Sv: Stigmatisering av overvektige
Opprinnelig lagt inn av DM, her.
....
Og så hva dette har med overvekt å gjøre, jeg er jo syk, - men jeg kunne like godt lagt skylden på undervekten. Og jeg ser også at mange overvektige har endel livsproblemer som gjør at de blir overvektige, og det er ofte slik jeg har erfart det mye sammenfallende med dem som tenker og opplever det som Divine og Maz beskriver om andres oppførsel ifht dem og overvekten / vektnedgangen deres. Jeg har enda ikke hørt dem som er overvektig og lever fint med det klage over noe slikt.
Det jeg prøver å si er at humør, livsproblemer, utstråling, holdninger og hvordan vi tolker ting virker inn på hvordan vi opplever hverdagene våre og medmenneskene våre i veldig stor grad.
Jeg går heller ikke rundt og sier jaja det er fordi jeg er feit, så kokko er jeg ikke. Men jeg har variert mye i vekt og jeg har opplevd hvor forskjellig folk forholder seg. I perioder har jeg levd godt med overvekten min og hatt det veldig bra med meg selv. Og jeg har da ikke trodd at det at enkelte ikke virker interessert i å kjenne meg som relatert til vekten min. Men når jeg så går ned i vekt og de plutselig er imøtekommende for så å endre seg igjenn når jeg går opp så tror jeg ikke det er så enkelt at det er min innbildning.
Jeg tror ikke det er bevisste holdninger hos disse menneskene heller, jeg tror det er veldig ubevisst. At feite mennesker ilegges en del karaktristikker er vel dokumentert. Dette er heller ikke bevisst hos folk.
Jeg er av de som helst ikke vil ha så mye oppmerksomhet for kiloene jeg går ned. Jeg har blitt rusa av det før og det gjør ikke dagen min på noen som helst måte.
At slike observasjoner som MANGE overvektige gjør seg avskrives som deres endrede selvfølelse når de går ned i vekt gjør meg ganske så irritert.
|