|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?Absolutt. Og hvis jeg fikk velge, og det ikke var noen som måtte ha et av min organer for å overleve, ville jeg helst at kroppen min skulle bli gitt til en gal vitenskapsmann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?Organdonasjon ja, men ikke hele kroppen til forskning eller medisnstudenter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
One of These Days
|
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?Jepp, jeg er veldig positiv til organdonasjon. Har informert broren min og mannen min om dette. Medisinstudenter kan gjerne få lov til å øve seg på meg også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?ja.
![]() |
#65 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?Jeg donerer bort alt noen trenger - har et donorkort liggende som bare skal fylles ut. Når det gjelder om jeg skal gi kroppen min til forskning, så er jeg litt i tvil. Liker ikke helt tanken, men på den andre siden: hvis det at studentene skjærer i min døde kropp gjør at de blir flinkere til å operere i min sønns levende kropp, så er jeg jo ikke i tvil. Jeg tror jeg lar mine etterlatte avgjøre det.
![]() |
#66 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?Ja både til organdonasjon og forskning.
![]() |
#67 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?Nei, jeg ville ikke donert bort kroppen min. Derimot ville jeg donert bort brukelige organer. Men kroppen min skal i jorda.
![]() |
#68 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?Når jeg er dø, så kan de ta alt de trenger, og gi resten til forskning. Men barna mine tror jeg ikke jeg hadde orket å gi til forskning, da bare organer. Er det 7 stk som kan brukes?
![]() |
#69 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?Ja, jeg har donorkort i pengeboka. Forøvrig har jeg ett litt todelt forhold til dette. Det er en ting å gi bort hjertet sitt til noen, men hvor lyst har jeg til at studenter skal skjære i hjertet mitt for å forske/lære om det? - Det er jo vel så viktig at man lærer som slikt, men tanken blir liksom ikke så edel da
![]() |
#70 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?Selvsagt! Kroppsdeler og organer er ikke noe jeg har bruk for når jeg en gang i tiden forlater livet. Jeg tror likevel at selve legemet mitt skal kremeres.
![]() |
#71 |
kåt vikingbrud
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?
Det er dessverre samme grunn som jeg har. Jeg er jo prinispielt for at kroppen min skal kunne forskes på, men har lite lyst til at en av armene mine skal bli med på nachspiel uten resten av meg..
![]() |
#72 |
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
Ja det vil jeg.
![]() |
#73 |
Alltid motsatt
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?Jupp, jeg har donorkortet på meg. Hvis jeg skal dø, så har jeg fint lite brukt for organene mine.
![]() |
#74 |
godtemonster
Galgenhumor blant medisinstudenter og liknende rundt døde kropper er vel en måte å håndtere det ubehagelige og overveldende ved å håndtere og skjære i døde kropper på. Mange er sikkert nødt til å skape avstand til det hele for å mestre situasjonen og gjør det gjennom for eksempel vitsing. Jeg tror ikke de har noe mindre respekt for menneskelivene kroppene representerer for det. Om en medisinstudent vil vitse om mine umake pupper eller noe når jeg er død, så må de gjerne gjøre det - det går jo ikke ut over døde meg og de kjente jo forhåpentligvis ikke meg eller visste noe om livet mitt. Men de kan de så absolutt holde humoren seg i mellom.
![]() |
#75 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?Greit nok at de ikke er gamle nok til å takle livets realiteter, men vitsing om en kropp de skjærer i er fader meg ikke mye greit.
![]() |
#76 |
Mother of Dragons
|
Det er ikke godtatt eller vanlig oppførsel å komme med kommentarer om likene man dissekerer. Derimot er det mye diskusjoner og informasjon i forkant og spesielt om at man skal være ydmyk overfor de som har donert kroppen sin.
![]() |
#77 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?Jeg stiller meg litt undrende til de som gjerne donerer organer til de som måtte trenge det, men ikke til forskning. Hvordan skal neste generasjon leger opparbeide seg kompetanse hvis de ikke også får øve seg på menneskeorganer? |
![]() |
![]() |
#78 |
godtemonster
Godt å høre, og det skulle bare mangle. Jeg synes jo ikke at flåsing over døde kropper burde være godtatt, på ingen måte, men jeg kan forstå hvordan det blir sånn. Det jeg skrev er mer et argument overfor meg selv for at det ikke er "farlig" å donere bort min avsjelede kropp som ikke har noe med meg å gjøre lenger.
![]() |
#79 |
fri
|
Jeg tror ikke det er en automatisk sammenheng mellom det å ikke kunne gi blod og å kunne donere organer. Selv kjenner jeg faktisk en som har en sykdom som utelukker ham fra å donere blod, men som samtidig er den eneste levende i Norge som har donert bort sitt eget hjerte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Studenten
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?Ja og ja.
![]() |
Emneord |
organdonasjon |
|
|