Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Jeg får ikke til å lage boller!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-08, 20:37   #21
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Jeg får ikke til å lage boller!

*Går og sjekker deigen*

Nå har den stått i en time, og er pittelitt større og luftigere

Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 20:50   #22
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av eli83, her.

JNå står den og hever i oppvaskkummen, med bakebollen direkte i varmt vann (...)

Du dreper ikke gjæren da?

En annen ting som slår meg når jeg leser rådene du får er dette med forheving. Er det ikke viktigst å sørge for god heving etter at bollene er trillet ut da? For idet man triller ut bollene vil man jo presse ut mye av luften, og jeg har derfor alltid tenkt at 30 - 60 minutter med forheving er greit, men det er først med en time eller to med etterheving at de blir skikkelig luftige.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 20:52   #23
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

En annen ting som slår meg når jeg leser rådene du får er dette med forheving. Er det ikke viktigst å sørge for god heving etter at bollene er trillet ut da?

Etterheving er absolutt viktig, men hvor lenge de må stå er ofte avhengig av hvor godt deigen hever i utgangspunktet, synes jeg. Noen ganger er de liksom eksploderende store etter bare et kvarter.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 21:00   #24
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lar bollene mine etterheve den tida det tar å varme ovnen (første brett)/steike ferdig forrige brett (de neste brettene). Det virker ikke som om hevinga har mye å si for resultatet i det hele tatt. Bollene blir normalt ca 3 ganger så store ferdigstekt som de var da jeg nettopp hadde rulla dem, og veldig luftige.

Her er bolleoppskrifta mi:

10 dl melk - varmes

Hvetemel (tar bare en slump - kanskje ca 500 g?)
200g margarin - smuldres i melet

Blander så dette i mel/margarin:
2 pk tørrgjør
200 g sukker (tar oftest mindre)
1 ts kardemomme
1 ts hjortetakksalt
1 egg

Har i melka. Kjører i kjøkkenmaskin og fyller på med mel til deigen er passe - dvs såpass at den ikke er helt flytende, men fortsatt sånn at den renner ut av bollen etter forhevinga.

Forhever til deigen er dobbelt så stor, tar vanligvis ca 30 min. Baker ut, etterhever som jeg sier over. Steiker på 250 grader i 8-10 minutter.

Gammel 27-01-08, 21:14   #25
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Jeg får fabelaktige boller De blir luftige og flotte

:deler: Her er oppskriften jeg bruker;

100 gr smør/margarin
50 gr gjær (tørr)
1-1 1/2 dl sukker
1 ts kardemomme
1
ca 12 dl mel

Smelt smøret.
Tilsett melken i smøret (varmes til ca 45C).
Sikt melet og bland sammen alt det tørre.
Bland det våte i det tørre, deigen skal være litt klissete.
Hever en time over en oppvaskkum med varmt vann eller på ovnen påskrudd, baker ut små boller som hever til over det dobbelte, lar de heve på samme sted i 45-60 min. Så pensler jeg de med egg og steker i 12 min på 225 gr midt i ovnen.

Får masse masse skryt av disse. Bruker dem til vanlige boller, skilligsboller og skolebrød bla.

Åh... Fikk smålyst på boller nå, lite lavkarbo da, så det får bli med lysten...

Gammel 27-01-08, 21:14   #26
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Jeg bryr meg ikke om jeg dreper gjæren når den står i det varme vannet nå. Den hadde stått en time uten å ese noe som helst. Da har gjæren bare godt av å dø!

Gammel 27-01-08, 21:16   #27
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av eli83, her.

Jeg bryr meg ikke om jeg dreper gjæren når den står i det varme vannet nå. Den hadde stått en time uten å ese noe som helst. Da har gjæren bare godt av å dø!

Hormonell vennen?

Gammel 27-01-08, 22:11   #28
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Mulig det Jeg får prøve de oppskriftene dere har kommet med. Nå skal jeg kose meg med Lars Monsen på TV og leke jeg er ute og går lange turer. Så blir det bedre

Gammel 31-01-08, 22:01   #29
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Nå har jeg bakt to brett med boller, klar til å stekes! Fant en gammel oppskrift jeg hadde i boka mi, og plutselig kan jeg lage boller!! Jippi!

Gammel 31-01-08, 22:02   #30
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gratla!

Gammel 31-01-08, 22:09   #31
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hevingen er alfa og omega. Jeg dobbelthever bolledeig. Hever til dobbel størrelse, punkterer deigen og lar den heve til dobbel størrelse en gang til. Bollene mine blir luftige med alle slags bolledeiger.

For å få en samarbeidsvillig tørrgjær (bruker bare tørrgjær) så bruker jeg varm væske (ca. 45 grader).

Dette er min erfaring også. Tørrgjær skal blandes i vann som nesten svir på fingertuppene.

Vanlig gjær, 37 grader.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:33.