Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Kresne" unger og usunn mat

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 12:31   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Mat skal være hygge og glede, ikke tvang og mas.

Jeg har utrolig liten sans for kresenhet, og voksne kresne har jeg rett og slett lyst til å fike til. Allergier og intoleranser, sykdom og annet hører slettes ikke hjemme i denne dskusjonen, her handler det om unger flest, gjør det ikke?

Mat må være godt, og første regel er vel at man tilbyr ungene sine skikkelig god kvalitetsmat. Det kan godt være pølser en gang i blant, men da kan man velge go' og mager eller andre pølsevarianter der kjøttprosenten er over 50 %, helst så høy som mulig. man kan lage potetmosen selv med smør og fløte, og ikke fra pose. Man kan ha på ketchup uten natriumbenzoat og lure noen grønnsaker inn i mosen. Skal man ha fiskekaker kan manlage de selv eller kjøpe god kvalitet med høy fiskeprosent. Fiskeboller varierer med over 30 % i fiskeinnhold, det er jo bare å lese på boksen og velge det beste? Det er ikke krise med fiskeboller en gang i blant, det har vi også og vi elsker det alle sammen, det er råkost og gode poteter til, sikke øverst på sunn-lista, men ikke nederst heller. Vi har fiskegrateng sikkert to ganger i mnd, og når man lager den selv med egg, grov pasta og masse fisk er ikke det veldig usunt. I pannekakene har vi masse egg og fibramel, som med resten, ikke så sunt som en wok, men ikke mac'ern-mat heller.

Alle unger har vel perioder der de liker og ikke liker, vegrer seg, er mett, tester grenser, æsjer og usjer. Noe av det er aldersmessig trassing, noe er sosialisering og noe er faktisk hva man liker og ikke. Alle liker ikke alt.
Mne å servere loff og pølser hver dag, det hadde jeg ikke hatt samvittighet til å gjøre, jeg ville fått panikk over mitt barns helse.

Å gøre unger delaktig i planlegging og tillaging av mat tror jeg er et godt steg på veien til matglede. Å få røre, steke, piske og skjære, dekke og ordne. Det krever ta man tar seg litt mer tid, den verste sulten må stilles litt før middag, men jeg tror det er bar for alle å ikke være skrubbsultne når man går i gang med maten. Det blir lett litt vel kjappe løsninger av hastverk. Ungene lærer mer om mat og matlaging, hva som lager de og de smakene og får grise og ordne. Min Lille elsker å være med og så får det heller være at alle kjøttkakene har ulik størrelse.

Jeg lagde forresten skikelig god babymat til Lille, jeg lagde feks kjøttsaus og pasta som ble moset like god som om jeg skulle spist den selv, bare uten salt. mange avspiser ungene sine med smakløse greier når de er babyer. det skal jo være godt, bare ikke salt. Og da venner de seg til at mat er deilig og mat smaker. Btw: jeg er flasket opp på økologiske medisterkaker med mandelpoteter. Moset i hjemmelaget brun saus med grønnsaker og tyttebær. Det er fremdeles noe av det absolutt beste jeg vet. Det og hjemmelaget tomatsuppe med medisterboller i. Basert på hjemmelaget kraft og med egg oppi! Namnam! Med mange barn i huset hadde vi mye farsemat, men hjemmelaget økologisk og sunn farsemat, der mor hadde laget det selv evt med hjalp av bestemor og helt uten tilsettingsstoffer og juks. Så farsemat er ikke krise, kvalitet har også mye å si!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.