Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-08, 17:54   #241
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Jeg kaster inn håndkleet, him - og alle dere andre.

Det er på høy tid å slutte å svare. Alt jeg har fått spørsmål om en god stund nå skal det være lett å finne svar på i mine tidligere innlegg.

Gammel 08-01-08, 17:58   #242
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er på høy tid å slutte å svare.

Du slutter selvfølgelig å diskutere hvis du vil.

Alt jeg har fått spørsmål om en god stund nå skal det være lett å finne svar på i mine tidligere innlegg.

Nei, jeg greier ikke å finne svar på de spørsmålene jeg stiller. Jeg skjønner fremdeles ikke om du mener dette er et generelt problem eller om du uttaler deg om enkeltbrukere.

Og det gjør jeg ikke selv om du sier at det skal være lett å finne svar på spørsmålene og at du hevder det er fullt mulig å skjønne hva du mener. Det hadde vært lettere å diskutere for min del hvis jeg fikk konkrete svar på det jeg spør om.

Gammel 08-01-08, 18:06   #243
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

men det betyr vel ikke at FP er et brunt forum?

Døh him, ta en titt på fargene rundt her, da.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 18:20   #244
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Kjentes godt med litt god fiskehumor her nå!

Gammel 08-01-08, 18:37   #245
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Du er jaggu meg våken.

Gammel 08-01-08, 18:39   #246
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er på høy tid å slutte å svare. Alt jeg har fått spørsmål om en god stund nå skal det være lett å finne svar på i mine tidligere innlegg.

Jeg har vært litt fraværende i diskusjonen (man kan si det når man ikke har kastet inn et eneste innlegg på flere sider, sant?), men tror mange misforståelser hadde vært unngått hadde du bare svart konkret på det folk spør om. Feks det him lurer på. Er det forumet som lider av nedlatende holdninger, eller er det snakk om spesifikke uttalelser fra enkelte brukere? Altså noe man ikke kan holde forumet som helhet ansvarlig for.

Gammel 08-01-08, 18:48   #247
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke gi deg. Zoe! Nå som det var så morsomt!

Gammel 08-01-08, 18:51   #248
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg vil allikevel få hevde at hvis man har litt (nok?) å fare med, så skjønner man at det er viktig med korrekt norsk.

Der er jeg ikke enig med deg. Det kan være ulike grunner til at noen ikke er dyktige på å formulere seg skriftlig. Noen kan ha et annet morsmål, språkvansker, dysleksi (i ulik grad).....

Jeg er også opptatt av rettskrivning, men jeg dømmer ikke folks intellekt ut i fra hvor flinke de er til å formulere seg. Jeg er flink til å formulere meg muntlig og overgår mange der..... men skriftlig er jeg ikke så flink i enkelte sammenhenger. Jeg må jobbe mye med teksten for å få den god nok. Det språk og formuleringer jeg trenger å jobbe med.

På et forum som dette er jeg ikke så opptatt av om jeg tar med komma eller ikke. Jeg er mer opptatt av å få fram mine meninger. Dersom jeg skulle bruke masse tid på språket jeg bruker i mine innlegg da hadde det blitt tynt med innlegg fra meg.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 19:36   #249
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaller du meg fargeblind, eller? Dette er ikke brunt, dette er caffe latte - sånn apropo dette med å velge hvordan man formulerer seg.

Gammel 08-01-08, 19:49   #250
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg er også opptatt av rettskrivning, men jeg dømmer ikke folks intellekt ut i fra hvor flinke de er til å formulere seg.

Nå skriver faktisk Billa noe helt annet enn det du er uenig i.

Opprinnelig lagt inn av Billa

Jeg vil allikevel få hevde at hvis man har litt (nok?) å fare med, så skjønner man at det er viktig med korrekt norsk.

Gammel 08-01-08, 19:58   #251
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Noen ganger virker det som om enkelte oppfatter utsagn som "jeg synes rettskrivning er viktig og gir et godt inntrykk" som å egentlig bety "alle som noen ganger skriver feil burde buntes sammen og kastes på fjorden".

Men det virker da som en strålende idé. Oooops! Sa jeg det høyt? nei, jeg får nøye meg med å TenkeMittTM.

Jeg har fnist veldig gjennom tråden, synd ikke alle har gjort det samme. Jeg elsker sånne tråder, jeg. :barnslig:

Gammel 08-01-08, 20:02   #252
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nå skriver faktisk Billa noe helt annet enn det du er uenig i.

