Sv: Steinerskolen - erfaringer?
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Jeg kjenner godt til Steinerskolen, ettersom nesten alle søskenbarna mine har gått der, og jeg ville aldri ha sendt ungene mine dit. Ikke fordi de som går på steinerskolen er "rare", men fordi undervisningen i naturfag, matte og gym suger hoppetau, at jeg er uenig i pedagogikken, at man er skeptisk til PPT og at jeg mener både Goethe og Steiner har et menneskesyn jeg ikke er helt enig i.
Gidder du fortelle litt mer om du ikke liker med menneskesynet til Steiner? Jeg har bare fått med meg vage antydninger i retning facisme?
Steiner var også "oppfinner" av biodynamisk dyrking av vin. På det feltet er det jo noen elementer som er logiske og basert på naturfaglige sammenhenger (f.eks å plante når tyngdekraften er sterkest slik alle naturfolk gjør), mens annet er borti staur og vegger tullete (f.eks la en okse med horn gå gjennom vinmarkene slik at hornene kan få kontakt med utenomjordiske krefter som er bra for plantene). Er det slik med pedagogikken også, altså at man kan underbygge den vitenskaplig et langt stykke på vei, men at tar man den helt ut blit det bare fjas og tull?
|