|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?Jeg synes det er ganske grovt å påstå eller insinuere at den borgerlige siden av norsk politikk, som altså representerer p.t. omtrent halvparten av den norske befolkning, mener at alle som er vanskelig stilt i samfunnet vårt skal klare seg selv. Velferdsmodellen har veldig bred politisk forankring i vårt samfunn, og selv Høyre ligger vel langt til venstre for de amerikanske demokratene i så måte. Innen velferd er det egentlig detaljer man diskuterer, og selvsagt til en viss grad innslag og omfang. Men det er ingen som mener at arbeidsledige ikke skal få trygdepenger, eller at ikke alle syke skal få behandling. Ingen skal sulte, og alle skal ha et godt skoletilbud. Det som er den største forskjellen på blokkene, er virkemidlene for å holde de økonomiske hjulene i gang.
![]() |
#2 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?
![]() |
![]() |
#3 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig. Det er omlag like grovt å påstå at alle borgerlige vil kaste vanskeligstilte ut i kulden som det er å insinuere at sosialistsiden vil ha middelmådighet og initiativløshet. Noen personer på begge sider kan gå langt i å mene ting som i praksis tilsvarer dette, men det dreper enhver saklig debatt å insinuere at et slikt karikert bilde gjelder for alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Epikur
|
Dette er en utbredt og beklagelig misforståelse, en klassisk ting vi på venstresiden blir beskyldt for å mene uten at vi mener det. Ingen på venstresiden ønsker at idealtid eller at de som er flinke skal holdes tilbake. Tilpasset opplæring med fokus på hver enkelt betyr ikke bare fokus på de dårlige. Det betyr også fokus på de gode og at de skal få strekke seg og nå sitt potensiale. De også.
![]() |
#5 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Det var betryggende å høre. Jeg regner med at alle lærere og skolepolitkerne fra venstresiden jeg hadde direkte eller indirekte kontakt med da jeg gikk på skolen er byttet ut, og at de nye er helt anderledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
Personlig tror jeg det finnes sosialistiske idioter og kapetalistiske kjernekarer (ja, kanskje noen damer også, men jeg fant ikke et positivt kjønnsnøytralt ord i denne sammenhengen
![]() |
#7 |
Ringskrømt
|
Ja, det er jeg (igjen) enig i. Mine uttalelser gikk ikke på befolkningen generelt, men FP.
![]() |
#8 |
Leser
|
Jeg vil tro at en del ting har endret seg nå. Personlig har jeg tydeligvis hatt en ekstremt innovativ lærer ettersom vi hadde ukesplaner, stasjonsundervisning og tilpasset undervisning allerede da. (Vi var bare seks elever fra første til sjette trinn, dette var nok et viktig moment, men vi hadde en veldig dyktig lærer også.)
![]() |
#9 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Det har det nok. Det tror jo jeg også. Men akkurat ukeplaner var forsåvidt et av virkemidlene som ble brukt for å hindre noen i å lære for mye gjennom å pålegge enorme mengder bortkastet arbeid på de som var i stand til å få det gjort da jeg gikk på skolen. Og det var naturligivs ikke alle lærerne på venstresiden som var udugelige den gangen heller, men tendensen var der helt klart. Og det er i den sammenhengen en enorm kontrast mellom disse to utsagnene (med mine uthevinger) fra denne tråden:
Det første er rimelig og balansert og gir grunnlag for å diskutere hva man kan gjøre i den grad «karikaturene» er et problem, det andre er ansvarsfraskrivelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Epikur
|
Jepp. Hadde det ikke vært slik ville det ikke blitt offentlig skole på Lille. Og det jobbes i hvertfall i Oslo SV med å finne en bedre formidling (og kanskje noen bedre formuleringer) på skolepolitikken.
![]() |
|
|