Nå gjorde du akkurat det jeg hadde tenkt!

Gammel 08-01-08, 20:04   #253
Line*
Expired

Standard

Og først nå, NÅ, ser jeg at det skrives Skremmern og ikke Skremmeren.
Er det mulig?!

Gammel 08-01-08, 20:15   #254
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg har fnist veldig gjennom tråden, synd ikke alle har gjort det samme. Jeg elsker sånne tråder, jeg. :barnslig:

Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 20:16   #255
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men det virker da som en strålende idé. Oooops! Sa jeg det høyt? nei, jeg får nøye meg med å TenkeMittTM.

Gammel 08-01-08, 20:24   #256
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg plukker opp håndkleet igjen siden du har vært fraværende på hele flere sider Skremmern.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har vært litt fraværende i diskusjonen (man kan si det når man ikke har kastet inn et eneste innlegg på flere sider, sant?), men tror mange misforståelser hadde vært unngått hadde du bare svart konkret på det folk spør om. Feks det him lurer på. Er det forumet som lider av nedlatende holdninger, eller er det snakk om spesifikke uttalelser fra enkelte brukere? Altså noe man ikke kan holde forumet som helhet ansvarlig for.

Siterer meg selv for tredje (?!) gang:

Ingen har vært veldig arrogante her.

Få er veldig arrogante på FP generelt.

Av og til gis det uttrykk for et snev av ovenfra og ned holdninger her på forumet.

Det er min mening.

Jeg anser det som et forholdsvis lite problem, men følte behovfor å si noe om det likevel. Jeg er opptatt av dette, på samme måte som andre er opptatt av annet.

Jeg holder ikke forumet ansvarlig.
Jeg er mer glad i FP enn godt er (synes ihvertfall mannen min).

Min subjektive mening er at av og til kan all flinkheten her inne gli over i en smule selvgodhet.

Merk; av og til.

Gammel 08-01-08, 20:29   #257
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke fatte at det er noe galt med å si at man er bedre enn de andre, når man ER det. Dsjiiiises, ass. Litt selvgratulasjon kan da ikke skade, det har aldri skadet meg, i hvertfall. De som mener noe annet er bare hårsåre domminger.

Gammel 08-01-08, 22:18   #258
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Der er jeg ikke enig med deg. Det kan være ulike grunner til at noen ikke er dyktige på å formulere seg skriftlig. Noen kan ha et annet morsmål, språkvansker, dysleksi (i ulik grad).....

Jeg er også opptatt av rettskrivning, men jeg dømmer ikke folks intellekt ut i fra hvor flinke de er til å formulere seg. Jeg er flink til å formulere meg muntlig og overgår mange der..... men skriftlig er jeg ikke så flink i enkelte sammenhenger. Jeg må jobbe mye med teksten for å få den god nok. Det språk og formuleringer jeg trenger å jobbe med.

På et forum som dette er jeg ikke så opptatt av om jeg tar med komma eller ikke. Jeg er mer opptatt av å få fram mine meninger. Dersom jeg skulle bruke masse tid på språket jeg bruker i mine innlegg da hadde det blitt tynt med innlegg fra meg.

Det jeg skrev har ingenting med dyktigheten av å skrive norsk å gjøre. Det har med FORSTÅELSEN av at det er viktig å kunne formulere seg korrekt å gjøre. Det ER viktig å kunne formulere seg slik at andre skjønner essensen i hva du prøver å si. Hvordan kan man påstå noe annet? At noen har årsaker til at de ikke klarer det skriftlige språket så bra, gjør ikke min påstand noe mindre sann.

Jeg skrev ingenting om hva jeg mente om folks intellekt. Intet overhode. Du leser en masse inn i min mening som ikke er der, og jeg har aldri påstått at det å ikke kunne skrive korrekt medfører at jeg tror folk er dumme eller evneveike.

Noen basisregler bør man skjønne at er greie å leve etter når man skal skrive. En gramatisk feilfri tekst medfører allikevel ikke at jeg umiddelbart tror jeg har med et Mensa-medlem å gjøre.

Gammel 08-01-08, 23:30   #259
Albertine
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 23:36   #260
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det veldig galt av meg å ha ønske om å rette skrivefeil i denne tråden?

Emneord
klassiker, krangling, rettskrivning

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.