Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Kresne" unger og usunn mat

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-08, 10:19   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Kresne" unger og usunn mat

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg vet ikke helt. Det kommer jo veldig an på måten man overleverer rådene på. Er man litt blærete og ovenpå av typen det-er-jo-bare-å ... skjønner jeg at folk blir oppgitte, men ymter man forsiktig frempå med et dere-har-sikkert-forsøkt-alt-men-hva-med ... evt. anbefaler en bok om tema, bør det være greit, synes jeg.

Jupp. Og at man backer av når folk sier at de faktisk har prøvd alt. Jeg har venninner som har blitt fornærmet på meg fordi jeg syns det er slitsomt med søvnråd om Ferber når jeg sier at det ikke er aktuelt for oss. På en pen måte.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 10:35   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man ikke kan gi eller ta i mot råd, ville ikke verden gått fremover, ville den vel? Vi hadde fremdeles jult opp ungene, ammet dem på prikken hver 4. time og tvunget i dem digre porsjoner med sprengt torsk og poteter med margarin. En eller annen gang var det noen som turde å si til noen andre at det var mulig å få ungene til oppdra dem uten å banke dem. Min farmor, feks, Selv om naboene trodde hun ikke brydde seg skikkelig om guttene sine, siden hun ikke gadd å gi dem juling engang.

Selvsagt er det noen flinke foreldre som har prøvd "alt", tenkt igjennom mange alternative løsninger og rett og slett ikke har flere alternativer å forsøke. Vi føler oss litt der når det gjelder bleieslutt om natta feks. Men samtidig, jeg kan ikke lukke ørene eller bli sur når noen oppriktig forsøker å hjelpe meg og kanskje gi meg et tips jeg ikke hadde tenkt på. Jada, det kan være irriterende med velmente råd og tips man har hørt og kanskje prøvd uten hell. Men det kunne jo være at jeg kunne få akkurat det rådet jeg var ute etter på ett eller annet punkt, men da må jo ørene være åpne. Ingen har vel alle svar selv?

Gammel 02-02-08, 10:37   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også har jeg oppdaget at noen faktisk ikke er interessert i råd i det hele tatt, men bare vil klage og ikke gjøre noe som helst med situasjonen. Det var en snedig oppdagelse.

Gammel 02-02-08, 10:39   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da ingen som sier at man ikke kan gi råd? Men man kan kanskje være litt var på hvordan man gjør det? Og faktisk stole på at foreldrene har prøvd alt hvis de sier det, eller respektere at de ikke orker flere kreative løsninger akkurat der og da.

Gammel 02-02-08, 10:47   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er da de som kun er interessert i å kritisere og se ned på andres valg, kun fordi det gjør så godt for selvfølelsen. Litt sånn, herregud, ungene mine spiser ALT, det er jo bare å gi dem variert kost og ikke gi opp. De som ikke får til det, har nok ikke gjort det riktig. Folk med kresne unger kan skylde seg selv. Det har ingenting med gode råd å gjøre, eller at man ikke er lydhør.
Det har også litt med det at noen ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon før de er der selv. Litt sånn som svigers fortalte, de fikk en særdeles rolig første unge, og mente at alle andre med aktive og hypre unger kun ga dårlig oppdragelse, og hvis de hadde fått kloa i dem så ville det blitt skikk på dem. Så fikk de nr 2 (min mann) og da så de at det kanskje ikke var helt sånn.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 10:53   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg regner med at skjæbnen vil innhente meg og at jeg om 7 måneder kan forvente et barn som ikke sover, nekter å ta puppen, er superkresen og urolig. Og så kan jeg ha det så godt.

Gammel 02-02-08, 10:56   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg regner med at skjæbnen vil innhente meg og at jeg om 7 måneder kan forvente et barn som ikke sover, nekter å ta puppen, er superkresen og urolig. Og så kan jeg ha det så godt.

Sannsynlig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 12:04   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest alle svarene.

Poden spiser dette til middag: pølse, fiskepinner, kyllingsnitzel. Ved siden av har han tomat, agurk og fetaost. og noen ganger paprika. Thats it.
Før serverte jeg ham alltid det vi skulle ha til middag først, og en periode fikk han ingen annen mat om han ikke spiste de bitene av vår middag som jeg hadde lagt på fatet hans, men nå gjør jeg ikke noen av delene. Har gitt opp. Blir en mye hyggeligere middag og ettermiddag om vi bare organiserer den slik at alle spiser og får opp blodsukkeret.

Jeg kunne sikkert ha kjempet litt mere her, og kanskje lyktes også. Men jeg tror ikke det er en kamp jeg ønsker å gjennomføre.
Jeg regner med at han vil smake nye ting etter hvert, de fleste gjør jo det, så om han lever på fiskepinner og pølse til middag i 3 år så tror jeg ikke det har så mye å si.

Sist redigert av Kirsebær : 02-02-08 kl 12:12.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 12:20   #9
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har seks barn, hvor to er kresne mens fire er nærmest altetende.
Jeg tror derfor ikke kresenhet er hva foreldre har bidratt til i alle sammenhenger.

Jeg har forståelse for at man tidvis tyr til usunn varmmat for å få i barna noe, absolutt. Har gjort det selv, dann og vann, men det trøster da noe at fiskekaker og fiskeboller (billigmat ) er nødløsninger som går ned.

Mim kan ta pusten fra hvem som helst, ja.
Kresne voksne er ikke spesielt sjarmerende.

