|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektige
Overvekt er jo et stort helseproblem i Norge/Vesten, og helt sikkert større enn undervekt. Men selv om enkeltindividers undervekt ikke er et stort helseproblem på samfunnsnivå, så er jo et undervektig kroppsideal og relaterte spiseforstyrrelser et veldig stort problem, det også - kanskje mer når det gjelder samfunnets (og individenes) mentale helse? - og det er jo relevant både for under- og overvektige. Du verden! Ja, det var jo en skikkelig "smellfeit" dame de hadde valgt ut også, da.
![]() |
#2 |
intro
|
Nei, det er jeg helt enig i - håper ikke det så ut som om jeg prøvde å skrive noe annet.
![]() |
![]() |
#3 |
flisespikker
|
Absolutt ikke.
![]() |
#4 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeDet JEG tenker på i forhold til stigmatisering av overvekt og undervekt, er som overvektig så blir man sett på som dum, lat osv. Er man undervektig så blir man mer sympatisert. Har en venninne som er tynn og i en periode var hun veldig undervektig. Det vi rundt reagerte på var om hun muligens var syk, vi var oppriktig bekymret. Jeg derimot som er det motsatte får ikke den bekymringsdelene. Det hagler med gode råd(det gjør det til undervektige og altså) Man bli neglisjert i helsevesenet og vi blir sett på som ekle skapninger som lite er verdt.
![]() |
Emneord |
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt |
|
|