Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-08, 11:18   #21
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Den er godkjent som bunad, men den offisielle bunadsnemda er nok mindre strenge enn det private bunadspolitiet.

Jeg synes at bunadsnemda sitt 2005-vedtak om å åpne opp for en kategori fem med alt mulig rart uten noe krav til rekonstruksjon og drakthistorisk kompetanse var mildt sagt pussig. Jeg har diskutert det med et par stykker i "bransjen" og det var visst et ønske om å "definere" denne kategorien, og så definerte man det som punkt 5, og glemte den lille detaljen at ingen utenfor rådet forholder seg til de forskjellige punktene. Selvfølgelig er mange av disse draktene dyre stasplagg, og flere av dem absolutt estetisk tiltalende! Og jeg skjønner godt at det er plagg man er glad i og bruker med glede! Men jeg er opptatt av bunad som et uttrykk for en folkedrakttradisjon, og på det punktet kommer de disse draktene til kort.

Når det gjelder sølvbelte til Gudbrandsdalsbunader, så er det et nyere påfunn. Det er ikke tradisjon for sølvbelter i Gudbrandsdalen, så vidt jeg vet er det funnet ett, og det har vært i bruk som brudebelte. Hvis man først har en bunad i kategori 1, 2 eller 3 så synes jeg man bør bruke tilbehør til bunaden som det er sannsynlig kunne vært i bruk på det stedet og i den tiden drakten stammer fra. F.eks blir det rart å bruke en jakke fra 1750 sammen med en bukse fra 1880, fordi man synes den buksa er "finest". Derimot blir det ikke rart å bruke et stakkestoff i en annen blåtone enn "standarden", ettersom ingen i ei bygd gikk rundt med identiske blåfarger på klærne. Eller når man vet importstoffer var i bruk til liv på bunader i Gudbrandsdalen i 1830-åra kan man godt bruke brokade like gjerne som damask. Fordi det er historisk sannsynlig ifht. tid og sted.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:24.