Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tror ikke på evolusjonen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-08, 19:51   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror ikke på evolusjonen

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg gikk på skole på 1900-tallet

Vi lærte forsåvidt også at rødhårete må ha rødhårete gener fra begge sidene, selv om foreldrene ikke trenger å se rødhårete ut. Og læreren sammenlignet det med brune øyne.

Jeg fikk aldri mere biologi på skolen, for jeg gikk ikke allmenfag.

Tror nok en del lærere har forenklet ting ja, for at det skulle være lettere å forstå.

Sånn sett er ikke blå øyne så veldig bra eksempel, da det jo ikke følger arvegangen sånn helt presist. Det er jo andre ting, spesielt sykdommer som derimot gjør det, men øyenfarge er vel kanskje mer pedagogisk tilgjengelig kanskje.

Gammel 14-03-08, 19:55   #2
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Tror nok en del lærere har forenklet ting ja, for at det skulle være lettere å forstå.

Sånn sett er ikke blå øyne så veldig bra eksempel, da det jo ikke følger arvegangen sånn helt presist. Det er jo andre ting, spesielt sykdommer som derimot gjør det, men øyenfarge er vel kanskje mer pedagogisk tilgjengelig kanskje.

Jeg husker læreren min brukte noe arvelige sykdommer som eksempel, både de som man må arve fra to foreldre, syke foreldre, ikke-syke foreldre osv.

Gammel 14-03-08, 20:01   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bedre med fruktfluer og kløverblomster, antagelig.

Men jeg hadde også en naturfaglærer som ikke kunne fatte at jeg med to blåøyde foreldre kan ha grønne, for da måtte jo min mor ha vært utro.

Svogeren min har mørkebrune øyne og er veldig mørk og begge svigerforeldrene mine har blå øyne. Det manglet nok ikke på mumling og tisking, tror jeg. Kjære har knallblå øyne. Men han har jo gener for brunt langt bak et sted, så vi har en bitteliten sjanse for å få et brunøyd barn.

Gammel 14-03-08, 20:07   #4
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Bedre med fruktfluer og kløverblomster, antagelig.

Men jeg hadde også en naturfaglærer som ikke kunne fatte at jeg med to blåøyde foreldre kan ha grønne, for da måtte jo min mor ha vært utro.

Mange forsto ikke at min bror kunne ha blå øyne heller, med brunøyd far. Som i tillegg ikke akkurat var Ola Nordmann heller.

Gammel 14-03-08, 21:28   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så egentlig (så fremt partene har hver sin farge) er det hipp som happ hvilken farge barna får? *Er brunøyd med to blåøyde barn* (Jeg kan også google, men hadde håpet på en mer ... folkelig forklaring.)

Gammel 14-03-08, 21:31   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så egentlig (så fremt partene har hver sin farge) er det hipp som happ hvilken farge barna får? *Er brunøyd med to blåøyde barn* (Jeg kan også google, men hadde håpet på en mer ... folkelig forklaring.)

Man vet jo ikke om den brunøyde har brunt gen dobbelt opp eller et brunt og ett blått.

Om en person med to brune gener får barn med en blåøyd, får alle barna brune øyne (fordi de alle får Bb som kombinasjon)

Gammel 14-03-08, 21:35   #7
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis tre av besteforeldrene har blå øyne, er det 50/50. Hvis den av foreldrene som har brune øyne ikke har noen forfedre med blå øyne, så får alle barna brune øyne. Med mindre det skjer en mutasjon.

Gammel 14-03-08, 21:35   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man vet jo ikke om den brunøyde har brunt gen dobbelt opp eller et brunt og ett blått.

Slik jeg forstod det, hadde man dette fra foreldrene. Så med en blåøyd mor, en far med brune, bærer jeg på blå gener ettersom jeg har brune. Og hvis mannen har blå, og begge foreldrene hans har blå, er sannsynligheten størst for at vi får et barn med blå øyne da det blå er (blir?) dominerende. Så mye visste jeg ...

Gammel 14-03-08, 21:38   #9
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Slik jeg forstod det, hadde man dette fra foreldrene. Så med en blåøyd mor, en far med brune, bærer jeg på blå gener ettersom jeg har brune. Og hvis mannen har blå, og begge foreldrene hans har blå, er sannsynligheten størst for at vi får et barn med blå øyner da det blå er dominerende. Så mye visste jeg ...

Blå er aldri dominerende. Det er nok med ett brunt gen for at barna skal få brune øyne.

Gammel 14-03-08, 21:41   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Blå er aldri dominerende. Det er nok med ett brunt gen for at barna skal få brune øyne.

Det er flest blåøyegener i familien til Skremmern, det er vel det hun mener, kanskje? Siden hun har blåøyd mor, så må hun selv ha ett blåøyegen, og siden mannen hennes har blå øyne selv, har han to blåøyegener.

Men det bør da bli 50/50-sjanse; dersom barnet får ditt blåøyegen, Skremmern, i tillegg til ett fra mannen, så blir øynene blå, men er det ditt brunøyegen som føres videre, får barnet brune øyne.

Gammel 14-03-08, 21:53   #11
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er flest blåøyegener i familien til Skremmern, det er vel det hun mener, kanskje? Siden hun har blåøyd mor, så må hun selv ha ett blåøyegen, og siden mannen hennes har blå øyne selv, har han to blåøyegener.

Men det bør da bli 50/50-sjanse; dersom barnet får ditt blåøyegen, Skremmern, i tillegg til ett fra mannen, så blir øynene blå, men er det ditt brunøyegen som føres videre, får barnet brune øyne.

Men 75% blå gener (alleler) gir bare 50% sjanse for blå øyne (fenotype). Genetikk er ikke demokrati.

Gammel 14-03-08, 23:07   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ah, I see. Takk Skilpadda.

Sist redigert av Skremmern : 14-03-08 kl 23:34.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 21:40   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Slik jeg forstod det, hadde man dette fra foreldrene. Så med en blåøyd mor, en far med brune, bærer jeg på blå gener ettersom jeg har brune.

Det er riktig.

Og hvis mannen har blå, og begge foreldrene hans har blå, er sannsynligheten størst for at vi får et barn med blå øyne da det blå er (blir?) dominerende. Så mye visste jeg ...

Du har Bb, mannen din har bb, så barna deres har 50 % sjanse for å få Bb (brune) og 50 % sjanse for å få bb (blå).

Emneord
arvelighet, darwin, evolusjon, gener, gud, statistikk, øyenfarge

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.