Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Lukt på et soverom

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-08, 00:03   #61
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lukt på et soverom

Huff da Bella. Håper det løser seg.
Forferdelig kjedelig!

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 00:15   #62
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes dette minner om fukt jeg. Enten i gulv, eller rundt vinduer kanskje?

Har du varmekabler på rommet? Det kan i såfall være årsaken til at lukten varierer i styrke.

Jeg hadde en gang satt en søppelpose ved kjøkkendøra vår. Det jeg ikke viste var at posen var lekk, og det rant ut noe søl, som la seg under dørstokken. Det stinket noe så for jævlig på kjøkkenet etter en stund, og jeg vasket alt jeg kunne finne der ute, uten hell. Lukta ble værende, og det var tidvis mye lukt, og så plutselig mindre. Mye når gulvvarmen varmet, og mindre når den var av.

Kilden til det fant jeg først da jeg la meg ned og saumfarte gulvet, med nesen... Så sikkert innmari teit ut, men jeg holdt på å klikke av den lukta.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 00:16   #63
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mus lukter ikke mer enn 2-4 uker selv nå om vinteren - diskuterte nettopp dette med en nabo som har fått lukt i huset og der var vi skjønt enige! :bor på landet i kornåker i gammelt hus og har erfaring:

Rommet er over vaskerommet - er det lufting opp og ut fra vaskerommet? I utgangspunktet skal lufting (eller egentlig er det vel inntak) fra våtrom/do og slikt gå opp og ut over tak, men i eldre hus hender det ofte at de stopper opp i loftet. Hvis filteret ikke fungerer ordentlig kan det komme ut vond lukt fra lufterøret. Når været slår om kan den lukta slå "ned" i huset i stedet for opp i loftet, fordi den kaldere lufta presser den varmere lufta (med lukt) nedover. Eller kanskje et slikt lufterør inne i en vegg/sjakt kan ha fått en liten lekkasje? Det kan jo være at sånn lufting over tak også slår ned, men det skal nok mer til å få lukta inn i huset da.
Du kan få lignende effekt fra vedovner også gjennom pipa ved væromslag, men da lukter det ... annerledes.

Er lukta bare på hennes rom? Eller er den i mer av huset hvis det hadde stått stengt av også?

Har du sjekket om alle vannlåsene er greie? Hvis vannlåsene blir stående ubrukt kan vannet "råtne", det fikser du kjapt ved å helle nedi en bøtte vann i hvert av slukene i huset.

Råte i vaskerommet? Sjekk taket, ser du noen "vabler" der? Ru områder? Maling som skaller av? Sorte eller grå flekker/prikker?

Sist redigert av m^2 : 05-02-08 kl 08:48.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 00:53   #64
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jakten på lukten begynner nesten å bli litt spennende.

Gammel 05-02-08, 00:56   #65
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Jeg følger også spent med.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 01:06   #66
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har funnet ut at gjenglemt sitrus lukter sippuliouagedidivondt!!: opplyser:

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 08:04   #67
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Er det ventiler i vinduet på rommet? Står de åpne?
Kan vinduet evt settes på en liten gløtt, også om natten?

Dårlig utlufting på et soverom kan skape vond, innestengt lukt.

Gammel 05-02-08, 08:49   #68
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det fukt på innsiden av sovevinduene om morgenen forresten? Det tyder også på dårlig lufting som malena skriver om. Da hjelper det hvertfall med ny lufteluke

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 09:47   #69
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Rart det her altså, for i natt så hadde hun ett uhell.
Ikke på sitt eget rom da, men i storesøster sin seng.

Hun har aldri vært sengevæter. Troll i ord?

Jeg hadde nok forsøkt å bære ut madrassene og teppene, luftet godt og så kjent etter.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 22:20   #70
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Jeg følger også spent med.

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Er det ventiler i vinduet på rommet? Står de åpne?
Kan vinduet evt settes på en liten gløtt, også om natten?

Dårlig utlufting på et soverom kan skape vond, innestengt lukt.

