|
![]() |
#1 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hastighetskilt.
Når 30 eller 40 opphører i tettbebygde strøk blir det 50 i fartsgrense. Når 30, 40, 50, 60 og 70 opphører i grissgrendte strøk (langt mellom hus) blir det 80.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvordan i alle dager skal man vite hva som er tettbebygd og hva som er grisgrendt? Enkelte plasser er det nok opplagt, men det må da være en del tvilstilfeller her?
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
Det er nok tvilstilfeller, men jeg synes det er ganske tydelig de fleste plasser. Du finner sikkert noen regler om maksimum husavstand i tettbebygde strøk på nettsidene til trafikktilsynet.
![]() |
#4 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: HastighetskiltHer kan du lese om fartsgrenser:
![]() |
#5 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hastighetskilt.Jeg la merke til noe merkelig idag. Jeg kjørte på en 30-sonevei hvor 30-sonen ble opphevet. Da skal det i teorien være 50 på den veien jeg svingte ut på (tettbygd strøk). Men, på den veien er det 40 km/t og ikke nytt skilt som opplyser om det til dem som kommer inn på veien.
![]() |
#8 |
superbruker
|
Men vil ikke det si at det blir forskjellig hastighet i forskjellig retning? Jeg mener når man man kjører av en vei og det ikke er noe nytt skilt som forteller hastigheten så er det vel den hastigheten som var på den veien man kjørte av? Her kjører man av fra en 60-vei. Det kan da ikke være 60 ene veien og 80andre veien?
![]() |
#9 |
Har bakt søte kaker
|
Det hender faktisk at det er det ja. Det kan ofte være lavere fartsgrense inn mot tettbebygd strøk enn ut fra tettbebygd strøk. Ganske logisk i grunn, for å få folk til å senke farten når de nærmer seg bygda.
![]() |
|
|