Niåringen vår er kresen, det er ganske få middagretter han liker, mens seksåringen spiser det meste. (Og tør å smake på alt, uansett hvordan det ser ut.)

Melding fra seksåringen til niåringen:
"Det viktigste er ikke om det er godt, men om det er sunt."

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 13:13   #10
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det har også litt med det at noen ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon før de er der selv.

Og det fins dessverre altfor mange sånne.

Gammel 02-02-08, 13:21   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og det fins dessverre altfor mange sånne.

Jeg innrømmer glætt at jeg har vært sånn selv, og er sikkert sånn på andre områder, der hvor jeg får til noe veldig enkelt.

Gammel 02-02-08, 13:23   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg innrømmer glætt at jeg har vært sånn selv, og er sikkert sånn på andre områder, der hvor jeg får til noe veldig enkelt.

En ting er jo hva man tenker inni seg, en annen ting er jo hva man presenterer for andre?

Gammel 02-02-08, 14:18   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Jeg har seks barn, hvor to er kresne mens fire er nærmest altetende.
Jeg tror derfor ikke kresenhet er hva foreldre har bidratt til i alle sammenhenger.

Det tror ikke jeg heller.
Jeg har fire, og min gutt nummer to hadde et helt annet forhold til mat da han var liten enn det de andre hadde. Og han ble behandlet på helt samme måte som de andre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 13:12   #14
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syntes Glitter er himla god gjennom hele tråden!!

Gammel 02-02-08, 22:05   #15
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Har en sånn venninne selv, men det er lite jeg kan gjøre annet enn å tenke mitt. Eplejuice til alle måltider så de får i seg noe næring i løpet av dagen? Ny , og ønsket, mat rett etter urørt middag? Det hadde ikke skjedd hos meg, men det er nå hennes valg.

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 23:49   #16
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjønner ikke helt dette med hvorfor det er så "motbydelig" med brødsmuler i smøret, jeg. Det er jo bare smuler rett fra brødskiven - som kommer tilbake på brødskiven igjen? Og smøret i syltetøyet skal jo på skiven med smør? Det er jo ingen som har hatt dette i munnen eller noe, så det har vært i kontakt med spytt og dermed bakterier?

(Jeg rensker ut sånt selv, men det er bare for at det skal se litt mer "ryddig" ut, egentlig. Og jeg tar det på skiven, jeg kaster det ikke.)

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 00:09   #17
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker selvsagt et sunt og variert kosthold for ungene mine. Nå er ikke de av de mest kresne, men en del glir vanskelig ned. Jeg stresser ikke med det, og tenker som Kirsebær at det glir over. De får tilbudet, de får ikke spesialmat, og de får ikke mer mat før neste måltid (bortsett fra frukt som alltid er tilgjengelig).

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvordan får man barn som ABSOLUTT ikke vil smake, til å smake?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Det skal smakes. Enkelt og greit.

Enkelt og greit.
Jeg ber mine pent om å smake. Av og til prøver jeg med litt triksing og ordning. En ert er en fjert, lapskaus er apehjerne, rømmesaus er gjørme. Her kommer toget inn i tunellen, en for pappa og en for mamma.
Men av og til fortsetter de å nekte, og da lar jeg det ligge. Og av og til gidder ikke jeg.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Når du putter smokken med sukkervann i munnen på skrikerungen, ja da fniser hele FP.

Gammel 03-02-08, 00:16   #18
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Jeg skjønner ikke helt dette med hvorfor det er så "motbydelig" med brødsmuler i smøret, jeg. Det er jo bare smuler rett fra brødskiven - som kommer tilbake på brødskiven igjen? Og smøret i syltetøyet skal jo på skiven med smør? Det er jo ingen som har hatt dette i munnen eller noe, så det har vært i kontakt med spytt og dermed bakterier?

(Jeg rensker ut sånt selv, men det er bare for at det skal se litt mer "ryddig" ut, egentlig. Og jeg tar det på skiven, jeg kaster det ikke.)

Det kommer jo litt an på hvem sine smuler det er også da. Det er lettere å takle mannens smuler enn svigerfar sine feks.

Pluss, jeg brekker meg av smør, så er det smørbiter i syltetøyet, så mister jeg helt apetitten. Det finnes ingen god grunn for å ha smør i syltetøyskålen.

Gammel 03-02-08, 00:28   #19
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Pluss, jeg brekker meg av smør, så er det smørbiter i syltetøyet, så mister jeg helt apetitten. Det finnes ingen god grunn for å ha smør i syltetøyskålen.

Denne tråden burde omdøpes til "kresne voksne" i overskriften, altså!

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 21:32   #20
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Enkelt og greit.

Ikke helt enkelt heller da! :fniser:

Men at jeg er sta og ikke gir meg når det kommer til å smake på mat. Far i huset er litt mindre sta på det. Må si at det hjelper en god del da at barnehagen er i samme nivå som oss. Det skal smakes og det er ikke lov å si æsj til mat. Viktig å tenke på hva man putter i ryggsekken til barna. Den ryggsekken dem skal bære med seg resten av livet med ting dem har lært og erfaringer dem har hatt. Ikke bare det kommer til mat, men andre ting også.

Det har ihvertfall hjulpet oss veldig at jeg er sta i dette huset når det kommer til smake på mat. Jeg skal ikke oppdra barn som blir voksen og lager grimaser og skaper seg når dem får severt mat hos andre!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.