Ja, det er ventiler på vinduet. De står åpne hele året. Vinduet står stort sett også på gløtt, pga lukten ...

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Er det fukt på innsiden av sovevinduene om morgenen forresten? Det tyder også på dårlig lufting som malena skriver om. Da hjelper det hvertfall med ny lufteluke

Nei. Det er det ikke ...

Men, nå skal dere få høre ...

Jeg TROR jeg kan ha funnet kilden!

I går tok jeg nok en runde inne på rommet, og fant en pose.

Nei, den inneholdt ikke mat eller råtten frukt. Ei heller rekeskall eller gamle bleier.
Men, det er en pose som jeg har fått av mammaen min. En pose med gamle sko og diverse til små babyer. Den posen har blitt oppbevart i en bod i mange år, og glemt bort. Og i boden ble det vannlekkasje. Og alt som lå der ble ødelagt ... Det er ikke sånn jordslag på tingene, men LUKT!
Det STINKET av posen, og det stinket gammelt ... Kan ikke skjønne at jeg ikke har sett eller LUKTET meg frem til den før?

Uansett, posen ble fjernet i går, og skapdører og vinduet hat stått på gløtt siden. Jeg har ikke vært der oppe igjen enda, men jeg skal det snart.
Og jeg er så spent! Tenk om lukten er borte?

Fortsettelse følger.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 22:30   #71
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

:håper:

Gammel 07-02-08, 23:29   #72
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Oi, så spennende! Håper så inderlig at lukten blir borte nå!!

Gammel 07-02-08, 23:38   #73
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Da håper vi det er posen som er synderen!

Hvis det er eller har vært fuktighet i veggen kan det være en soppskade. Men det bør jo være en kilde til sopp, og kilden er altså fukt. Lekkasje fra taket, rundt vinduene, kondens i gulvet eller veggene pga fukt fra vaskerommet. Siden det er ventiler i rommet og de står åpne betyr det at fuktighet som produseres i rommet når man sover der blir luftet ut, og det bør ikke bli muggskader da. Står det møbler inntil yttervegger på soverom kan det faktisk bli mugg på baksiden hvis man ikke lufter skikkelig. Har også sett mugg bak et bilde faktisk den gang jeg var mer aktiv i soppskader enn nå.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 23:44   #74
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Fuglereir i ventiler lukter også dårlig.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 00:40   #75
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Fuglereir i ventiler lukter også dårlig.

Og brent barn lukter ille. :gammelt ordtak:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 14:36   #76
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Hvordan lukter det i dag???? *spent*

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 21:02   #77
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Og brent barn lukter ille. :gammelt ordtak:

Gamle speidere dør ikke, de bare lukter sånn.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 21:35   #78
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Jeg TROR jeg kan ha funnet kilden!

I går tok jeg nok en runde inne på rommet, og fant en pose.

Nei, den inneholdt ikke mat eller råtten frukt. Ei heller rekeskall eller gamle bleier.
Men, det er en pose som jeg har fått av mammaen min. En pose med gamle sko og diverse til små babyer. Den posen har blitt oppbevart i en bod i mange år, og glemt bort. Og i boden ble det vannlekkasje. Og alt som lå der ble ødelagt ... Det er ikke sånn jordslag på tingene, men LUKT!
Det STINKET av posen, og det stinket gammelt ... Kan ikke skjønne at jeg ikke har sett eller LUKTET meg frem til den før?

Uansett, posen ble fjernet i går, og skapdører og vinduet hat stått på gløtt siden. Jeg har ikke vært der oppe igjen enda, men jeg skal det snart.
Og jeg er så spent! Tenk om lukten er borte?

Fortsettelse følger.

Se der, ja! Det kan nok utmerket godt være kilden!
Da håper vi på det!

Gammel 08-02-08, 21:43   #79
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Det lukter mye mindre der nå, henger litt igjen bare ... Så jeg tror absolutt dette var kilden. Har vasket godt neders i skapet der posen lå, og lufter enda. Håper det er helt borte snart.

Takk for innspill og engasjement.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 21:58   #80
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Godt det ikke var sopp i tak/vegger!

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.