Sv: Din beste chili con carne
Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.
Det er ikke vanskelig! Får MASSE skryt for denne og lager den ofte. Det er aller best om man bruker de økolgiske tortillachipsene fra Santa Maria til, de er tynnere og mer sprø enn vanlige. Den grillede paprikaen er det som gjør hele retten. IKKE dropp dette. Den steker et kvarters tid mens man lager det andre og så har man det bare oppi. Bruk søtpaprika (de lange). De er best.
Chili con carne (VG)
2 røde paprika
2 gule løk
4-5 fedd hvitløk, skrelt og finhakket
1/2 kg kjøttdeig
2 tomatbokser
1 spiseskje tomatpuré
3-4 soltørkede tomater, hakket
3 gulrøtter, skrelte og kuttet i biter
2 bokser bønner (f. eks kidneybønner)
1 ts kumin
1 ts koriander
1 chili
1 ts chilipulver
Evt: rømme og tortillachips
Forvarm ovnen til 180 grader. Skjær paprikaen i skiver og legg dem i en ildfast form med skinnsiden opp. Ta dem ut når de begynner å bli temmelig svarte, ca. 10-15 minutter.
Ta dem ut og hakk dem grovt. Finhakk to gule løk. Stek den blankt i en stor gryte.
Ha i hvitløk og stek i omtrent ett minutt til. Ha i kjøttdeig og stek på middels varme til den får litt farge. Ha i tomatboksene og tomatpuré. Ha i gulrøtter og bønner.
Smak deg fram med kumin og koriander. Finhakk chilien og ha den i gryten (mer chili? Ha i chilipulver, men smak deg fram. Det er veldig sterkt). Ha i den hakkede paprikaen og la det koke i ca. 30-45 min.
Server eventuelt med rømme og tortillachips.
Hvor mange ganger må jeg gange denne når jeg skal ha til 10 pers.
Lar den seg lage dagen i forveien?
Kan man servere foccatia til ? Ris? Salat?
|