|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VG
Jeg tror hvor "ærlige" de er varierer fra skole til skole. Jeg oppfatter de fleste som åpne om det, men at "folk flest" ikke skjønner at en Steinerskole er en skole med et annet livvsyn. Det er ikke bare et pedagogisk valg, men et livssynsvalg å sende barn på Steinerskole. Steinerpedagogikken er jo antroposofi, ikke spesielt tildekket engang.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGDet er ikke første gang jeg har hørt saker om forskjellige steinerskoler rundt om kring i landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg har venner som har opplevd lignende ting.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Ulvund voldsomt ut mot Steinerskolen i dagens VGJeg vet ikke veldig mye om Steinerskolen da jeg aldri har vurdert å bruke noe annet enn den offentlige nærskolen for mine unger, men det er ingen tvil om at det finnes mindre ressurser til å ivareta barn med spesielle behov på private skoler. |
![]() |
![]() |
#5 |
Sviiisj!!
|
For mine foreldre var det et pedagogisk valg å sende oss på Steinerskolen. Pedagogikken er jo det den er, uansett om man velger å tro på antroposofi eller ikke. Det vi opplevde av religiøsitet var at vi måtte si et kristent morgen-vers hver morgen, samt at kristne høytider ble feiret (men aldri i kirken). Jeg oppfattet såvidt at eurytmien (en slags dans vi drev veldig masse med) hadde noe med energi å gjøre eller noe sånt, men utover det var det veldig lite mystisk det vi drev med i det daglige.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
Det er greit nok at man ikke opplever det som religion eller livssyn, men mye av det er det jo, like fullt. Feiring av ørtifjørti sankter, diverse festivaler og overgangsriter med riddere og slikt, historiefortellingene knyttet til fødselsdager, når barn er klare/ikke klare for diverse typer læring osv. Og i de mer ekstreme tilfellene - at barn får de foreldrene de fortjener, siden de velger dem selv.
![]() |
#7 |
Sviiisj!!
|
Ja, det høres jo ekstremt og ille ut. Jeg beskrev bare hva jeg selv opplevde, og jeg kjenner meg i alle fall ikke igjen i noe av dette! Ingen overgangsriter, ingen feiring av sankter (bortsett fra st.michael, kanskje, men mer i form av eventyr), og ingen sa et kvekk om foreldrene våre
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
Det igjen sier jo litt om kvalitetsforskjellene på Steinerskolene. De søm ønsket mer av selve livssynet vil jo da ha savnet det på din skole, men de som "bare" vil ha pedagogikken ville syns det var strålende.
![]() |
|
|