er det. Det bil alltid sette fattige mennesker i en situasjon der de kan bli medisinsk utnyttet.
![]() |
#47 |
Absolut ateist
|
Så lenge det ikke er lovlig i vestlige land, ja. Uten lovlighet med et godt rammeverk, vil det alltid foregå i det skjulte og det er da det er størst risiko for at ting ikke går skikkelig for seg. For alle parter.
![]() |
#48 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Jeg er ikke så sikker på om man kan regulere bort hele den riskoen uansett. Og jeg er slett ikke sikker på om "la oss få det inn i lovlige former, for det er enda verre når det foregår under jorden" er helt vanntett, ref. diskusjoner om narkotika og prostitusjon.
![]() |
#49 |
Slumrende Ullteppe
|
Og derfor mener jeg bestemt at det beste for alle parter ville bli å åpne for at bruk av surrogatmødre og donoregg blir lovlig, slik at man får (forhåpentligvis) trygge og gode rammer rundt dette.
![]() |
#50 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Det syns jeg ikke holder som argument, Inagh. Det vil alltid være behov for en masse ting som vi ikke ønsker. Dersom vi ikke ønsker at dette skal foregå, så kan vi ikke tillate det bare fordi "det ellers vil skje illegalt".
![]() |
#51 |
Absolut ateist
|
Jeg tviler på at narkomane og prostituerte må fremvise helseattester for seg og mannen, psykologiske tester, inntekt, skrive kontrakter og i det hele tatt.
![]() |
#52 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Det er vel det man har prøvd seg på med for eksempel medisinsk bruk av hasj og med offentlig kontrollerte bordeller. Men problemet mitt med å legalisere det man ikke liker, fordi det likevel skjer illegalt kommer ikke av at det er mulig eller ikke å regulere det (det er et annet poeng). Det går på at er det galt, så er det galt.
![]() |
#53 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)I USA må man nå vise frem politiattester, samt at de kjører kredittsjekk på deg og de som bor i husholdningen din.
![]() |
#54 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Gjentar: Argumentet om at det er vanskelig å regulere fullt ut har ingen sammenheng med argumentet om at det er problematisk å legalisere ting man ikke liker, fordi det uansett vil skje illegalt. :teskje:
![]() |
#56 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#57 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Jeg klarer ikke helt se sammenlikningen mellom lovlige surrogatmødre og legalisering av narkotika og prostitusjon, jeg. Men det kan være fordi jeg ikke klarer å se surrogatmødre som et onde, men snarere som noe som kan være en hjelp for å berike livet til mennesker som så inderlig ønsker seg barn, men som ikke helt får det til uten hjelp. Narkotika og prostitusjon klarer jeg ikke se på noe annet enn noe som er med å ødelegge livene til mange, mange mennesker.
![]() |
#58 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Da er jeg minst like blond, for jeg er helt enig med deg |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Poenget mitt er: Dersom man mener at NOE er etisk galt eller betenkelig (samme hva), så syns jeg ikke argumentet "det er bedre å få det over i lovlige former, så slipper man at det gjøres illegalt" er holdbart.
![]() |
#60 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Brennpunkt nå (21.30)Jeg synes ikke det er etisk betenkelig at noen vil bære frem et barn for noen som ikke kan bære det frem selv. Jeg synes derimot at det må være noe av det edleste man kan gjøre for et annet menneske. Synd at de som vil, og de som trenger det, ikke får lov. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|