Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Italiensk pizzabunn, trenger råd og vink

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-08, 11:37   #1
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Italiensk pizzabunn, trenger råd og vink

Når jeg en sjelden gang lager pizza, ender den alltid som min mors: urnorsk med tjukk bunn. Men jeg vil prøve å lage sånn tynn og elegant italiensk pizzabunn. Kan jeg få oppskrift, råd og vink inn med teskje?

Helst ville jeg kunne forsteke bunnene, også la dem hvile mens jeg henter i barnehagen, sånn at guttungen kan være med å velge fyll. Går det an?

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:42   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Italiensk pizzabunn, trenger råd og vink

Jeg aner ikke, men er det ikke logisk at det må mindre gjær i deigen? La den heve mindre?

Aner virkelig ikke, men skriver det likevel så får jeg sjekket om jeg har rett.

Gammel 22-02-08, 11:42   #3
Corbeille
...med jordbær...

Corbeille sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Corbeille er litt kul
Standard

Denne bruker jeg - den er superenkel

2 pizzabunner:
500 g mel
1 pk tørrgjær
1 ss salt
3 dl lunkent vann
2 ss olivenolje

Bland sammen mel, salt og gjær. Tilsett vann og olje og elt det godt sammen til du får en smidig og fin deig. Blir deigen for tørr tilsett mer vann, blir den for bløt tilsett mer mel. Deigen skal ikke heve. Kjevle deigen til 2-3 mm tykkelse uten å heve deigen. Legg bunnen på en stekeplate og prikk den godt over det hele med gaffel.

Forstek bunnen til den får lysebrune prikker på toppen. På 220 ºC i ca 6 min i vanlig stekeovn, 2-3 min i pizzaovn. Ferdigstekte bunner kan fryses.

Corbeille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:43   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager alltid en stabel med (italienske) pizzabunner som jeg halvsteker med tomatsaus før jeg fryser dem ned. Når vi skal ha pizza så er det bare pyntingen som gjenstår og den er overstått lenge før ovnen er varm.

Jeg lager bare med hvetemel, salt, gjær og vann. Pleier vel å ta utgangspunktet i 1 liter vann (45 grader), tilsetter gjær og salt og så tilsetter hvetemel til deigen slipper bollen. Deler deigen i emner med en gang (ellers rekker de å heve forskjellig i mellomtiden) og kjevler ut til tynne, tynne, tynne leiver. Pizzabunnen rekker å heve litt + sjokkheve litt i ovnen. Smører ut tomatsaus (jeg lager i samme slengen tomatsausforråd) og halvsteker pizzaene til tomatsausen har blitt "tørr".

Gammel 22-02-08, 11:44   #5
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Det skal jeg klare. Tusen takk for oppskrift.

:skrider til verks med det samme:

Gammel 22-02-08, 11:44   #6
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Søster:

Hvis du bytter ut vannet med blå farris blir deigen enda bedre å jobbe med.

Gammel 22-02-08, 11:49   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Dette skal vi ha til middag i dag!!

Blå farris er uten smak sant? Har nemlig masse kulsyrevann ting etter bryllupet i boden.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 11:57   #8
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å bake ut med olje istadenfor mjøl er også lurt. Då vert botnen sprø og snasen.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 12:16   #9
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Standard

Skal prøve farris og oljetipsene neste gang. Brukte ikke mel til utbakingen nå, deigen var fin og smidig av seg selv, var jo litt olje i den. Bunn to av tre står i ovnen nå. Eneren ble kjelmpefin, jeg kommer til å gjenta denne suksessen.

Gammel 22-02-08, 12:16   #10
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Dette skal vi ha til middag i dag!!

Blå farris er uten smak sant? Har nemlig masse kulsyrevann ting etter bryllupet i boden.

Jøss, hadde du bryllupet ditt i boden?

Jeg klarte ikke å la være

Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 12:22   #11
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jepp! kjempefint å gifte seg i boden. Bare å prøve!

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 12:42   #12
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lagt inn et par oppskrifter i Irmas kokebok. Bruk pizzastein, det synes jeg gjorde stor forskjell. (Har kun prøvd det på grill, men det skal kunne brukes i vanlig stekeovn også.) Bunnen blir mer tynn og crispy.

Gammel 22-02-08, 14:27   #13
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jøss, hadde du bryllupet ditt i boden?

Jeg klarte ikke å la være

Gammel 22-02-08, 21:02   #14
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

I denne tråden beskriver jeg pizza a la Trond Moi som vi pleier å lage.
http://www.foreldreportalen.no/forum...ead.php?t=8932

Sitat:

Pizza Moi /tynne italienske saftige pizzaer

Bunn
(4-5 små pizza)
½ kg mel
1 pk tørrgjær
1ss salt
3 dl lunkent vann
2 dl oliven olje (jeg bruker litt mindre tror jeg)

Bland sammen mel, salt og gjær
Tilsett vann og olje og elt det godt sammen til du får en smidig og fin deig. Blir deigen for tørr tilsett mer vann, blir den for bløt tilsett mer mel.
Del deigen i 5 deler og kjevle delene til 2-3 mm tykkelse uten å heve deigien.
Legg bunnen på en stekeplate og prikk den godt over det hele med gaffel.
Forstek bunnen til den får lysebrune plikker på toppen. På 220C i ca 4 min i vanlig stekovn, 2 – 3 min i pizzaovn.
Ferdigstekte bunner kan fryses.

Pizzasaus –
1 boks hakkede tomater
1 glass tomatpurè
1 tomatprurè glass med lunkent vann
salt
pepper
1 stor ts tørket oregano
olivenolje

Saus:
Bland tomatpurè, vann og hakkede tomater med litt salt, pepper og oregano.
Spe med oljen og smak til med salt og pepper.

GJØR DETTE:

Smør et tynt lag med pizzasaus på en forstekt bunn. Dekk pizzaen med Norvegia ost i skiver, ha på salt, nykvernet pepper og tørket oregano

Stekes i vanlig ovn på 220 i ca 8 – 9 min.
Pizzaen er ferdig når osten er gyllen og sprø

(Veldig godt med spekeskinke på!!)
Jeg slenger litt ruccola over når den er ferdig.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 21:25   #15
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har lagt inn et par oppskrifter i Irmas kokebok. Bruk pizzastein, det synes jeg gjorde stor forskjell. (Har kun prøvd det på grill, men det skal kunne brukes i vanlig stekeovn også.) Bunnen blir mer tynn og crispy.

Pizzastein er et must når man skal lage italiensk pizza.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 21:27   #16
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Pizzastein er et must når man skal lage italiensk pizza.

Nja, must og must. Vi brukte bakestein før, men i nyhuset har vi ovn med pizzafunksjon (undervarme) og pizzaen blir like bra på den måten som med bakestein.

Gammel 22-02-08, 21:30   #17
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Nja, must og must. Vi brukte bakestein før, men i nyhuset har vi ovn med pizzafunksjon (undervarme) og pizzaen blir like bra på den måten som med bakestein.

Det kan være. Jeg har ikke slik ovn, men med bakesteinen så blir det bra. Også er det billigere enn å måtte kjøpe seg ny ovn da

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
pizza

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.