|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva mener du om nynorsk som skriftspråk? | |||
Burde avskaffes |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15 | 12,00% |
Beholdes, men frivillig sidemålsopplæring |
55 | 44,00% |
Beholdes som i dag |
42 | 33,60% |
Nynorsk bør erstatte bokmål |
5 | 4,00% |
Nynorsk og bokmål bør smeltes sammen til ett skriftspråk |
7 | 5,60% |
Annet, forklar i tråden |
7 | 5,60% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 125. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ustabil
|
![]() Sv: Nynorsk?
Alfa, da. Det er da ikke hersketeknikk? Jeg ber deg bare om å ikke ta ting personlig. Lengre opp i tråden spør du hvorfor jeg mener at det er rett å ta fra deg kommunikasjonen din. Hadde jeg ment å lage en tråd som omhandlet din rett til kommunikasjon, så hadde overskriften vært: "Bør Alfa ha rett til å skrive og snakke?" - men det jeg mente med denne tråden var å spørre hva folk mener om nynorsk. Som skriftspråk, og om opplæringen i skolen. Ikke hva man mener om enkeltpersoner som bruker nynorsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er det dummaste eg har lest. Når ein argumenterer for at eit språk bør avskaffast så handlar det nettopp om enkeltpersonar, og det å ta frå dei retten til å kommunisere i tråd med sin identitet. Eg skreiv spørsmålet formulert som om du ønsker å ta frå meg kommunikasjonen min, men det var då meir ein metafor for alle nynorskbrukarar. Det var ikkje ein personleg forsvarstale.
Javel? Har du forsking å vise til eller er det di meining og rå synsing? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ustabil
|
Nei, Alfa. Du tar fortsatt ting personlig. Når jeg sier "avskaffes" så har jeg da ikke sagt at nynorsk på noen måte skal kriminaliseres, ei heller at det skal skje over natta. Når jeg sier "avskaffes" mener jeg at det er noe vi bør kvitte oss med. Slutte å lære opp nye generasjoner i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Dukkar plutseleg opp ...
...den tankegangen og argumentasjonen minner mistenkeleg om fornorskingspolitikken som vart brukt mot samane
Skjønnar du sjølv kva du seier her? Eg gjer det i allefall ikkje. Du meiner at du ikkje treng å underbygge påstandane dine fordi
Sjølvsagt er det nokon som meiner at ikkje nynorsk er best for dei. Er det nokon som har hevda det motsette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ustabil
|
Problemet, Alfa, er at du VIL ikke forstå. Fordi jeg allerede i hovedinnlegget fortalte at jeg er for å avskaffe nynorsk, så greier ikke du lese innleggene mine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Dukkar plutseleg opp ...
Men eg kan strekke meg til å endre setninga mi til: Sist redigert av Alfa : 11-01-08 kl 09:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Du har kanskje ikke lest så veldig mange av bina sine innlegg før? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ustabil
|
Jeg kan ikke se at noen av de fordommene du snakker om har vist seg i denne tråden - ikke før ditt innlegg i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
intro
|
Er det noe Lomheim har begynt å mene de siste åra? Jeg synes bare det høres så rart ut, og har aldri hørt det før. I dette intervjuet (riktignok fra 2000) står det at Lomheim tror bokmål og nynorsk vil forsvinne samtidig. Dette er det folk på forumet som kan mye mer om enn meg, men så vidt jeg har skjønt, har Lomheim blitt mer optimistisk på vegne av det norske språket kontra engelsk de siste åra.
OK, her fant jeg et annet sitat som underbygger det du sier (skjønt jeg synes ikke det er helt entydig, og må innrømme at jeg personlig tviler på om det stemmer). Det er hentet fra et tre år gammelt intervju med Lomheim i studentavisa Samviten i Bergen:
Sist redigert av Bluen : 10-01-08 kl 21:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg hugsar ikkje eksakt dato og år eg var på foredrag med godaste Lomheim, men eg meiner det var i 02/03/04 ein gong. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Lykkelig nygift.
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nynorsk?Beholdes, men frivillig.
![]() |
#12 |
|
Tenkte det samme. (Elsker å lese om Ivar Aasen og hans arbeid for språket vårt!)
Veldig bra innlegg!
![]() |
#14 |
Ferdiglada
![]() Sv: Nynorsk?Eg er så glad Alfa tek denne diskusjonen!
![]() |
![]() |
#15 |
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nynorsk?Syns det burde beholdes, men synes IKKE det skal være obligatorisk på grunnskolen, enten det eller at man kunne velge hvilke retning man ønsket å følge!! For f.eks. innvandrerbarn eller flerspråklige barn, er det nok å holde styr på et norsk skriftspråk.
![]() |
#16 |
Viking F.K !!
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
![]() Sv: Nynorsk?Grusomt! Få det bort!
![]() |
|
|