Sv: Fattigdom i Norge i dag
Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.
Det er kommet noe i sosial-lovgivingen eller rettningslinjene for sosialkontor at man kan søke om støtte fra sosialkontoret dersom man har lav inntekt, inntil 3000 pr år pr barn, faktisk, men det er en viss egenandel, men jeg vet ikke hvor mye den er på.
Ei jeg jobber med i organisasjonslivet jobber i resepsjon på sosialkontor, så hun ga meg det tipset en gang, dersom jeg eller andre var i den situasjonen at vi kanskje trengte det, den gang vi hadde en inntekt.
Jeg har ikke hørt om dette med egne normer i forhold til fritidsutgifter til barn, de statlige retningslinjene for sosialhjelp ligger her. Disse er kun veiledende, og kommunene kan derfor velge å legge seg lavere enn dette om de ønsker det. En del kommuner har muligens interne normer som er spesifisert nøyere, f.eks i forhold til fritidsutgifter til barn. For de som er interessert i tallene som kommer fram av linken er dette hva staten mener at folk bør greie seg på per måned dersom man holder husleie/boutgifter og strøm utenfor. (I praksis varierer satsene ganske mye mellom kommunene.) Som det framkommer er fritidsutgifter i utgangspunktet inkludert. Min erfaring er at man følger lovens oppfordring om å særlig vektlegge barns behov, og at det innvilges stønad til fritidsaktiviteter, ferietur (etter nøktern standard riktignok) og lignende til barnefamilier som mottar sosialhjelp - og at dette gis i tillegg til livsoppholdsstønaden. Dette varierer nok noe fra sted til sted, og det er absolutt viktig med fokus på temaet.
Sist redigert av Irma : 25-02-08 kl 21:31.
|