|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvordan vil du helst oppfattes? | |||
Jeg vil heller oppfattes som slem enn urettferdig |
![]() ![]() ![]() ![]() |
67 | 72,83% |
Jeg vil heller oppfattes som urettferdig enn slem |
![]() ![]() ![]() ![]() |
25 | 27,17% |
Deltakere: 92. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva er verst?
Jeg så en avisforside i dag om at noen mente man burde kunne få sykedager ved død i nær familie. Pr. i dag er det ikke slik, og man vil derfor kunne si til en mor eller far som har mistet barnet sitt at dersom de ikke kommer på jobb etter begravelsen, blir de trukket i lønn. Dette er rettferdig, ettersom det gjelder alle som unnlater å komme på jobb uten å ha sykemelding, men det vil ganske sikkert kunne oppfattes som slemt.
![]() |
#42 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva er verst?Jeg er helt enig i at Esme er kjempesmart og at hun forklarer godt hvordan hun tenker. Jeg fungerer likevel annerledes selv, og jeg ville synes det var verre om noen (inkludert meg selv) oppfattet meg som slem enn om de oppfattet meg som urettferdig.
![]() |
#43 |
Mother of Dragons
|
Hehe, jeg skrev vel selv i en tråd at jeg var kjempesmart (i selvtillit vs selvfølelsetråden) så da er det vel sånn da.
![]() |
#44 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Søkt eksempel da, for du kvalifiserer til sykmelding i den situasjonen du beskriver. Å følge regelene er ikke slemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Mother of Dragons
|
Nei, der er vi enige.
![]() |
#46 |
flisespikker
|
Sånn som jeg forstår det, så har man ikke uten videre krav på sykemelding ved død i nærmeste familie. Det var i alle fall det som var utgangspunktet for forsideartikkelen.
Jo, det er klart det kan være slemt å følge reglene, hvis reglene er "slemme". Hvis reglene f.eks. sier at ungene skal få ris hvis de brekker blyanten sin, eller at svarte ikke får sitte på bussen. Og også når det gjelder alminnelige, moderne regler, er det veldig vanlig å mene at det er "slemt" å følge reglene i enkelttilfeller dersom man mener at andre hensyn enn regelverket også burde spille inn.
![]() |
#47 |
Mother of Dragons
|
Nei, man kvalifiserer ikke til sykemeldig automatisk i sånne tilfeller.
![]() |
#48 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Hva er verst?
:endaensomsynesEsmeeretgeni:
![]() |
#49 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Hva er verst?Helst ingen av delene, men vil heller bli oppfattet som slem enn urettferdig.
![]() |
#50 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er verst?Med to barn på 8 1/2 og 6 år, så blir urettferdig ett litt barnslig ord for meg. Greier ikke helt å se at noen skulle kalt meg for urettferdig og ment det seriøt. (Kanskje jeg trenger en realitysjekk |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() |
#52 |
flisespikker
|
Man kan på sikt endre reglene, helt klart, så reglene blir snillere og man dermed kan være rettferdig og snill samtidig. Men i dag, når reglene er der, og er slik de er, og du er sjef og skal bestemme hvem som får lønn og hvem som ikke får det (eller du er lege og bestemmer hvem som kan få sykemelding) - hva gjør du da?
Jeg vil tro de fleste som ikke selv er 8 (eller 4, hvis vi snakker om leggetider) vil være enige i at det er rettferdig med litt forskjellige regler for 4- og 8-åringer.
![]() |
#53 |
By the Sea
|
Åh - ja da stiller det seg veldig annerledes.
Også var det noen som sa at rettferdighet kan telles? Var det Mim?
![]() |
#54 |
kan tilsettes alkohol
|
Poenget mitt var at det ikke føles rettferdig å sette en gruppe som helt klart bør få være hjemme fra jobb i en stor "hjemme-fra-jobb-uten-sykemelding"-kategori, selv om de hører hjemme der. Så å trekke dem i lønn ville føles bare slemt og ikke rettferdig fordi Jensen som ikke gadd å komme på jobb fordi han var fyllesyk også ble trukket i lønn. Å følge reglene strikt er heller ikke alltid rettferdig. Det var det jeg mente med å dele det inn i "riktige" kategorier før man kan avgjøre om det blir urettferdig eller slemt.
Det du sier her viser jo egentlig at også urettferdig er en subjektiv følelse.
Denne inndelingen har helt klart ikke noe med saken å gjøre, så ja, det blir urettferdig. Min oppfatning av inndeling av hvem som var hjemme uten å ha sykemelding ble like urettferdig, selv om den etter dagens regler er rett. Så svar på ditt spm om hva jeg ville gjort som sjef eller lege; jeg ville enten betalt ut lønn eller skrevet en sykemelding. Å ikke gjøre det blir paragrafrytteri for meg.
![]() |
#55 |
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er verst?Jeg vil heller oppfattes som slem enn urettferdig.
![]() |
#56 |
flisespikker
|
Enig. Man velger ut fra det man selv mener er et forsvarlig rettferdighets- og snillhetsnivå.
![]() |
#57 |
flisespikker
|
Javisst! Det er subjektivt, alt sammen. Det baserer seg på hva man selv mener er viktig, og det er ikke mer rasjonelt å være opptatt av rettferdighet enn av snillhet (og heller ikke omvendt) - selv om de fleste vil prøve (og mange vil greie) å komme med rasjonelle begrunnelser for sin egen oppfatning.
![]() |
#58 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Hva er verst?Jeg skjønner at det er svært mange forskjellige oppfatninger av hva som er slemt her…Jeg er ikke helt enig i definisjonene.
![]() |
#59 |
flisespikker
|
Men poenget er ikke hva som er slemt - poenget er hva du vil synes om at noen andre oppfatter deg som slem.
![]() |
#60 |
kan tilsettes alkohol
|
Spørsmålet ville vært lettere å svare på om det ble spurt om man helst ville oppfattes som rettferdig eller snill. Å si at man heller vil være slem enn urettferdig blir vanskelig fordi slem er et belastet ord.
![]() |
|
|