Sv: Barneombudet er ute
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
Jeg synes det er skremmende at ikke regjeringen selv ser at det fort kan bli en interessekonflikt her. En helt annen sak, men senest i forrige uke avslo regjeringen opposisjonens krav om en uanhengig gransking av omstendighetene rundt terroraksjonen i Kabul, under påskudd av at UD klarer dette selv. Jeg synes dette understreker manglende fokus på habilitet og uavhengighet, som er bærebjelker for å bli tatt seriøst.
Jeg er ikke helt enig med deg i dette. Det er alltid noen som ser etter konflikter med lys og lykte, og det har man funnet i barneombudsaken ved at ministeren og barneombudet har vært med i det samme kvinnenettverket. Dette er et nettverk veldig mange kvinnelige jurister er med i og som ikke nødvendigvis fører til nære vennskap og habilitetsspørsmål. Jurist-Norge er ikke spesielt stort, og det skal ikke mye til at to jurister en gang har deltatt i den samme revyen, undervisningen eller nettverket.
Når det gjelder den andre saken du nevner synes jeg det har vært ufint av opposisjonen å slå politisk mynt på en slik sak. Det er bra regjeringen ikke lar seg rive med av opposisjonen og medias "hvem sin skyld var dette, vi må ta noen".
|